Gå til innhold

Bilproduksjon i Norge?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke bilproduksjon i Norge?

 

Snakker ikke om storskala produksjon ala f.eks Mazda men mer nisjeprodukter. Sverige har og har fortsatt vanlig bilproduksjon pluss det berømte Egget og sikkert noen til. Danmark har også et par nisjemerker på lur men er usikker på om de kom noe videre men, prototypen var der ihvertfall :)

 

Er det ikke mulig å få til noe slikt i Norge pga kompetanse eller rett og slett fordi det er så vanskelig å komme seg inn på et slikt marked at det tar mange år før det kan lønne seg?

 

Ser jo ut til at folk betaler hva som helst for en "superbil" så lenge den er det ypperste man får så det faktum at det er dyrt å produsere i Norge kan jo ikke være så tellende?

 

Vi har jo Hydro Aluminium som produserer/produserte bildeler og t.o.m chassi til Lotus så noe kompetanse må det vel finnes her i landet også, mener jeg :well:

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tengt litt på dette selv :) Ryktene sier jo også at NTNU var inne med en god del forskning i forbindelse med egge-bilen, så der må jo det være store mengder kunnskap og erfaring og hente!

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva de kjøperne som handler de virkelig dyre bilene tenker, er det en høy prislapp så er det ikke sikkert det har så mye og si fordi de vil ha noe helt spesielt koste hva det koste vil?

 

Jeg vet ikke helt hvordan Norsk industri blir sett på i det store utland. Tyskere er jo presisjon mens Japan er jo f.eks holdbarhet.

Italienerne har vel et mer frynsete rykte på seg mens følelsene er der. USA blir vel da kansje litt brautete :P

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lagde også Raufoss mopeder her en gang i tiden. Det er pengene det først og fremst står på. Oppstart, og i tilegg salg av biler. Med tanke på de sinnsyke avgiftene vi har i Norge, er det allerede tungt å drive industri her, og produksjon av biler er neppe lettere. Du vil nok ikke kunne levere vanlige biler til en konkurranse-dyktig pris, dermed vil du ikke selge noe. I tilegg er det vanskelig å starte et merke fra scratch, når du har andre som har holdt på i mange tiår, og som kan dette. Et alternativ er å bygge på plattform av en annen bil, men med et eget design og egne løsninger.

 

Uansett er dette ikke aktuelt, det må i såfall bli noe super-bil opplegg, eller noe som skiller seg veldig ut. Hvis ikke jeg tar feil har det også vært snakk om at produksjonen av Think skal ut av Norge.

 

Det hadde vært veldig tøft, og bra om vi kunne produsere biler for de allmenne, og jeg ville gjerne støttet dette hvis bilene var noe å samle på. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så tenkte jeg på mer spesielle biler, ikke kommersielle "forbruks" biler for der er det allerede så stor konkurranse at man måtte sende produksjonen ut av landet uansett. Jeg tenker vel på nisjebiler ala TVR f.eks. Rørramme biler med kompositt karosseri av noe slag som man ikke trenger avansert produksjonsutstyr for å lage. Biler med lite avanserte elektriske systemer som gjør kostnaden alt for høy og med motorisering tatt fra andre bilprodusenter. Selvfølgelig finnes det der på markedet ifra før, det er vel "bare" det å lage en attraktiv innpakning som gjør at folk legger et par hundre tusen ekstra i potten for å få en slik bil.

 

Folk holdt da på før i tiden også i garasjer med en liten ide som de lagde små serier av. Det var jo ikke spesielt mye teknologi i disse bilene på den tiden så derfor var det kansje lettere å starte?

Sett på en annen måte så hadde de jo datidens teknologi å forholde seg til akkurat som vi har nå.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må si meg enig i at mydnighetene opp gjennom tida nok har gjort alt de kan for å holde slikt tilbake. Bil er jo en styggedom i selg selv, og sportsbiler i særdeleshet. Nå var det faktisk slik at avgiftene ble endret for noen år siden, før det var det lagt en luksusavgift på toppen på biler som ifølge myndighetene var unødvendig. Jeg husker det sto i avisa at etter at den avgiften ble fjernet sank nybilprisen på de dyreste Ferrariene med over 1,5 million!

 

Faktisk kan jo dette bety at det i de senere år har blitt enklere å bygge biler her til lands. Men jeg tror det sitter langt inn hos våre politikere å oppmuntre til produksjon av en ren sportsbil. Kanskje hvis du kan krydre det med en slags miljøfokus som Fyk som det er linket til lenger oppe her.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem montasjefabrikk i høykostlandet Norge. De vi kan er teknologi og det blir det satset på.

 

Montasje skjer i lavkostland, som kina eller polen, hvis det er snakk om store antall. Grunnen til det at man ikke finner nordmenn som vil jobbe for 30 kroner timen. Vi finner heller ikke nordmenn som vil kjøpe en "vanlig" bil til 800.000 kroner.

 

 

Eksklusive biler kan muligens lages, men det blir spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår