Gå til innhold

regreim eller kjede?

Ranger emnet


Fredrik91

Anbefalte innlegg

For VW 8-ventilers bensinmotorer fra 90-tallet sto det vel i instruksjonsboka bare at regreim skulle kontrolleres hvert år, men ikke noe bestemt intervall om skifte.

De fleste anbefaler vel å skifte etter 100-120K, da begynner den vel i alle fall oftest å få litt småsprekker i overflaten.

 

Veldig lett å ta av dekslene og kontrolere reima.

 

Normalt skal det visst ikke bli noen skade om reima ryker på disse 8-ventilers motorene. Men man blir jo stående da.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For VW 8-ventilers bensinmotorer fra 90-tallet sto det vel i instruksjonsboka bare at regreim skulle kontrolleres hvert år, men ikke noe bestemt intervall om skifte.

De fleste anbefaler vel å skifte etter 100-120K, da begynner den vel i alle fall oftest å få litt småsprekker i overflaten.

 

Veldig lett å ta av dekslene og kontrolere reima.

 

Normalt skal det visst ikke bli noen skade om reima ryker på disse 8-ventilers motorene. Men man blir jo stående da.

Kan bekrefte dette.

Jeg fikk tannreimsras i 90km/t på motorveien, bare å smette på ny reim og stille inn tenninga så gikk den som bare det igjen.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig grei jobb på 1.4/1.6/1.8/2.0l om du veit hva du driver med. Tar meg en halvtime.

 

Røske av profilreima, skru av nedre reimhjul og nappe ut den grønne plastproppen oppå girkassa.

Sveive motoren på merkene (merke på kamdrevet og svinghjul)

Så trenger du 13mm fastnøkkel til å løsne strammern. Husker ikke helt hvordan stramminga ser ut (altså om du kan bruke no anna enn org vw verktøy for å stramme), men jeg bruker org verktøy.

Reima skal strammes sånn at du kan vri reima 90grader før den "butter" (kun sjekk dette der reima er slakkest, altså der det er lengst avstand mellom hjula), så snurrer du rundt motoren 2 runder, og sjekker stramminga igjen.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MErket på kamdrevet er likt med merket på plastdekslet bak drevet. Dette ser du lett. Vær obs på at det er 2 merker på drevet, men er det merket som er likt det på plastdekslet som er riktig.

 

Når du fjerner plastproppen fra kassa ser du en V forma tapp, den tappen skal flukte med en strek på svinghjulet.

 

Når du ser begge de 2 merkene står riktig, er det bare å røske av reima.

 

Når alt er montert igjen må tenninga justeres. Riktig tenning er 6 +/- 1 grad.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk. Hvordan stiller man tenninga på golf da?

 

På Golf med innsprut trenger du ikke å stille tenningen, den justeres av ECU sålenge registeret er montert innenfor toleransene, altså på merkene.

 

Som nevnt over her så finner du merker;

 

- Merke på kamdrev som skal flukte med tilsvarende merke på plastdekselet bak drevet.

 

Dsc04224.jpg

 

- Et lite spor/strek på svinghjulet som skal flukte med en V formet tapp som står på innsiden av svinghjulshuset, dennne ser du først hvis du skrur ut den grønne plastproppen.

- Et spor/strek i anleggsflaten på fordeleren angir hvor 1.cyl er, rotoren skal altså peke på dette merket.

- Et likedan spor/strek finner du på det nedre reimhjulet til dynamoen/vannpumpa, dette skal flukte med en pil på det nedre reg.reimsdekselet.

 

obdIIDsc04293.jpg

 

Ved montering av ny reim skal reima holdes stram mellom kam og fordelerdrev, eventuell slakk skal logisk nok være mot strammehjulet slik at det kan strammes opp der.

 

 

For å lettere se merkene bruker jeg å merke dem med blanko.

 

Aldri drei motoren rundt for hånd via kamdrevet, bruk den store skruen som sitter i midten på veivakslingen.

Denne skruen må ALDRI løsnes på, ikke engang 1mm for å finjustere registeret, det vil si at motoren kun skal roteres med klokken, hvis skruen blir slakket på så må den byttes.

 

 

Bilder lånt av Dan Reed.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår