Gå til innhold

Fade out/spotlakkering, bilder

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage en tråd om spotlakkering fordi jeg ikke synes det er så lett å finne god informasjon om teknikker på det. Det enkleste er selvfølgelig å lakkere hele paneler eller utover til lister og profillinjer, men hva om det ikke er ønskelig?

 

Her er noen bilder fra en jobb jeg gjorde ferdig i dag. Totalt har jeg brukt ca 3 timer, og det inkluderer følgende:

 

  1. Slipt ned noen dype riper med p80 på eksentersliper (DA)
  2. Jevna ut overgang til lakk rundt med p240 (DA)
  3. Sparkla én omgang med Presto finsparkel
  4. Slipt sparkel med p120 for hånd
  5. Slipt sparkel med p240 for hånd
  6. Jevnet lakkgrenser med p240 (DA)
  7. 3 strøk Presto rustbeskyttende primer, blåsetørt imellom strøk
  8. Våtslipt primer med p800 på myk blokk
  9. Våtslipt lakk rundt sparkel med p1200 på myk blokk
  10. 3 strøk Glasso solid Tornadorød
  11. Våtslipt med p1500 skumpads (DA)
  12. Våtslipt med p2000 skumpads (DA)
  13. Rubba med 3M Extra Fine Rubbing på ullpad
  14. Polert med 3M Machine Polish på skumpad

 

Prøvde meg på "back masking" da jeg skulle legge lakken, men fikk allikevel en hard kant. Må kanskje øve litt mer på det.

 

Her er bildene av arbeidet som er spesielt med å jevne ut lakkovergangen:

 

Først overgangen fra ny til gammel lakk før jobben begynte:

SDC10105.jpg

 

Etter våtsliping med p1500:

SDC10106.jpg

 

Etter våtsliping med p2000, overgangen kan fortsatt sees:

SDC10107.jpg

 

Etter rubbing, borte!:

SDC10109.jpg

 

Etter polering, hvertfall borte!:

SDC10111.jpg

 

Dette er jo selvsagt litt jobb, men det tok som sagt ikke mer enn tre-fire timer inkludert maskering og avmaskering i to omganger, rydding og pistolvask. Jobben ble gjort over tre kvelder. Det siste bildet er litt rart, men det er først og fremst fordi kameraet mitt ser ut til å digge rødt og guffer opp fargen så mye at det kommer en rar struktur i bildet. De to røde flekkene langs taklista er for ordens skyld slipevann jeg ikke oppdaga før jeg tok bildet. Maskeringa mi er bedre enn som så ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, et par ting jeg glemte å nevne:

 

p80 var nok litt i groveste laget å starte med siden det var snakk om riper. De var riktignok flere millimeter brede og ganske dype, men denne delen av jobben var gjort på 6 sekunder for å si det sånn...

 

Punkt 9 er litt viktig; her har jeg selvfølgelig slipt rundt primeren, ikke sparkelen, bare så det er klart. Grunnen til dette og poenget med p1200 er at det gir brukbar heft for lakken men tar ikke så grovt at det ikke kan finslipes og poleres vekk igjen etterpå. P1200 er hvertfall så langt jeg kan bedømme den mest typiske grensen mellom matting før lakkering og første steg i våtslip og polering. Hele vitsen var å forberende uttoningsområdet for begge deler slik at jeg kunne slipe og polere vekk overgangen.

 

Før lakkering er overgangene slik:

 

gammel lakk -> p1200-slipt gammel lakk -> p800-slipt primer

 

Så legges lakken med uttoning på området i midten, slik at det dekker over primeren og et lite stykke ut på p1200-slipt gammel lakk, men ikke forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt en aldri så liten hyllest til mitt mest dyrebare verktøy. Til alle som vurderer å gjøre lakkarbeid kan jeg på det sterkeste anbefale en eksentersliper av denne typen. Merket Race er det gamle navnet på det som heter Luna nå. Fåes kjøpt bl.a. hos Tools, men det er mange andre merker som lager tilsvarende modeller.

 

da.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig sett reparasjonen i dagslys i dag, og det ser veldig bra ut. Det eneste er at fra en vinkel ser det såvidt ut som jeg faktisk har lagt litt for lite sparkel. Burde nok lagt et dråpestrøk før sliping, så hadde jeg lagt merke til det.

 

Hadde jeg gjort dette for penger hadde jeg gjort det om igjen og fått det helt perfekt. Men det er bare én sær vinkel det er mulig å se det fra, og det er min bil, og det er øvingsbilen min, og jeg er veldig fornøyd:-) Uttoningen er helt usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 2k lakk du har brukt her? ikke noe klarlakk på?

Da kan du legge fargen på 1200, og bruke en kobberpad/schotsbrite(ikke sikker på hvordan det skrives) så legger du fargen i full flyt opp til hvor du slutter p1200 slipingen, så tømmer du ut lakken fra sprøyta, og dusjer lett overgangen med utflekkings tynner, blir en penere overgang, som er lettere og polere opp, da den ikke blir så mange MY ;)

 

Er det 2 sjikts lakk du skal flekke ut legger du farge over skaden, setter boksen på tørk i 10 min ved vannbase, lar dne gå seg ned til sprøyte temp, og tar så ei rein side på støvkluten og tørker overgangen og det område du ikke har lakka på, får og få bort lakk støv, evt metalic korn som har reist seg ;) Er det den gode gammle baselakken du skal flekke er det litt annen fremgang :P

 

Ikke ment å pirke på, holder på med dette hver dag så ville bare hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på at dere som er proffe ønsker å dele med oss amatører :-)

 

Veldig interessant det du skriver, jocce. Lakken jeg har brukt her er Glassso 22-Line Top Coat. Det er en 2K tett farge. Slik:

 

r22_dp.jpg

 

En ting jeg ikke helt skjønte var hva jeg skulle gjøre med den scuffpadden (ScotchBrite)? Sliper jeg med p1200 først og drar over med denne etterpå, eller mener du at det er nettopp scuffpadden som sliper tilsvarende p1200? ... Det med de paddene har jeg ikke helt skjønt enda. Har kjøpt et par sånne på Biltema, som er til forveksling lik ScotchBrite, men jeg har ikke brukt dem til noe enda:

 

20-978_l.jpg

 

Hvordan ville du maskert forresten? Nå ble det mye på en gang her. Ble bare så begeistra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar utflekkinger sliper jeg med p1200 der hvor jeg blir å legge fulle strøk med farge, også sliper jeg med pad der hvor det blir ett strøk som består av utflekkingstynner også en liten del lakk (heller ut det jeg har igjen i sprøyta, i med utflekkingstynneren også riste og sprøyte litt ut i lufta). Også legger jeg denne blandingen av lakk og utflekkingstynner og lakk der hvor jeg kun har brukt en pad og slipe med.

 

Lett som bare det å polere opp igjen, trenger bare gode poleringsprodukter så trenger du ikke slipe overgangen før du polerer :)

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fremgangsmåten du beskriver er vel kanskje noe i nærheten av det som er beskrevet i denne videoen?

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=Do5If81H6IA&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Do5If81H6IA&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

 

En annen video om fade out-lakkering er denne:

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=X_3O1fLvB7U&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=X_3O1fLvB7U&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Vet dette er en gammel tråd men prøver meg alikevel.

 

Prøvde å våtslipe og rubbe ut en overgang idag, den gamle lakken fikk bra glans, mens den nye lakken bare ble mattere hvor mer jeg rubbet. Den nye lakken var vannbasert. Krever den vannbaserte lakken andre produkter? Lakken var 2-komponent. Brukte sonax sin rubbing. Har prøvd den på gammel lakk og den har fungert fint.

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår