Gå til innhold

Krasjet pickup, trenger råd

Ranger emnet


robbn

Anbefalte innlegg

Hei, er ny er på forumet. Sist uke hadde jeg et uhell med King Cab'n og skled ut av en skarp sving og for rett i en betongskille. Hadde alt for nedslitte dekk til å takle svingen på det våte føret, og selvfølgelig litt for høy fart i forhold til veigrepet.

 

Det som tok i mot støten var slepekroken fremme ved venstre hjul ,og ramma der vil jeg tro. Var ikke så høy fart, kanskje 30-40, men nok til å skli ut. Skaden er ikke så synlig bare en trykt inn slepekrok. Er vel noe gale med forstillinga og siden bilen trekker til høyre.

 

Har vært nede på verksted og fått dem til å se på de. De konstaterte at ramma på venstre side har fått en støkk og er 1-2cm skjev. Så bilen må på jigg og rettes. Det kom til å koste rundt 15.000. De måtte og kanskje ta inn en jigg som var enda sterkere- som gjør det dyrere.

 

Har bare del-kasko så må vel ut med alt selv. Har råd til det, men vet ikke om det er verdt det. Betalte 55.000 for bilen. Tror dere det finnes noen alternative måter å fikse dette på? Billigere verksteder? Bare kjøre med noen cm skjev ramme og fikse forstillinga slik at den ikke trekker til høyre? Koster det virkelig så mye og rette 1-2cm?

Trenger sårt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å rette 1-2 cm er ikke bare bare. Dette må gjøres helt riktig for at det skal være godkjent. Om du kan kjøre med det spørs på om det er merkbart da, syns det på eu kontroll får du ikke godkjent bilen eller hvis teknisk kontroll ser det...

 

Om det er verdt det er det bare du som kan avgjøre.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er separat ramme på disse? Hvis selve skallet ellers er verdt å ta vare på kan du jo bytte ramma. Se om du finner en som nylig har fått ny motor og drivverk, men som er totalt opprustet.

 

Jeg krasja en '72 144 i fronten og spurte på Bilia siden det "bare" var støtfangerdelen av rammevangene som var bretta opp. Samt en brett i innerskjermen og at høyredørene kløp. Bare det å montere bilen i jiggen kom på nærmere 10K enn 5K.

 

Så du kan jo be de rigge den opp, men sørg for å få skriftlig tilbud før de får lov å gjøre mer enn å taksere skaden. Da kan de bare overstige med 15% (?) uten å kontakte deg før videre arbeid.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er separat ramme ja, men blir det ikke veldig mye jobb og bytte ramme? Vil tro at dersom et verksted skal gjøre det, blir det vel dobbelt så dyrt som å jigge. Å gjøre det selv er vel ikke så lurt da jeg ikke har så mye peiling, men kjenner jo noen som har.

 

Mener du at de skal montere bilen i jigg for og så taksere skaden, også skal jeg bestemme meg om den skal rettes eller ikke? Kommer ikke det til å koste ekstra unansett hvilket valg da? Istedenfor at jeg bare bestemmer meg for at den skal rettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært litt nærmere Telemark kunne jeg gitt deg noen telefonnummer til noen som kasnkje kan fikse slikt, pris er usikkert, men utenfor store oppretterverksteder kan nok bli litt billigere.

Se om du finner noen gode opprettere som driver for seg selv.

 

Bilder kunne nok gjort litt.

 

En annen vri kan være å tjore tauekroken fast i noe som sitter, og rykke litt, forsiktig, ikke akkurat hightec, og ikke nøyaktig, men man kan få det mye bedre, og i noen tilfeller bra på den måten.

 

I alle tilfeller må det taes forstillingskontroll etterpå, og en pris på 15k er ikke så ille for jigging.

 

Hva slags King Cab er dette, D22 før facelift?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt bærebruer og styrestag og ta 4-hjuls måling å drit i det andre. kan ikke være veldig skjevt av det der og om ikke du ser vangen har krøllet seg eller er veldig bøyd så er det ikke av noen stor betydning.

hadde i allefall jeg gjort;P

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår