Gå til innhold

Instalasjon av anlegg i bilen?

Ranger emnet


ImatzI

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har brukt en del penger på et ganske greit anlegg nå.

 

Spiller: Pioneer FH-P80BT

Høytalere forran: foreløpig noe billige greier fra biltema, skal byttes ut til TSE 1702i Pioneer, eller noe i den duren.

Har kjøpt inn 4 6x9 TS-E6902i til dører bak og hatte høytalere.

Og en 2x12'' kicker bass, med en mutantX monoblokk på 800w og en orion forsterker til hattehøytalerene. Og en kondensator på 1 farad

 

Jeg tenkte å trekke nye kabler pga jeg trur det kan være et problem der. For når jeg har begge hatte høytalerene så piper det også kommer det en skrape lyd og da er jeg nødt til å stoppe anlegget, så de er koblet ut. Men det jeg har tenkt til å gjøre er å jorde på nytt og trekke nye kabler fra batteriet til forsterker og fra batteriet til spiller. Så¨lurer jeg på om jeg gjør alt riktig.

 

Jeg trekker to ledninger, en litt tynnere til spiller og kobbler inn remoten på denne(skal remoten også trekkes til spilleren? For det er en ledning bakpå spillere hvor det står remote.)Skal begge remotene kobbles på ledningen fra batteriet? I og med at jeg har 2 forsterkere. Og en jordingskabel som kobbles til spiller. Har det noe å si om spiller, kondensator og forsterker jordes ulikt? Eller samme sted?

 

Også en tykkere en, hvor man setter inn sikkring og trekker på den ene siden av bilen. Til kondensatoren bak, så inn i forsterker? Så er det jording av kondensator og 2 forsterkere. (burde jeg ha en kondensator på hver av forsterkerene? Evnt hvordan gjør jeg dette?)

Er det mulighet for å gjøre det slik at man kan skru av og på strømmen til både spiller og forsterkere?

 

Så trekker man signalkabler, en til monoblokken og en til 2 kanals forsterkeren på motsatt side av strøm kablen. Så kobble til forsterkerene... Har det noe å si hvem man tar inn først(av remote, strøm og jord).

 

Men kunne noen forklart litt godt hvordan man kobbler det baki, fordi var en kompis som kobbla sist, men vil gjøre alt på nytt selv så jeg er sikker på at alt er kobbla riktig. Vet at strøm, jord og remote skal inn i begge forsterkere, men hvordan kobbles dette da med enten en eller to kondesatorer?

 

Mvh Matz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du skriver er helt korekt:thumb

 

Men av trekking av kabler så skal du ha en leder (gjærne rød) fra batteriet. Den skal i kondensatoren. Tror du greier deg med en kondis. Så har du to (røde) tamper fra kondensatoren eventuelt en delingsblokk og inn i hver sin forsterker.

 

Remoten skal være en leder(gul?) som går fra den gule(mest sansynlig) lederen på spilleren og så bak til forsterkeren. To forsterkere går vel fint(med tanke på strømtrekk), men blir det mange forsterkere burde du ha ett rele(og er du såpass entusiast så kan du nok også koble det opp :P) Remoten kan godt ligge ved siden av signalkablene på andre siden siden alikevell går nøyaktig samme ruta i bilen.

 

Av jording så skal det jo i teorien ikke ha noe å si hvor du jorder forsterkerne eller kondensatoren eller spilleren, men vit at du nesten aldri kan få ett godt nok jordingspunkt. Puss vekk lakk og bruk en bolt uten maling eller lakk og gjerne en sprengskive som virkelig graver seg inn i bilkarosseriet. Om du velger å samle alt av jording på ett sted eller velger å dele det opp er opp til deg men sørg får at jordingspunkte(ne) er så gode som du har mulighet og verktøy til.

 

Kondensatoren trenger jordingspunkt(gjør iallefall min) begge forsterkne trenger jording og spilleren din trenger jording og du kan også med fordel jorde dynamoen din bedre enn orginalt(skader i alle fall ikke)

 

Hvis du skal ha ny strømkabel fra batteriet og til spilleren så må du tenke på å slå av spilleren hver gang du stopper bilen. Vil du ha det slik at spilleren slår seg av når du skrur av tenninga må du legge inn ett rele som legger seg ut når du skrur av tenninga på bilen. Eventuelt la den lederen som er merket "ACC"(orange) være, og koble strømmen fra batteriet til lederen som heter "battery+"(gul+sort?)bak på spilleren. Da vil du få funksjonen som gjør at spilleren slår seg av når du tar ut nøkkelen av bilen.

Lar du strømmen stå direkte fra batteriet hele tia må du skru den av hver gang.Og ryker sikringen går alle lagra ting inne spileren tapt hver gang(dvs radiostajoner + lydinstillinger osv)

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her vet man jo nesten ikke hvor man skal begynne...

 

du kan også med fordel jorde dynamoen din bedre enn orginalt(skader i alle fall ikke)

Dynamo er jordet gjennom sitt eget chassis til motor, som igjen er jordet til karosseri, og den kabelen mellom motor og karosseri kan sikkert oppgraderes. Viktigere er det dog med Pluss-kabelen mellom dynamo og batteri! ;)
Remoten skal være en leder(gul?) som går fra den gule(mest sansynlig) lederen på spilleren og så bak til forsterkeren
Remote er Blå!
Hvis du skal ha ny strømkabel fra batteriet og til spilleren så må du tenke på å slå av spilleren hver gang du stopper bilen. Vil du ha det slik at spilleren slår seg av når du skrur av tenninga må du legge inn ett rele som legger seg ut når du skrur av tenninga på bilen. Eventuelt la den lederen som er merket "ACC"(orange) være, og koble strømmen fra batteriet til lederen som heter "battery+"(gul+sort?)bak på spilleren. Da vil du få funksjonen som gjør at spilleren slår seg av når du tar ut nøkkelen av bilen.

For å ta det enkelt: man skal koble til den ACC-kabelen for å få funksjonen med at spilleren slår seg av med tenningen, enkelt og greit. Ingen strøm på ACC => spilleren slår seg av og lar seg ikke slå på.

Relestyring er unødvendig leamikk med en ny spiller.

Jeg trekker to ledninger, en litt tynnere til spiller og kobbler inn remoten på denne(skal remoten også trekkes til spilleren? For det er en ledning bakpå spillere hvor det står remote.)Skal begge remotene kobbles på ledningen fra batteriet?
Remote fra forsterker skal kun kobles til spiller, ellers blir forsterkerne stående på hele tiden og bilen er tom for strøm morgenen etter.
Har det noe å si om spiller, kondensator og forsterker jordes ulikt? Eller samme sted?
SuperDuperHyperHiEnd-messig sett; i utgangspunktet samme sted, men tror ikke jeg ville tenkt så mye på det i første omgang med dette anlegget.
Har det noe å si hvem man tar inn først(av remote, strøm og jord).
Nei, for du har selvfølgelig slått av spilleren og ikke satt i noen sikring ennå i sikringsholderen på forsterker-strømkabelen ved batteriet(!) før alle tilkoblinger er klare! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dynamo er jordet gjennom sitt eget chassis til motor, som igjen er jordet til karosseri, og den kabelen mellom motor og karosseri kan sikkert oppgraderes. Viktigere er det dog med Pluss-kabelen mellom dynamo og batteri! ;)

:chairshot:m'm::pray Var sånn det var.
Remote er Blå!
Right you are!

 

For å ta det enkelt: man skal koble til den ACC-kabelen for å få funksjonen med at spilleren slår seg av med tenningen, enkelt og greit. Ingen strøm på ACC => spilleren slår seg av og lar seg ikke slå på.
... riktig hvis man vil ha det enkelt..

 

Relestyring er unødvendig leamikk med en ny spiller.
Relesyring har du innebygget i bilen hvis du lar denne være og bruker den som den er med ISOkontakten.

 

Remote fra forsterker skal kun kobles til spiller, ellers blir forsterkerne stående på hele tiden og bilen er tom for strøm morgenen etter.
... og er det noe vi ikke vill så er det det.

 

Nei, for du har selvfølgelig slått av spilleren og ikke satt i noen sikring ennå i sikringsholderen på forsterker-strømkabelen ved batteriet(!) før alle tilkoblinger er klare! ;)
Selvfølgelig...

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til motor, så har jeg ikke så sinnsykt mye peiling enda, men er det enkelt og evnt oppgradere

kabelen mellom motor og karosseriet og pluss kabelen mellom dynamo og batteri?

 

Ok, så rett og slett bare kobble til strømmen på ACC på spilleren, så er det fiksa?

 

Ja ok, for kompisen min sa remoten skulle kobbles bare direkte på strøm, så det er nok derfor bilen sliter om morgenen ;)

Men da får jeg fikse på det. Men siden jeg har to forsterkere, har jeg to remoter og de skal da kobbles sammen på remoten til spilleren?

 

Ok, da trekker jeg alt til samme sted.

 

Hehe, nei har lært det! Første gang jeg trakk strømmen, så var sikringa i boksen og jeg hadde tenkt å trekke

den igjennom karosseriet og da smalt det ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold your horses there young lad!... Reservehjulet???

 

Hva slags bil er dette? vanligvis finnes det plass i en eller annen gummiforing som ligger å passer på andre ting som kommer fra motorrommet og in under dashbordet. Se om det ikke er plass i en av disse. Pass på at kabelen ikke kommer i klinsj med noen bevegelige eller varme deler!!

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tatt ut, så det rommet reservehjulet ligger i. for det er jo ikke noe spesielt under der, så om jeg tar en bolt igjennom vil jo det dekke hullet, for da slipper jeg å trekke tre jordingskabler fram igjen... Ja ok, så det er noen gode jordingspunkter bak dashen?

 

Det er en ford mondeo sedan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal du trekke jordingen frem igjen?det vanlige er og jorde forsterkerene i bagasjerommet,f.eks i setebeltfestet.

 

og husk sikring på strømkabelen fra batteriet,og denne skal sitte rimelig nært batteriet,tar det fyr i bilen din,og du ikke har sikring på denne kabelen,kan du vinke farvell til forsikringspengene dine

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal du trekke jordingen frem igjen?det vanlige er og jorde forsterkerene i bagasjerommet,f.eks i setebeltfestet.

 

og husk sikring på strømkabelen fra batteriet,og denne skal sitte rimelig nært batteriet,tar det fyr i bilen din,og du ikke har sikring på denne kabelen,kan du vinke farvell til forsikringspengene dine

 

Hvis du leser over, så er dette et spørsmål til et tidligere svar... Jeg er klar over at jeg må bruke sikring;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser over, så er dette et spørsmål til et tidligere svar... Jeg er klar over at jeg må bruke sikring;)

 

ohoi. mondeo er nesten håløs å trekke hovedstrøm gjennom torpedo på. bare du trekker kabelen din i trekkerør som tåler VARME,å fester den SKIKKELIG under bilen og er nøye med at den ikke kommer i klem så går det bra at den legges under bilen. vært der i 4 år på bilen min...

 

strengt tatt er det vel anbefalt å jorde spiller å forsterker på samme punkt,med tanke på fare for støy.spesielt når du har pioneerspiller er jordinga fra spiller viktig å få få samme jordplan som forsterkere,helst monoblokka..har pioneer selv,ikke hatt problemer med den,men det har vært diskutert endel her inne dette med pioneerspillere å dårlig jording å støy...men som han over her sier,feste til setebelte bak eller baksetefeste er bra punkt...;)der kan du feste forsterkerjording og jording til spiller.:)

vikti at det er mye stål under hvertfall. jordingen er noe av den viktigste kabelen å være nøye med for å få et vellykket annlegg utn støy å problemer... bare noen tips..;)

Endret av aakerman

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke frekk nå.... men du har ikke kjøpt inn et ganske greit anlegg, heller litt under middels vil jeg si, dette mest fordi du har prioritert HELT feil, og litt pga dårlige komponenter.

 

Det er først og fremst FORAN i bilen du vil ha god lyd, for det er vel tross alt der du sitter å kjører??

 

Videre så blir det aldri bra med høyttalere i hatthylla når du skal ha sub i bagasjen, da suben vil påvirke høyttalerene i hatthylla, og gi forferdelig lyd.

 

Jeg kan til nød gå med på høyttalere i bakdørene, men disse bør da fades ned slik at du ikke hører dem foran.

 

Videre så kunne du spart litt penger vad å droppe kondensatoren, for det er bare bortkastede penger, nytt batteri og skikkelige kabler er det som gjelder.

 

Jeg ville ikke lagt strømkabelen under bilen, men heller finni/laget hull i torpedoveggen og gjort ting skikkelig med en gang.

 

Det ble mye kritikk her nå, men det er kun fordi så alt for mange gjør fatale feil når de skal innstallere bilstereo, og lyden blir ræva, og komponenter ødelagt osv...

 

Hvis du ønsker det, så kan jeg guide deg på rett vei, og vise deg litt tips og triks slik at du får BRA lyd i bilen din ;)

Bor ikke så langt unna deg, så send meg en pm hvis det er interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår