Gå til innhold

Snart lappen og Volvo 240!

Ranger emnet


MadsV

Anbefalte innlegg

Hva var det du akkurat sa?

 

"Må være den mest velykkede bilen til volvo da den er sikker driftsikker og billig"

 

Trykka du på feil enda av tastaturet når du skrev det eller? Er ikke helt uten grunn at 200 serien gikk fra 76 å til 93 og 940 fra 93 til 97-98..

200 serien er uten tvil den bilen Volvo har solgt mest av, og det var ikke en eneste dødsulykke en en 200 serie de 10 eller 15 første åra den gikk på veien..

 

"Ruster gjør de heller ikke"

 

ALLE biler ruster, tru meg.

 

Ikke for å flame, men det måtte ut av systemet.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke for å være kranglete med noen av dere, men jeg synes "240 vs 940"-poenget er interessant.

 

Litt pirk med årstall: 240 kom allerede 1974/75 og 940 1990/91. Og er 940 en "større bil"? En kan i hvert fall si at 740/940 på visse måter er mer heldig med plassutnyttelsen enn 240 (kjenn hvor behagelig det er med tre voksne i baksetet, og særlig 240 sedan skiller seg mest negativt ut her). Men hvis en ser på en del andre mål, er størrelsesforskjellene på 240, 740 og 940 ubetydelige.

 

Poenget mitt, "historisk" sett, er strengt tatt at 240 og 740/940 i utgangspunktet nok ikke først og fremst var ment å være biler i forskjellige (størrelses-)klasser. Hvis Volvo hadde hatt en helt "normal" modellpolitikk, ville 240 ha vært nedlagt allerede på begynnelsen av 80-tallet (og historien opp til et visst punkt tyder på at det var slik det var tenkt), for da ville den ha vært erstattet av 740. Slik gikk det jo også delvis: 264 og dyrere 240-versjoner ble 1982-85 erstattet av 760 og 740. Men 240 ble beholdt i modellprogrammet i et redusert utvalg, som et billigere alternativ, delvis for å fylle plassen til den typisk mellomstore mellomklassebilen som Volvo ikke hadde, delvis for de mest "konservative" av kundene.

 

At 240 så ble holdt i produksjon helt til 1993, vil jeg karakterisere som veldig utypisk og "mot strømmen" - og i det hele tatt må en kunne si at det var veldig "på overtid". De siste årene var 240 nærmest blitt en bil i en "klasse for seg selv", ganske på siden av resten. Ikke at jeg klager, jeg har en slik selv. :)

 

Når det gjelder 940, kan en langt på vei si at den også snart fikk karakter av å være en "overtidsbil" slik 240 hadde vært (og delvis allerede samtidig med denne). Igjen, med en "normal" modellpolitikk, kunne disse bilene allerede fra ca 1993 ha vært ansett for erstattet av den mer moderne (og stort sett dyrere) og bare marginalt mer kompakte 850 (senere S70/V70).

 

Når en skal telle antall år 940 var i produksjon, er det vel også rimelig å ta med 740, som den ikke skiller seg grunnleggende fra, og da ser en at også disse bilene hadde en produksjonstid som overgår de aller fleste. At det så var slutt i 1998, kan sikkert også ha mye å gjøre med at Volvo da forlengst hadde begynt å reorientere seg i et tøft bilmarked, hvor det ikke lenger syntes formålstjenlig å holde på det gamle i lengden.

 

Når det gjelder å kjøpe en gammel Volvo i dag, synes jeg det kan være rimelig å gi både 240- og 940-siden litt rett. En får jo ganske greie 240er for mindre enn 20000, som både kan gi et nokså enkelt og økonomisk bilhold, men også være utgangspunkt for diverse mer. En bra 940 skal en vel helst betale litt mer for, men det er også greit hvis en vet å verdsette dens mer moderne trekk i kombinasjon med mye av det samme som en får med en 240.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har hatt mange volvoer.. 244, 245, 242, m.m. med gromme understell, diffbrems i øst og vest, etc. alt av justerbare stag, etc.

 

Vi si at uansett hva du gjør med en 240, 740 eller 940, så er den fremdeles en sladdekasse.

 

Kjøp deg en 960 95+ i fin stand, ev. s/v90. Da har du multilink mk2, du har mer moderne motor.. plutseliig har du en bil som faktisk kan kjøres når det er vått ute, uten å ha autosladd.

 

Men for all del.. du må jo ut med mer enn en 240, men en strøken 240 koster også litt.. 240 ruster jo en god del (da spesielt de rundt 1986).

 

ev. kan du komme å se på en 780 turbo, denne kan du kanskje få for ned mot 50k.. Den er i Bergen. gått ca 6000km etter motorbytte (nybygd motor), motor er også godkjent i vognkort.

 

Dette er da en bil som må gjøres litt smått med, men det er fint mulig for en entusiast.. Den er nylakkert hos volvo karrosseriverksted, har multilink, slyngdiff, etc. send meg en pm om du er intr i å se på bilen.

 

se i signaturen min for prosjekttråd til 780en.. VELDIG påkostet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hei,

 

Jeg har hatt mange volvoer.. 244, 245, 242, m.m. med gromme understell, diffbrems i øst og vest, etc. alt av justerbare stag, etc.

 

Vi si at uansett hva du gjør med en 240, 740 eller 940, så er den fremdeles en sladdekasse.

 

Kjøp deg en 960 95+ i fin stand, ev. s/v90. Da har du multilink mk2, du har mer moderne motor.. plutseliig har du en bil som faktisk kan kjøres når det er vått ute, uten å ha autosladd.

 

Men for all del.. du må jo ut med mer enn en 240, men en strøken 240 koster også litt.. 240 ruster jo en god del (da spesielt de rundt 1986).

 

ev. kan du komme å se på en 780 turbo, denne kan du kanskje få for ned mot 50k.. Den er i Bergen. gått ca 6000km etter motorbytte (nybygd motor), motor er også godkjent i vognkort.

 

Dette er da en bil som må gjøres litt smått med, men det er fint mulig for en entusiast.. Den er nylakkert hos volvo karrosseriverksted, har multilink, slyngdiff, etc. send meg en pm om du er intr i å se på bilen.

 

se i signaturen min for prosjekttråd til 780en.. VELDIG påkostet :-)

 

hele poenget for min del med å kjøpe en 740 er jo billig sladdekasse som er ekstremt driftssikker og tøff i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår