Gå til innhold

Fade out/spotlakkering, bilder

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Kjøpte hos lakkerer, 2k blandet og fylt på boks. Får man basefarger som må ha klarlakk?

 

Ja...

 

Du må nok høre med forhandleren om det er base eller tettlakk du har kjøpt. Hvis det var tettlakk på sprayboks er nok sannsynligheten stor for at den ikke har fått herde lenge nok. Hvis bilen har stått i utetemperaturen vi har nå om dagen (3-8 grader) i ett døgn er det nok for tidlig å polere.

 

EDIT: la nå merke til at du nevnte vannbasert. Du mener vel vanntynnbar.. Akkurat dette området skal ikke jeg være så skråsikker på, men jeg tror nok det da er en base du har. Det er kanskje noen andre som kan svare sikkert på om det finnes vannbaserte tettlakker, men det har ikke jeg hørt om.

Endret av Nordhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ingen 1-sjikt som er vannbasert. Det du har fått er mest sannsynlig base som er beregnet å bli toppa med klarlakk. Mange eldre biler som har 1-sjikt, dvs lakk uten klarlakk men er da løsemiddel basert som blandes med herder. Jeg har iallefall verken hørt eller vært borti vannbasert 1-sjikt lakk alle de åra jeg har vært lakkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 1-sjikt som er vannbasert. Det du har fått er mest sannsynlig base som er beregnet å bli toppa med klarlakk. Mange eldre biler som har 1-sjikt, dvs lakk uten klarlakk men er da løsemiddel basert som blandes med herder. Jeg har iallefall verken hørt eller vært borti vannbasert 1-sjikt lakk alle de åra jeg har vært lakkerer.

 

Vannfortynnbar 1 sjikts (2K) lakk finnes, men er nok ikke fullt satt ut på markedet enda pga fortsatt utvikling ang tørketider og hvordan den er å jobbe med kontra konvensjonell 2K lakk.

Bl.a. Glasurit har vannfortynnbar 2K lakk, og for en 11-12 år siden prøvde jeg vannfortynnbar klarlakk fra Spies Hecker, men som sagt, dette er fortsatt under utvikling, og er ikke fullt kommet ut på ettermarkedet enda

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår