Gå til innhold

Hjelp ved kjøp av Audi

Ranger emnet


Sofus2k

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Vurderer kraftig å kjøpe meg bil innen 2010, og Audi A4 B5 er det jeg er ute etter.

Har lest mye av det dere andre brukere har skrevet om deres bil(er) før jeg registrerte meg og jeg syner mange spennende prosjekter.

Har veldig lyst å gjøre noe lignende selv. Men siden jeg er ganske dårlig med bil(den mekaniske delen) så ønsker jeg helst å kjøpe noe som er gjort noe med fra før.

 

Å kjøpe meg Audi har lenge vært noe jeg har ønsket. Men nå som læretiden har begynt og fast inntekt er i boks så kan jeg virkeliggjøre planene.

Hører at Audi er dyr i drift siden det er mye “feil” på den. Stemmer det? Noen sier jeg bør kjøpe noe annet, helst alt annet en nettopp Audi, på grunn av disse “feilene”.

 

Hjelp!

 

Edit: Kan alltids mekke litt selv etter at jeg nå nylig la merke til de geniale guidene på forumet.

 

Kan vel samtidig legge ut litt av det som er aktuelt:

- Audi A4 B5

- 1998-2000

- Grå, sort, blå, rød..(samme det, bare ikke gul, hvit og grønn)

- Manuell girkasse

- Helst ikke hengerfeste, men det kan fikses

- 1.8T om muligheter for det. Hvis ikke går 1.8 greit det også

- Prismessig så ser jeg på 80.000 som maks pris(atm.), men kan vel strekke meg litt om det må til

- Bilen må heller ikke ha kjørt altfor langt

 

Så, om noen er villige til å hjelpe til, eller trenger sårt hjelp med å selge sin Audi A4 - så er jeg interessert! :yodude:

Endret av Sofus2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1.8t fra de årene der er et bra kjøp! Husk at det er VESENTLIG forskjell mellom 1.8 og 1.8t, og jeg føler lett at jeg kunne trengt den turboen altså.. så prøv å fortrinnsvis kjøpe en 1.8tq.

Finn et bra eksemplar som er velholdt av en som bryr seg om bilen sin, så slipper du så veldig mye utlegg. Viktige sjekkpunkter:

 

Forstilling (endeledd og bærearmer)

Bremser (når har kalipperne vært byttet? mye bremsebelegg igjen? blir du trykket godt fram i sikkerhetsselen når du bremser?)

Spør om han har hatt problemer med at bilen ikke har startet før pga startsperre

Spør hvor mye den bruker på milen

Spør om servicehefte, når har registerreim osv vært byttet sist - sjekk at vannpumpen også har vært byttet!

 

Sjekk at alt elektrisk fungerer! Setevarmere, AC (helt kaldt), dørbryter for sentrallås, vindusheiser, fjernkontroll, alle lys. Spør om det er noen mangler.

Sjekk om eksosrøret har mye rust

 

Sjekk dører og hjulbuer for rust.. under er det som regel ikke rust.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en Audi A4 1.8 i Mai, hittil så har ikke bilen vært så alt for dyr..

 

Eneste er småting som G62 tempføleren, tennplugger osv..

Har også måtte kjøpt nye dekk, har 19" på min så det kostet litt..

 

Skal ha min på verksted for bytting av deler, nettopp i forstillingen, kommer på rundt 8000 og da med forstillingskontroll..

 

Motoren synes jeg er god og passelig sprek til og være 1.8 og forbikjøringer går greit :)

Men og ha turbo er gøy! derfor skal jeg selge min til våren...

 

Kjøper du en Audi som er i god teknisk stand og behandler den bra og ikke svinekjører så vil du ha en god og kul bil som ikke koster så alt for mye.

 

Og ang forsikring så er mi erfaring at gjensidige er relativt billig.

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar. Det er ikke veldig viktig med 1.8t, men tar det som et lite ekstra.

Det lønner seg sikkert å kjøpe bil fra et eldre par da du mer enn mindre vet hva du får. Gamlinger holder som regel bilene sine ved like og det er jo viktig.

 

Noen som kan forklare meg litt hva de forskjellige tingene og egenskapene betyr?

- Forstilling, hva er det og hva brukes det til?

- Hva er kalippere?

- Er registerreim og vannpumpe av dårlig standard på Audi A4?

 

Så på din biltråd Slippern, og du gjorde et bra kjøp. Det er noe sånn jeg også tenker på, men har den ikke gått litt langt? Hva er langt?

45.000 for den bilen er et knallkjøp etter min mening!

 

- Er forstillingen på Audi unormalt dårlig? Kan gjerne kjøpe en Audi hvor forstillingen kan byttes i nær framtid, slik at jeg vet hvor mye jeg ca. skal gi osv.

 

Angående motor så er alt bedre enn en Mercedes A140. Det er bare flaut når jeg skal kjøre forbi L

 

Takk for anbefalingen. Gjensidige skal sjekkes ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstillingen er det som har med framhjulene og gjøre.. har ikke en helt klar definisjon på det :P

Drivknute, bærebruer osv.. Er en svakhet i forstillingen på disse bilene..

Kalippere den "dingsen" som sitter rundt bremseskiven, bremseklossene sitter "inni" den. se HER for bilde.

vet ikke helt hvordan vannpumpen og registerreimen er på disse bilene, har bare vært byttet et parr ganger på min bil.

Betalte bare 45k for min bil ja :)

Den var kjørt 211000 når jeg kjøpte den så den begynner og dra på kilometrene ja.

Når den er godt over 250000 så tenker jeg meg to, tre ganger om før jeg kjøper bilen, er bilen godt vedlikeholdt så kan den være like bra som en som er godt 150000..

Som regel så byttes også deler i forstillingen på rundt 200000 har jeg hørt..

 

Skal nå bytte nedre bærebruer, på venstre og høyresiden samt drivknuten på venstresiden, tar også forstillingskontroll i sammeslengen.. dette kommer på 8000kr hos et lokalt verksted.

Mekonomen skulle ha 10000kr.

 

Men tar du fram Haynes manualen så får du dette til selv :) skal vistnok ikke være så vanskelig.. hadde jeg hatt tid så skulle jeg har prøvd meg på det :P

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registereim er slitevare på alle biler unntatt mercedes, som bruker register kjede. Reima skal byttes hver 90 000-110 000km, hvis ikke, kan reima ryke, og motoren din er kaputski. Reima driver rundt ventilene som bestemmer når luft skal komme inn i motoren, og når eksos skal ut. Vannpumpa er også slitvare, men trur den ikke går riktig like langt som andre biler :P Den pumper vann, før de som ikke viste det :tannløs:

Endret av alarm92

SELGES: Alt av A4 B5 deler

 

-Audi A4 Avant 1.8tqs 98"

-Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regreimbytte er rimelig dyrt. Det spørs veldig hvilken motor du har... Men jeg betalte 2900SEK for arbeidet i Sverige, da byttet de reimen, alle strammerne, drivreim, vannpumpereim og vannpumpe. I norge vil jeg tro det kommer på ca 4000NOK for arbeidet og oppover.

Det er gjerne dyrere om du har 1.8t. Har du V6 motor er det enda dyrere.

 

Det lønner seg å kunne skru selv da, jeg syntes ikke det er "så" mye mekk med min bil, men jeg hadde ikke hatt mye penger igjen om jeg hadde gjort alt på verksted, akkurat...

 

A4-motorene er framoverstilt, så reimen er på framsiden av motoren. Ergo må du av med fronten, noe som kan være litt kinkig (les: dyrt).

 

Registerreim og vannpumpe er ikke noen spesiell svakhet i disse bilene, nei.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstillinga er et problem. Den er meget avansert, derfor er det mye som kan gå i stykker. Men delene koster ikke stort på Biltema og de er like bra som de du kjøper originalt. Når det må byttes kommer an på hva slags veier du kjører på og kjørestilen din. Drivledd ytre kan gi seg men de koster ikke så mye.

 

Når det kommer til motor er Diesel det beste alternativet. Har selv en 115 hk TDi, den går bra er bra bunndrag og er passe gjerrig (ca 0.5l pr mil). Blir fort varm og er generelt bedre å kjøre enn bensin.

 

Kjøp bil med manuell kasse. Disse holder LENGE!

 

Ellers er A4 en kjempegod bil å kjøre som gir mye kjøreglede for pengene.

 

Styr unna Rånekjørte og kjærringkjørte biler. Bestefars bil er stort sett de beste å kjøpe, men desverre er ikke bestefar spesielt god til å krysse av på utstyrslister. Finn en bil med mest mulig utstyr som; skinn, klima, cruisekontroll, osv. De er lettest å selge igjen.

 

Lykke til :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til motor er Diesel det beste alternativet. Har selv en 115 hk TDi, den går bra er bra bunndrag og er passe gjerrig (ca 0.5l pr mil). Blir fort varm og er generelt bedre å kjøre enn bensin.

 

Ikke alle som liker traktor motorer :P, selv om disse holder lenge!, dog tåler dem ikke turtall like godt som en bensin motor.

 

Personlig synes jeg bensin motorer er artigere å kjøre med =)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår