Gå til innhold

Kjøpt moped, motor skjærte seg etter 6 km

Ranger emnet


kjetilbm

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var i stad ute og kjøpte meg en scooter moped av merket Piaggio ZIP.

Den lå ute til 4.500,-, som egentlig er ganske rimelig. Prisen var satt ned pga det var rustet hull i eksospotta så den støyet litt. Jeg fikk prutet litt, så jeg betalte 3.500,-.

 

Da jeg var hos selger tittet jeg over mopeden, sjekket stand, lys, dekk og diverse. Tok meg en testtur på drøyt 500 meter, for å sjekke hvordan den gikk og bremsene osv.

Alt var i orden, bortsett fra at den bråkte litt pga hullet i potta.

 

Selger nevnte også at han et par ganger hadde opplevd at mopeden plutselig stoppet, men at det bare var å starte den igjen, så var den fin og kunne fortsettes å brukes.

 

Uansett. Da jeg fikk mopeden hjem (fraktet i kassebil) fikset jeg forsikring, sjekket olje og bensin, og fyra opp og dro ut for å teste den litt.

Den gikk fint i 5-6 km tenker jeg, og når jeg var 2 km hjemmefra døde plutselig motoren helt, og jeg trilla inn til kanten.

 

Da ville den ikke starte i det hele tatt, verken med el-start eller med kickstart. Kickpedalen stod bom fast.

 

"Faen," tenkte jeg, "nå har sylinder/stempel tatt kvelden".

Trilla den hjem, skrudde av diverse plastdeksel og tok av toppen og sylinderen. Sylinderen hadde litt riper i seg, det hadde stempelet også. Men til min store forferdelse stod stempelet fortsatt fast, selv om sylinderen var av. For da er det sannsynligvis veiva/veivlagrene som har tatt kvelden.

 

Hadde det bare vært sylinderen så hadde det vært én ting, for det er forholdsvis enkelt og billig å reparere. Men når det er inni motoren feilen er, da er det straks et mye større og mer omfattende problem.

 

 

Har jeg noen som helst rettigheter? Tenker da på angrerett, evt at jeg får selger til å betale reparasjonskostnader.

 

Hva ville dere gjort i min situasjon?

 

Håper noen tar seg tid til å lese, ble litt lang post.

Endret av kjetilbm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøpte en moped til 3500,- Hva klager du over.

At det ær fare for skjæring når man kljører med eksoslekk er ingen hemmelighet. men jeg ville kanskje sjekka oljepumpa grundig.

Det du kan gjøre, er å prøve å løsne råde/veivlager, fylle opp med tynn motorolje og la det stå fyllt opp med det over natta, så kan du prøve. Men ærlig talt så tror jeg du bør skifte rammelager, rådelager og kryssboltforing/lager, er stor sjans for at denne har gått med lite olje.

Om dette er en automat med variator er det neppe noe hokuspokus å splitte motoren, det er kun ett veivhus, ikke noen kasse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det bare med moped, driftssikkerheten er ikke all verden. Prøv å få tak i brukt sylinder og stempel, så er ikke dette store kostnaden. Sannsynligheten er liten for at tidligere eier kan ha visst at dette skulle skje.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med å kjøpe moped er at de som regel er skrudd i molekyler, ofte med trimming og hardkjøring. Selvom det kan virke surt er ikke 3500 allverden å legge i en brukt moped, og selvom dette skjedde straks etter du kjøpte den, er det ikke sikkert at selger visste om noe som var defekt. Slike ting kan skje uten "forvarsel" også.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår