Gå til innhold

Hvilken stasjonsvogn??

Ranger emnet


psv021

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i dag en 2002 Passat stv (bensin, 102HK) som jeg ønsker å bytte ut med en bil i tilsvarende klasse. Alternativene er som følger:

 

Passat stv, Toyota Avensis, Mazda 6 og Ford Mondeo. Vi planlegger å kjøpe diesel og en noe større motor enn den vi har nå. Regner med momentet blir litt bedre med diesel uansett.

 

Noen som har noen gode argumenter for eller mot de ulike bilene? Tenker da på forventet prisfall, mest bil for pengene, kjente problemer, etc. Jeg har lest alle tester jeg har klart å finne på nettet. Stort sett kommer alle bra ut. Det eneste "urovekkende" jeg har lest er en test fra DinSide der bremseegenskapene til Mazda 6 blir kritisert. Har ikke klart å finne dette igjen i andre tester.

 

Ting som kjørekomfort finner vi selv ut ved prøvekjøring. Plass i bagasjerom er et argument, men alle disse har stor nok plass for oss.

 

Setter pris på alle subjektive og objektive meninger om disse bilene! Erfaringer er gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja sannsynligvis er de nok "trygge" kjøp alle sammen. Men noen sier typisk at "neinei, du må ikke finne på å kjøpe Ford!!" (men selvsagt ingen god begrunnelse). Har også hørt at Mondeo faller raskere i verdi enn andre?

 

Passat har ikke kommet med noen ny modell de siste årene, men det kommer en ny i 2011. Vil det være en bakdel å kjøpe Passat nå, og stå igjen med en "gammel" modell når den skal videreselges om 5 år - eller er det positivt siden barnesykdommene kanskje er luket bort nå?

 

Som nevnt testet DinSide mazda 6 og den falt helt gjennom pga bremseegenskaper (kraftig understyring ved panikkbremsing) - men er det bare de i hele verden som har opplevd dette?

 

Det er mye man ikke vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si en ting jeg, prøv legacyen, gjerne over ett par dager.

Kjempebil, sterk og sprek, samt turtallsvillig diesel.

Kvaliteten til subaru er det ingeting å si på, de har slitt litt medhjullagre bak før, det er fikset, samt en del klager på clutch, mens dieselen har clutch fra sachs.

Kjørekomfort god, ulempen jeg ser, er at det er nok litt dyre servicekostnader.

Prøv den bare.

Finn en i svart, litt emre hjul og sota ruter og du har en knalltøff bil....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Mondeo slo både Merdedes og BMW i en test som ble utført i fjor, samt den vant testen..

 

Hvis vi nå snakker om Mondeo Mk4?! Altså det store siste karosseriet.

 

Hadde utvilsomt valg den! Den er stor, har god plass, kvaliteten har jeg hørt er god, moderne design og forholdsvis lav pris, det er etter min mening den beste bilen for dere. Da med tdci(turbodiesel) selvsagt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir den nye mondeoen i så fall, hvis valget faller på den. En ting som jeg syntes trekker litt ned er at det nå begynner å bli svært mange taxi-mondeoer. Den er tydeligvis på vei til å bli en slager blant taxi-eiere...

 

Har sett litt på Subaruen som blir nevnt ovenfor, spesielt ser jeg en del outback i trafikken. Jeg har aldri kjørt dem, men rent estetisk syntes jeg ikke de er så fine biler. Men det er kanskje noe man må bli vant til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent statistisk er det vel tryggest å velge Toyota Avensis, med tanke på driftsikkerhet og delvis også økonomi. Men man må også huske på at statistikk er JÆVLIG KJEDELIG!! Personlig ville jeg ikke valgt noen av disse bilene, men heller gått for en litt eldre Audi eller BMW til samme pris. Det hele avhenger av om man ser på bil som et rent framkomstmiddel eller om man også legger andre egenskaper til bil-begrepet. I tillegg til dette har man smak.

 

Jeg tror ikke du vil bli skuffet over noen av disse bilene, men prøv gjerne en litt eldre/fetere bil til samme prisen og se om du lar deg forføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele avhenger av om man ser på bil som et rent framkomstmiddel eller om man også legger andre egenskaper til bil-begrepet.

 

Jeg har fått beskjed om at meg og min samboer er enige om at kjøpet skal være drevet av fornuft, og at bil er et fremkomstmiddel :)

 

Neida, takk for godt råd - men denne gangen har vi lyst på en ny bil, med nybilsgaranti og blank i lakken.

 

Har prøvekjørt Mazda 6 i dag, og jeg ble ikke så utrolig imponert. Bilen var fin, men hundeburet som jeg har i min Passat stv 2002 uten problemer gikk ikke inn i bagasjerommet på Mazdaen. Ellers var bilen helt OK å kjøre, ikke særlig mer enn det. Jeg kjørte 123 HK Diesel stv. Den dro ikke særlig bra på lavt turtall, og det ble mye giring inn og ut av rundkjøringer etc. Der syntes jeg ikke den var så mye bedre enn min nåværende 102 HK bensin som man burde forvente. Det var dugg i baklyktene, og jeg syntes det var dårlig sikt både bak og frem. Det er nok en vanesak, men jeg syntes bakspeilet var litt for stort og tok mye av utsikten fremover. Bakvinduet var ganske lite, og min første tanke var at "her blir det vanskelig å parkere på de sinnsykt trange plassene på jobb" - men sidespeilene var meget store og gode, så det var i praksis ingen problem. Men man "trenger" parkeringsassistent, noe denne bilen hadde.

 

Vi kjøper nok ikke Mazda 6. Alt i alt var bilen "helt grei", men ikke spesielt mer enn det.

 

Har også slått fra oss Ford Mondeo (i alle fall nesten). Årsaken til det er en rekke tips og råd om at annenhåndsverdien er svært lav, og at det generelt er mye "tull" med Ford. Jeg har aldri hatt Ford, så dette vet jeg ikke - men hvorfor ta sjansen?

 

Alternativene er dermed Toyota Avensis og VW Passat som nå må prøvekjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir den nye mondeoen i så fall, hvis valget faller på den. En ting som jeg syntes trekker litt ned er at det nå begynner å bli svært mange taxi-mondeoer. Den er tydeligvis på vei til å bli en slager blant taxi-eiere...

 

Har sett litt på Subaruen som blir nevnt ovenfor, spesielt ser jeg en del outback i trafikken. Jeg har aldri kjørt dem, men rent estetisk syntes jeg ikke de er så fine biler. Men det er kanskje noe man må bli vant til?

 

Det er vel noe taxifolket har oppdaget med mondeo da vet du... Det viktigste for de er jo pris, garanti og kjørekomfort.

 

Jeg er i hvertfall strålende fornøyd med min MK3 som jeg kjøpte i juni. Fikk pruta den ned 40 000, fordi den hadde stått i flere måneder og støvet ned...

 

Det er kjøpers marked for tida, bilnæringen sliter, og det er GODE muligheter for å gjøre en ekstra god handel nå.

 

Lykke til med bilkjøpet! :)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår