Gå til innhold

Hvorfor er det høyere effekt i 1,6 enn 1,8?

Ranger emnet


940 turbo 1995

Anbefalte innlegg

1,6 fra 1992 til 1996 har 75hk, denne er på lik linje med 1,8-90hk bygd på eldre vw motorer fra Golf 1 og 2.

 

Fra -96 kom 1,6 i ny utgave; lengre slaglengde/mindre stempler, ny topp med større ventiler, crossflow design og 4dyser.

Motoren har 5Nm mindre enn 1,8 , men 11hk mer.

Må jages litt på turtall for å yte i forhold til f,eks 1,8..

 

Hvis du vil ha mer krutt i din 1,8 så ville jeg satset på ny kamaksling, lettvektsløftere fra Golf4 og avhengig av årsmodell dobble ventilfjærer.

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til det? Syns det virker rart. Skal å hente meg en Vento 1,8gl til helgen, og syns den var i slappeste laget. Er det noe effekt å hente på rimelig vis eller er det bare å leve med det?

 

Det er vel bare slik det er da :p hehe.

 

Skal du ha sprekere motor bygg om til vr6 :)

*Volkswagen Caddy 1.9 TDI 2002*

*Volkswagen Vento 2.8 VR6 1992*

*Volvo 240 TIC 1988*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge om til VR6 blir det nok aldri gjort i en bil til under 20000;)

Men litt kvassere kam og litt annet småplukk er mer overkommelig. Hvis motoren i bilen min er basert på motorer fra golf 1 og 2, er det ikkje mulig å bruke kam og kanskje topp fra en GTI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren i bilen min er basert på motorer fra golf 1 og 2, er det ikkje mulig å bruke kam og kanskje topp fra en GTI?

 

Siden du har innsprut blir det straks litt mer arbeid å bruke komplett topp fra GTI, men kamaksling fra eller til disse vil fungere.

Monopoint innsprutet du har vil nok henge med til 120-130hk, og så mye er nok ikke realistisk med bare kam og eksos:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har innsprut blir det straks litt mer arbeid å bruke komplett topp fra GTI, men kamaksling fra eller til disse vil fungere.

Monopoint innsprutet du har vil nok henge med til 120-130hk, og så mye er nok ikke realistisk med bare kam og eksos:)

30-40hk mer med kun kvassere kam og eksos skal vel godt gjøres. Noen muligheter for å bruke g-lader på motoren? Får vel bare finne meg en kam så den blir litt kvikkere på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår