Gå til innhold

Hvordan justeres tenningen?

Ranger emnet


TiNy

Anbefalte innlegg

Hvordan justeres egentlig tenningen?

 

Ta f.eks en Golf 1 1.8 8v GTi og en Golf 3 2.0 8v GTi og en Subaru Impreza WRX ---> er det forskjell på hvordan man stiller tenningen frem eller tilbake?

 

Hva slags verktøy trenger man? Hvordan måler man tenningen?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

Hvordan justeres egentlig tenningen?

 

Ta f.eks en Golf 1 1.8 8v GTi og en Golf 3 2.0 8v GTi og en Subaru Impreza WRX ---> er det forskjell på hvordan man stiller tenningen frem eller tilbake?

 

Hva slags verktøy trenger man? Hvordan måler man tenningen?

 

bruker en tenningslampe...

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

Hvordan justeres egentlig tenningen?

 

Ta f.eks en Golf 1 1.8 8v GTi og en Golf 3 2.0 8v GTi og en Subaru Impreza WRX ---> er det forskjell på hvordan man stiller tenningen frem eller tilbake?

 

Hva slags verktøy trenger man? Hvordan måler man tenningen?

 

På toergolfen min som er forgasser bruker jeg ei tenningslampe som jeg lyser mot remhjulet. Når to merker passer perfekt sammen så er jeg happy.

 

Selve stillingen gjør jeg med å vri på fordelerlokket.

 

Trenger du lampe kan du låne min - jeg bor i sandvika i bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og tilbud om å låne lampe. Setter pris på det.

 

Jeg har ikke behov for å justere tenningen, men jeg bare lurer på hvordan det gjøres.

 

HVordan "timer" man f.eks 2 grader frem? Hva er egentlig to grader frem?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

Takk for svar, og tilbud om å låne lampe. Setter pris på det.

 

Jeg har ikke behov for å justere tenningen, men jeg bare lurer på hvordan det gjøres.

 

HVordan "timer" man f.eks 2 grader frem? Hva er egentlig to grader frem?

 

Ja! Hva er gradene osv!? Og, hva slags lampe er dette? Funker ikke MagLighten min? :(

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert bruke maglight, men poenget med tennings lampa er at den bare lyser når pluggen får gnist, slik at den lyser opp merkene akkurat da dem er på "topp"

 

Genial liten sak den lampa egentlig..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du justerer tenninga etter kor mange grader fortenning du skal ha, ved å vri på fordeleren. Golf 2 skal med "vanlig" motor skal vel ha ca 12-14 grader fortenning. Greit med sånn tennings lampe som du stiller inn på feks 12 grader og så lyser du ned mot reimhjulet på veiva, og visst den står påp 0 grader har du 12 grader fortenning ;) hapyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår