Gå til innhold

Bilen var til EU-Godkjenning i dag :(

Ranger emnet


Ayapuri

Anbefalte innlegg

Originally posted by unzetzebeep

Det er ikke noe krav til at en som skal ta eu-kontroll må ha fagbrev som mekaniker. Det som kreves er at man enten må ha fagbrev eller X-antall års relevant erfaring og et kurs i regi av statens vegvesen, også kalt pkk kurs.

 

noen som kan bekrefte dette??

 

for foreløbig tror jeg ingenting på det

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

nei.. hvorfor skulle de det? ufaglært personell er oftest lærlinger(meg selv) og klargjørere.. dette er vel siden det ikke akkurat er mangel på arbeidskraft innenfor bilbransjen....

 

5 års regelen er slik at man kan bli faglert selv uten å ha gått på skole(men man må ta noen kurs som f.eks norsk, engelsk osv..)

 

men da blir man faglert! og da kan man ta eu-kontroll

 

ikke glem fagprøven

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Rust i kanaler skal ikke være så veldig strengt!

Leste i håndboka en gang, fant ut at nesten 1/3 av kanalen kunne være bortrusta.

Eller har det kommet nye forskrifter siden jeg leste?

Tror det eneste de kan ta deg på der, er skarpe kanter. Dvs at det bare kan sparkles litt midlertidig, for å få det godkjent.

 

har kommet ny kjøretøyforskrift bok.

hvis rusthullet er så så mange cm får man prikk...men det kan godt være eks 10cm hull...1cm stål....10cm hull..så får man det godkjent...

 

litt rare regler på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufaglærte er kort sagt alle som jobber med bil og som ikke har fagbrev. Du glemmer hjelpearbeidere. Tror neppe klargjøringsjobber kvalifiserer som relevant erfaring, og det var ikke det jeg mente isted heller, dersom du skulle tro noe annet. Lærlinger får ikke (forståelig nok når du ser mesteparten av de ungene som er innom på utplassering eller lærlingekontrakt) lov å ta eu-kontroll. Heller ikke folk som nettopp har tatt fagbrev og ikke har gjennomgått dette kurset. Det er fordi en eu-kontroll skal være en objektiv vurdering av bil kontroll-dagen. Dvs at mens du på en service eller ved en ordinær verksted ordre kan utvise skjønn og ta høyde for feil som kan oppstå om en uke, en måned eller ett år kan du ikke gjøre det på en eu-kontroll.

 

 

Hvor lenge er det til du skal ta fagbrev forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nesten 1 og et halvt år igjen..

 

så bort ifra folk som ikke jobber PÅ verkstedet da.. vi har jo salgskonsulenter, sekretærer og slike bomser åsså... har aldri hørt om et slikt kurs før så jeg syns det var rart

 

disse "ungene" som du refererer til trenger ikke vere så dårlig til å skru som du skal ha det til... har du litt dårlig erfaring eller?

 

jo.. loven sier at eu- kontrollen skal utføres av faglært personell(og glem grunnskolen)

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du som har vært lærling i mindre enn 6 mnd påstår at statens vegvesen i akershus påla min bedrift å kurse en antall (20) utvalgte mekanikere å gjennomgå reglene ved eu-kontroll etter deres plan for moro skyld? Med mindre nye regler er innført siste 9 mnd er det ikke krav om fagbrev.

 

Og når det gjelder ungene er det ikke bare nok å kunne skru, men de bør helst ha tiltakslyst og evner til å lære annet en å sende sms og drikke cola. Og ja: det er mye unger innom som ikke er interessert i annet enn å dra hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

statens vegvesen vegvesen gjør ikke ting for moro skyld nei.. men stort sett på faenskap..(neida) men hvorfor gjør de dette da? er dere så uoppmerksom når dere tar eu-kontroll at dere får klager eller har dere så mange ufaglerte mekaninkere som ikke vet hva de skal gjøre..??

 

og hvis ledelsen deres tar inn coladrikkende smsgale lærlinger som bare vil hjem så ligger jo feilen der..

dessuten må du som mekaninker(eller hva du måtte vere) bistå lærlingene, oppmuntre og motivere de! hvis ikke så er du ikke så mye bedre selv..

 

og hva har det med saken å gjøre at jeg bare har vert lærling i 6 måneder?? jeg er ikke så tranglært at jeg trenger flere år på å få med meg ting..

 

kan vi ikke bare droppe dette åsså får du bare ta det kurset ditt.. mens jeg får min godkjennelse av bedriften etter bestått fagprøve

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

 

Hadde du hatt en org syncro gnolf, så hadde du sluppet, for de har bare et lite merker der spm det opplyses om at her er det trekk på alle fire:) ihvertfall de importerte

 

Njet, Espen..... De forlanger at du skal ha sideblink, også på disse.... Det det gjelder stort sett alle de tyske bilene, det med sideblink er ikke påbudt i "moderlandet", så står det ikke syncro på emblemet så står det gti, limited edition, wolfsburg edition osv... Mange mercer og bayere og som ikke har sideblink, men biltilsynet forlanger det... Greit med golfen at den har hullene og ledninger som regel lagt opp, på mercene må man kutte og borre...... Kan selvsagt hende noen overser det, men det er påbudt......

 

Beklager off topic....

 

Får du ikke noen til å hjelpe deg uten å dra på verksted med detta....? En habil sveiser og en delebil med gode bakbremser så er du jo i land........

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en regel er at alt lysutsyr skal virke

dette er ikke sant! dersom det er KOBLET til, så skal det virke! Er det koblet fysisk fra, så er det godt nok! dette gjelder EKSTRAMONTERT UTSTYR!

RUST?

litt dirrty, men forsøk glasfibersparkel, vanlige A4-ark og bodyskyts!! funker bra!!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel bare konstantert at vi ikke blir enige.

 

Når det gjelder lærlinger er ikke jeg som faglært mekaniker det som mitt ansvar å verken motivere, passe på eller lære bort noe som helst til en lærling som ikke viser tiltak og lærelyst. En som kommer til en bedrift med det utgangspunktet at vedkommende ikke gjøre noe som helst uten at mekanikeren har bedt om det er ikke noe å samle på. En lærling skal tross alt bli mekaniker en dag. Har vært borti endel skoleelever og lærlinger med både dårlige og gode erfaringer. Det har vært ca 10 lærlinger + et 20-tall utplasserte hos oss de 5 årene jeg har jobbet der (inkl. meg) og av disse er det 5 som fremdeles jobber der som mekanikere 2 som lærlinger, 2 som måtte gå etter at de fikk fagbrev og 1 som fikk sparken i lærlingperioden. Av de siste 20 var det ymse grunner til at de aldri fikk jobb, felles for dem alle er i hvertfall at de er uegnede som bilmekanikere.

 

Har forresten et fint bilde på plassen min av en som sov i passasjersetet på en kundebil da han var på utplassering....

 

Mulig det er andre forhold i distrikt enn hos meg, men dette er i hvertfall sånn det er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at vi skulle begrave stridsøksa, panelovn, men her følger et utdrag av forskriften for pkk:

 

Forskrift om krav til kontrollorgan for periodisk kontroll av kjøretøy

Fastsatt av Vegdirektoratet 15.desember 1997 med hjemmel i vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 §19 annet ledd. ),

jfr. forskrift av 12.desember 1997 om periodisk kontroll av kjøretøy § 3, 4, 5 og § 10. Jf. EØS-avtalen vedlegg

XIII nr. 16a (Rdir 96/96 EF) og vedlegg VII (Rdir 92/51 EØF

§ 1 Virkeområde

Forskriften gjelder alle kontrollorgan som skal utføre periodisk kontroll av kjøretøy. §§ 2 og

3 gjelder allikevel ikke Statens vegvesens trafikkstasjoner.

§ 2 Teknisk leder

Kontrollorgan som godkjennes av vegkontoret skal ha teknisk leder som er ansvarlig for

kontrollorganets virksomhet utad.

Teknisk leder skal være tilstede på kontrollstedet og delta aktivt i arbeidet ved å veilede

personalet og påse at kjøretøykontrollene utføres forskriftsmessig.

Teknisk leder kan for kortere tidsrom representeres ved kompetent stedfortreder.

§ 3 Krav til teknisk leder

Teknisk leder ved kontrollorgan som godkjennes av vegkontoret skal ha fagbrev og relevant

praksis, som er opparbeidet ved kontrollorgan eller godkjent bilverksted.

Krav til teknisk leder for kontroll av kjøretøy med totalvekt over 7.500kg er:

- Fagbrev for “reparatør av tunge kjøretøy” samt 5 års praksis etter bestått fagprøve,

alternativt 10 års praksis.

Krav til teknisk leder for kontroll av kjøretøy med totalvekt 7.500kg eller mindre:

- Fagbrev for “reparatør av tunge kjøretøy” eller for “reparatør av lette kjøretøy”

samt 5 års. praksis etter bestått fagprøve, alternativt 10 års praksis.

Teknisk leder kan også godkjennes på grunnlag av annen relevant utdanning eller praksis

dersom vegkontoret finner denne likeverdig med forannevnte, eller på grunnlag av tilsvarende

kvalifikasjoner ervervet i annen EØS-stat i samsvar med Rådsdirektiv 92/51 EØF. Det kan

stilles krav om prøveperiode eller egnethetsprøve i samsvar med direktivets artikkel 7.

Teknisk leder må ikke ha vært ute av faget i mer enn 4 av de 5 siste årene.

Teknisk leder skal ha førerkort som gir adgang til å kjøre slike kjøretøy som kontrollorganet

kontrollerer.

Teknisk leder skal til enhver tid være tilstede på kontrollstedet og tilgjengelig for

kontrollpersonalet.

§ 4 Kontrollpersonale

Personale som utfører kjøretøykontroll skal ha nødvendig kompetanse og ha førerkort som

gir adgang til å kjøre de kjøretøy som kontrolleres.

 

 

 

m.a.o må man IKKE ha fagbrev for kunne ta eu-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår