Gå til innhold

Månedlig budsjett for bilhold

Ranger emnet


Seeker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg bil, og holder på å sette opp et budsjett for hva det vil koste å eie. Fint om noen kan gi meg tilbakemelding på om tallene under ser OK ut, eller om jeg har tatt feil på noen av de, eller har glemt noe. La oss for eksemplets skyld si at vi snakker om en Audi A4 2004-modell, som har gått i underkant av 100000 km, og som jeg har et lån på 200000 på. Dette er da månedlige utgifter:

 

  • Forsikring 1000,- (full kasko med 40% bonus, kjørelengde 5000 km i året)
  • Lån 3500,-
  • Vedlikehold 1000,- (inkluderer alt av servicer, nye hjul, vask, etc)
  • Avgifter 500,- (årsavgift, bompenger etc)
  • Drivstoff 500,-

Totalt: kr 6500 pr måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt bil før? 5000km i året er jo ingenting! Hvis du har tenkt å bruke bilen bør du iallefall gå opp til 12000km. Da må jo også resten av utgiftene justeres.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fyren kjører 5000km holder det med 500kr i bensin. 416 km per mnd, ca 12kr literen og 0,8l på mila og du bruker akkurat 400kr i bensin per måned.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt bil før, i ca 10 år. Det var rimelige biler, som jeg ikke tok spesielt godt vare på. Denne gangen ser jeg for meg en litt finere bil, som jeg vil holde skikkelig. Og det stemmer at kjørelengden vil være lav. Til daglig reiser jeg kollektivt. En evt. bil vil stort sett bli brukt kun til helgeutflukter og litt småkjøring i by.

 

Takk for alle innspill så langt. Hva med service, vask, dekk etc? Er 12000 i året sannsynlig der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes budsjettet ditt ser bra ut mtp kjørelengde! Du kan jo selvfølgelig få en overaskelse en eller annen gang (service, utforkjøring o.l) som du også må ta høyde for, men hvis alt går etter planen har du et bra overslag!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du bare 5000 km i året??

 

Da trenger du ingen A4 i allefall. Da kan du kjøpe noe billig noe heller. Du taper masse penger bare på å eie bilen, og når du snaut bruker den ser jeg ikke vitsen i å ha en så dyr bil.

 

Men ellers er det satt fint opp, men igjen synes jeg det er tull å kjøpe en slik bil, når du nesten ikke kjører. Kan få en haug med andre biler til 100 000 kroner, som er minst like driftsikre, og billige, med mindre verditap.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers er det satt fint opp, men igjen synes jeg det er tull å kjøpe en slik bil, når du nesten ikke kjører.
Ja, det er jo et annet spørsmål: Er det verdt å bruke så mye på en bil man ikke bruker så ofte? Gitt at budsjettet er riktig, blir det mange kr pr km.

 

Svaret avhenger av hvordan man ser på bilen. Er det bare en bruksgjenstand som skal frakte en fra A til B på en mest mulig hensiktsmessig måte? Eller spiller design og kjøreopplevelse inn? Ønsker man å ha det moro når man først er ute og kjører, og å få en følelse av status og oppmerksomhet med en bil som sier "se hva jeg har fått til"? Velger man å ta slike hensyn, så må man ofte opp i pris, selv om man ikke kjører så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår