Gå til innhold

Vurderer å kjøpe 100tdi

Ranger emnet


940 turbo 1995

Anbefalte innlegg

Eg skal ha meg en litt billigere bil enn det eg har nå, kjører en Volvo 940 turbo, skal kjøpe bolig om ikkje så lenge og ser meg nødt til å kutte litt kostnader. Så Volvoen skal selges og eg skal ha en billigere bil og vurderer då Audi 100 tdi men også Audi 80tdi. Er mest intressert i dieselbiler pga lavere forbruk og litt lavere drivstoffpriser. Så det eg lurer på er om en 100 er noe å satse på, har ikkje planer om å bruke mer enn 25000 på bil men vil likevel ha noe som kan holde i noen år. sånn eg har forstått det er 100 greie biler som ruster lite. Og eg syns de ser bra ut. Men hvordan er motor og gir på disse bilene, tenker da på 2,5tdi og manuell kasse. Og hvordan er en 100tdi i forhold til en 80tdi med manuell kasse i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor og drivverk på 2.5 Tdi'en er nærmest skuddsikkert.

 

Kjente problemer er;

 

-Endeledd og bærekuler

-Brems henger på bak (tørr/rusten brekkwire og rusten caliper)

-Dørlistene under døra.

 

Ja det var vel det meste.

 

Digge biler å kjøre, går bra og bruker moderat med suppe. God plass inni. Har hatt en slik og vil gjerne ha en igjen. Litt senk og 17-18" felger og den ligger som klistra på vegen.

 

80'n har jeg ikke så mye erfaring med men det er jo en miniutgave så det meste er det samme egentlig.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo ikkje så værst ut. Stemmer det at dysene bør byttes når bilen har gått over 200k? Og hva er forskjellen på en 115hk og 140hk tdi? Er motorene like foruten ladetrykk/turbo og eventuellt dyser? Tåler motorene litt moderat trimming hvis det skulle blitt aktuellt, er litt redd det kan bli litt dødt med 115hk diesel i en såpass stor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg hadde solgte jeg på ca 240k og hadde ikke noe problemer med dyser. Men en overhaling er jo gull da. Disse motorene går fin en halv mill med stort sett bare normal service og muligens bytte av topp. men det varierer.

 

140 hk utgaven kom ikke før i A6'en. 115 hk har 285 nm og er ganske sprek egentlig. en normal bil med manuell kasse veier rundt 1560 kg så den er sprek nok for daglig kjøring men med en Chip er man fort borte på 145 hk og 330-350 nm. Da begynner det virkelig å flytte på seg. En original 115 hk kan sammenlignes med 2.6 150 hesteren.

 

Både motor og gir tåler fint chiping. Automaten har heller ikke noe problem med dette siden den er av den gamle mekaniske typen.

 

Vil tru du blir meget fornøyd med en A100 Diesel, det var hvertfall jeg. Men som ufornuftig 19 åring ville jeg ha noe med mye power og bytta den i en pillrøti Cosworth. Det var nok ikke så lurt. hehe.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg hadde solgte jeg på ca 240k og hadde ikke noe problemer med dyser. Men en overhaling er jo gull da. Disse motorene går fin en halv mill med stort sett bare normal service og muligens bytte av topp. men det varierer.

 

140 hk utgaven kom ikke før i A6'en. 115 hk har 285 nm og er ganske sprek egentlig. en normal bil med manuell kasse veier rundt 1560 kg så den er sprek nok for daglig kjøring men med en Chip er man fort borte på 145 hk og 330-350 nm. Da begynner det virkelig å flytte på seg. En original 115 hk kan sammenlignes med 2.6 150 hesteren.

 

Både motor og gir tåler fint chiping. Automaten har heller ikke noe problem med dette siden den er av den gamle mekaniske typen.

 

Vil tru du blir meget fornøyd med en A100 Diesel, det var hvertfall jeg. Men som ufornuftig 19 åring ville jeg ha noe med mye power og bytta den i en pillrøti Cosworth. Det var nok ikke så lurt. hehe.

Cosworth er ikkje det billigste å eie nei;) hehe. Det er forsåvidt ikkje en turbo volvo heller. Får se om eg finner en ok 100 med noenlunde lav km, virker jo som ok biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Cossien var så rusten at jeg ga opp og solgte den i deler i stedet. hehe.

 

Men du kan trygt kjøpe en som har rusla bortimot 300k. Bare sørg for at servicer og slik er fulgt opp. Min gamle A80 har gått 483k nå og er i topp stand.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten tapp på strammehjulet på reg reima du må passe litt på! den er bare punkt sveisa på og den holder fast hele stramme hjulet:) og hvis den punkten ryker, så hopper reima og motor raser! så ville ha hatt et skikkelig svar på når dette var byttet fra forrige eier:)

 

Men ellers er det greie biler:)!

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår