Gå til innhold

18+ år, kjøre uten førerkort

Ranger emnet


alla_balla

Anbefalte innlegg

Bortsatt fra at det er ulovlig å kjøre uten førerkort så har vedkommende 100% ren rulleblad.

Hva skjer da?

 

Hva skjer hvis vedkommende har "glemt" førerkort hjemme?

 

 

Jeg fikk et halvt år utsettelse og 10 000 i bot da jeg kjørte uten gyldig førerkort.

 

Glemme lapp hjemme er vel 1500 kr ? Sist jeg sjekket var det hvertfall d.

 

Sikkert økt etter dette

Les signaturreglene: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsatt fra at det er ulovlig å kjøre uten førerkort så har vedkommende 100% ren rulleblad.

Hva skjer da?

 

Bot + utsettelse som han over her skrev.

 

Hva skjer hvis vedkommende har "glemt" førerkort hjemme?

 

I og med at du setter glemt i hermetegn tar jeg det som en selvfølge at du enda ikke har bestått oppkjøringa.. Eller startet i det heletatt..

 

Det som skjer om du sier "glemte" lappen hjemme er at du da må legge frem et eller annet bevis på hvem du er, også sjekker politiet id'en din opp i mot databasen sin, finner ut at du ikke har lappen enda og da, i tillegg til bot og utsettelse på lappen, så får du sikkert bot eller noe i den duren for å lyve til offentlig tjenestemann..

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Heii en kompis kjørte uten førekorte og ble stoppa han fikk brev hjem om fengsel eller bot boten var på 8000 kr. Men han veit ikke om han har uttsettelse,siden han ikke har fått noe brev for det, kan et hende han har slippet unna eller får han det automatisk inn i registere? mange sier han slipper unna men han vil være sikker? noen som kunne svare på dette pluss at boten skal egentlig ligge unner 8000 tusen mellom 3.- 6000 tusen vis det er korrekt fortest mulig svar takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel flere ting som avgjør boten.

Jeg er ingen jurist, så kan ikke svare på hva som avgjør dette.

 

Man må søke om å få lov til å ta lappen, og har man noe på rullebladet, som tilsier at man ikke har gjort seg fortjent, må man vente og søke på nytt.

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta førerkort første gang må man søke hos politiet.

 

Dersom du blir tatt for kjøring uten førerkort får du som regel en bot og en utsettelse.

-For å ta lappen selv om du har søkt før, må du søke på nytt når du har blitt tatt.

 

End of story, husk også om du kjører uten gyldig førerkort og forårsaker skade. Så vil ikke noe være dekket av forsikring, og om du er årsaken til personskade, ja da er du nedtynget i gjeld resten av ditt liv. Så tenk litt før du gjør noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk ikke utsettelse første gangen jeg ble tatt uten lappen. Men boten ble på saftige 10000...

 

Andre gangen jeg ble tatt ble saken mot meg henlagt, men ble ikke henlagt før 6 måneder hadde gått og jeg fikk "automatisk" sperrefrist med en gang i den saken.

 

Tredje gangen jeg ble tatt ble det 6 måneders utsettelse men boten ble veldig lav.

 

Fjerde gangen jeg ble tatt ble det 6 måneders utsettelse til, men boten ble veldig lav. Kjørte da med utgåtte prøveskilter. (Det er jo det lureste jeg har gjort i mitt liv tror jeg)

 

Femte gangen jeg ble tatt ble jeg aldri idømt sperrefrist, men saken tok 1 år og hadde sperrefrist fra dagen. Boten ble ufattelig lav. Grunnet ingen inntekt det året. Man får alltid sperrefrist fra man blir stoppet fram til saken er avgjort.

 

Den gangen så de seg lei av at jeg kjørte uten førerkort og jeg måtte overnatte på en ekkel glattcelle.

 

Dette skjedde i en periode over 6 år. Og jeg fikk lappen til slutt.

 

 

Nattens tips. Aldri kjøp bil før man blir 18 eller får lappen. Man klarer aldri å holde seg vekke fra rattet. Eller noe gjør visst det, men noen eier jo ikke selvdisiplin.

Mercedes-Benz 300E - Cruisetøsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer om du sier "glemte" lappen hjemme er at du da må legge frem et eller annet bevis på hvem du er, også sjekker politiet id'en din opp i mot databasen sin, finner ut at du ikke har lappen enda og da, i tillegg til bot og utsettelse på lappen, så får du sikkert bot eller noe i den duren for å lyve til offentlig tjenestemann..

 

 

Det er ikke straffbart å lyge til en offentlig tjenestemann.

Det eneste du ikke kan lyge om er hvem du er.

 

F eks. i avhør kan du lyge som det renner av deg. Det er ikke noe man kan bli straffet for.

Mercedes-Benz 300E - Cruisetøsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke sagt dét for sikkert - vedder på at du kan bli tiltalt for misbruk av politiets tid, mangel på samarbeid eller hva det heter (husker ikke ordlyden nå men).

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår