Gå til innhold

Pigg vs. Piggfritt

Ranger emnet


melonen1

Anbefalte innlegg

Nå står vintern for tur, og jeg trenger nye dekk til min bakhjulsdrevne bil. Bor i Indre Troms hvor det er varierende føre, is, snø, sludd osv. Kjører daglig til skolen hvor jeg krysser en islagt vei og må opp mange bratte og kurvete bakker.

 

Er jeg gal dersom jeg kjøper med piggfrie vinterdekk, eller kan det gå? Ønsker meg det fordi jeg kan tenke meg at det er mer behagelig i overgangsfaser høst->vinter - vinter->vår siden det bråker mindre på asfalt og ikke slites like fort som piggene gjør.

 

Hva tror dere?

Volkswagen Golf IV 1,4 -98

x: Volvo 240GL 2,3 -89

x: Volkswagen Transporter -74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bærum, og kjører for det meste i Asker, Bærum og Oslo og jeg kjører faktisk piggdekk, i en svært dårlig isolert Honda Civic.

Det bråker noe om våren, men det er så kort periode at det ikke er noe spesielt problem for meg i allefall. Og piggene mine ser fortsatt fine ut etter to vintersesonger (Ja, jeg kjører ganske så rolig)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for meg at det er begrenset med salting der i nord, og dermed en del snødekket vei? Da synes jeg piggfritt er å foretrekke. På speilblank is er pigg best, men jevnt over synes jeg piggfritt gjør jobben. Jeg kjører piggfritt på begge mine biler og har hurtigkjetting baki til den dagen jeg ikke kommer meg opp en bakke.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil m/ESP og ABS: Piggfritt, utvilsomt.

Gammal bil uten noen av delene: Smakssak, samt balanse i bilen. Jeg reiser landet rundt på alt slags føre, men kun på piggfritt. Ville ikke hatt pigg om jeg fikk betalt for det.

 

Men: Piggfritt har definitive svakheter. Slipper det på skikkelig glatt føre, har du tilnærmet null grep i forhold til på et piggdegg. Og har du litt skjevhet i hjulstillingen er det lett for å slippe.

 

Det er en evig diskusjon, og vi kommer aldri til å bli enige. Men er du en uerfaren sjåfør med gammel bil, kan det være hensiktsmessig med pigg.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt har blitt såpass bra nå at jeg ser egentlig ikke behovet for Pikkdekk her på Østlandet. Det saltes og strøs no helt brennjævelig, og på Bar Asfalt er ett piggfritt dekk ofte bedre enn pigg..

 

I Nord derimot, Holder jeg en knapp på piggdekk. Is med vann på er Piggfritts store svakhet, noe det gjerne er rundt 0-grader.

 

MEN, Ett piggdekk uten pigger er ubrukelig, så om du kommer til å spinne dem vekk fort, så kjøp deg piggfritt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt inntrykk etter å ha prøvd både pigg og piggfritt på en mengde forskjellige biler og tyngre kjøretøy, er at et billig piggdekk er like bra som et dyrt piggfridekk. Unntaket er på våt is, hvor et billig piggdekk er bedre enn dyrt piggfri. Billig piggfridekk kan være like dårlig som sommerdekk... Lykke til uansett hva du velger og kjør pent! :)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer vel ærlig talt an på biltype, kjørestil og påtenkt pris på dekka.

 

Selv foretrekker jeg piggfritt, den viktigste årsaken er hva faen skal ta tak når jeg har slura ut piggane. Piuggfridekk har en mjukere og bedre gummiblanding, som gjør at det er gummien som tar tak, ikke piggen.

Ikke føler jeg at jeg har hatt behov for noe annet heller, og jeg bodde tidligere i ett snøhøl, med heller dårlig veivedlikehold på morran når jeg skulle til jobb.

Kjenner ikke til kjøreforholda i Nord, men er ettersom jeg har forstått mindre salt, og da mener jeg det piggfrie dekket har litt fordel av det.

 

Tenk på hvordan du kommer til å kjøre i vinter, og hvor mye du vil legge i det. Ett billig piggfritt dekke ville ejg ikke hatt, de er som oftest ubrukelige når det blir litt utfordring, ett billig piggdekk, der tar piggen tak uansett hvor ræva resten av dekket er.

 

Ett komisk trekk om pigg vs. piggfritt...

Faren min sverger til piggdekk, det må jo bare være bedre, og det "mener" han enda, men han er på sitt tredje sett med piggfrie nå uten å klage stort.

 

 

Pigg hvis busjettet er lite, piggfritt hvis du vil legge litt penger i det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velg piggfritt, jeg spant ut piggene i dekka på en times tid, når du legger inn høygir i hjulspinn og sladder, så går piggene føyka.

 

Men kjører du veldig rolig uten å spinne og sånt, da er vel piggdekk veien å gå.

 

Jeg for min del skal ha piggfritt bak og piggdekk foran..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekktester generelt er egentlig bare bortsløst tid. Har veldig mye å si hvilken bil som blir brukt. På firmabilene våres er det Conti Viking piggfritt på Peugeot Partner 03 og makan til drittgrep skal man se lenge etter. Nokian sine Hakka RSi piggfri dekk derimot er MYE bedre på de bilene.

Angående pigg vs. piggfritt så har begge sine fordeler ulemper.

Pigg er definetivt best på is men ikke fullt så bra på snø. Så kjører du i områder der det er mest is en snø på vintern så er det det riktige valget. Savnet virkelig piggene da eg sklei ut av en liten sving i 20km/t og smalt i fortauskanten.

Hakka RSi dekkene vi har no på 07 Partnerene er skamgode på snø men i Bergen er snøen her kun noen dager før is og slaps regjerer.

Begge dekktypene støyer like mye syns eg. Piggfrie har mye hardere gummi blanding så støyen er så å si den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår