Gå til innhold

Hvor sterk såpe/avfetting kan man bruke?

Ranger emnet


Exylon

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søkt litt på forumet for å finne hvor sterk såpe jeg kan bruke etter at jeg har polert bilen, men finner ikke det noe sted..

 

Jeg skal shine bilen min, og skal bruke :

- Meguiars Quik Clay kit

- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

- Meguiars Deep Crystal Polish

- Meguiars NXT generatin tech WAX

 

Har lest at man bør (må?) ta avfetting på bilen før man begynner, og har lest at mange anbefaler Prickbort..

Hvor sterk er denne?

skal kun brukes når man skal polere?

Bør man bruke avfetting på selvvask på bensinstasjoner?

Bør man kun bruke "vanlig" såpe når man vasker etter polering?

jeg har en såpe som heter Turtle Wax Nano-Tech Shampoo nå, er den helt grei? vil jo ha alt av Meguiars, men må vente til neste lønn.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søkt litt på forumet for å finne hvor sterk såpe jeg kan bruke etter at jeg har polert bilen, men finner ikke det noe sted..

 

Jeg skal shine bilen min, og skal bruke :

- Meguiars Quik Clay kit

- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

- Meguiars Deep Crystal Polish

- Meguiars NXT generatin tech WAX

 

Har lest at man bør (må?) ta avfetting på bilen før man begynner, og har lest at mange anbefaler Prickbort..

Hvor sterk er denne?

skal kun brukes når man skal polere?

Bør man bruke avfetting på selvvask på bensinstasjoner?

Bør man kun bruke "vanlig" såpe når man vasker etter polering?

jeg har en såpe som heter Turtle Wax Nano-Tech Shampoo nå, er den helt grei? vil jo ha alt av Meguiars, men må vente til neste lønn.. hehe..

 

Skal prøve å besvare deg så godt jeg kan her.

For det første; Prikkbort er fin å bruke hvis det er lenge siden bilen ble avfettet eller hvis det er mye asfaltrester i lakken.

Er det 1 år siden du vasket skikkelig og polerte bilen, ville jeg brukt Prikkbort'en.

Er også ikke sikkert du trenger å clay'e bilen etter å ha vasket med Prikkbort, da Prikkbort tar mye piggstøv i lakken. (Piggstøv er partikler du kan føle med fingertuppene som sitter i lakken)

Men hvis du aldri har clay'et bilen før, anbefales det uansett.

Avfetting på bensinstasjoner er også sterke, men jeg tviler på de er like bra som PB.

Det er viktig å skille mellom polering og voksing, (polere gjør du FØR voksing) du mener sikkert om du kan vaske med vanlig bilsåpe etter du har vokset lakken.

Jeg har brukt NXT Megs såpen mye, men etter jeg hørte at denne er litt for sterk for nyvoksede biler, kjøpte jeg Megs Soft Wash Gel, som er en litt mildere variant på mindre flasker.

NXT såpen bruker jeg mest hvis bilen er veldig skitten, men det blir ikke min bil... ;)

Turtle Wax holder jeg meg langt unna ;)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å besvare deg så godt jeg kan her.

For det første; Prikkbort er fin å bruke hvis det er lenge siden bilen ble avfettet eller hvis det er mye asfaltrester i lakken.

Er det 1 år siden du vasket skikkelig og polerte bilen, ville jeg brukt Prikkbort'en.

Er også ikke sikkert du trenger å clay'e bilen etter å ha vasket med Prikkbort, da Prikkbort tar mye piggstøv i lakken. (Piggstøv er partikler du kan føle med fingertuppene som sitter i lakken)

Men hvis du aldri har clay'et bilen før, anbefales det uansett.

Avfetting på bensinstasjoner er også sterke, men jeg tviler på de er like bra som PB.

Det er viktig å skille mellom polering og voksing, (polere gjør du FØR voksing) du mener sikkert om du kan vaske med vanlig bilsåpe etter du har vokset lakken.

Jeg har brukt NXT Megs såpen mye, men etter jeg hørte at denne er litt for sterk for nyvoksede biler, kjøpte jeg Megs Soft Wash Gel, som er en litt mildere variant på mindre flasker.

NXT såpen bruker jeg mest hvis bilen er veldig skitten, men det blir ikke min bil... ;)

Turtle Wax holder jeg meg langt unna ;)

 

Du skjønte hva jeg mente ja.. hehe.. mente voksing, og ikke polering.. :)

Da er altså Megs Soft wash gel du anbefaler..

Eller NXT såpen hvis den er veldig skitten..

Jeg bor langs en grusvei, så bilen min blir desverre altfor fort skitten.. :p

 

Men takk for svaret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker alltid prickbort på dei bilene eg skal polere. Den er fin på asfaltflekker!

Ein voksa bil skal klare nokre runder med prickbort før voksen forsvinner.

Såpa du har er ok og er mykje bedre enn autoglymen sin!

No har eg 3 såper eg er fornøyd med. Det er: Meguair`s Gold Class, Optimum Car Wash og Swissvax car bath.

Avfetting på selvvasken kjenner eg ikkje til. Men har voksen herda skikkeligt skal vel voksen klare seg

 

Når eg vasker bil tar eg alltid ein runde med høgtrykkspyler først. Er det fortsatt dritt på bilen bruker eg avfetting. Det er Chemical Guys Grime Reaper eg bruker. (når bilen ikkje skal polerast) Den kan blandes sterk eller svak etter behov. (prickbort kan ikkje utblandes)

So er det fram med høgtrykken og bilen er klar for vask. Da bruker eg 2 bøtter. Skyller vaskehansken i bøtten som kun har vann. Da er bøtta med såpevann ganske rein under heile vasken.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker alltid prickbort på dei bilene eg skal polere. Den er fin på asfaltflekker!

Ein voksa bil skal klare nokre runder med prickbort før voksen forsvinner.

Såpa du har er ok og er mykje bedre enn autoglymen sin!

No har eg 3 såper eg er fornøyd med. Det er: Meguair`s Gold Class, Optimum Car Wash og Swissvax car bath.

Avfetting på selvvasken kjenner eg ikkje til. Men har voksen herda skikkeligt skal vel voksen klare seg

 

Når eg vasker bil tar eg alltid ein runde med høgtrykkspyler først. Er det fortsatt dritt på bilen bruker eg avfetting. Det er Chemical Guys Grime Reaper eg bruker. (når bilen ikkje skal polerast) Den kan blandes sterk eller svak etter behov. (prickbort kan ikkje utblandes)

So er det fram med høgtrykken og bilen er klar for vask. Da bruker eg 2 bøtter. Skyller vaskehansken i bøtten som kun har vann. Da er bøtta med såpevann ganske rein under heile vasken.

 

Takk for svaret..

 

Siden jeg er ganske ny på total pleie av bilen, så er det greit å spørre før jeg begynner.. :)

 

Når dere bruker HT-spyler, bruker dere da avfetting på HT-spyleren, eller bruker dere den utenom?

Kan jo skum-legge hele bilen med såpe fra HT-spyleren, men er usikker på hvordan den fungerer.. hvor bra den er..

 

- HT-spyl bilen

- ta på avfetting

- HT-spyl av avfetting etter den har fungert i 5-10 min

- deretter begynn med shine-shine.. :)

 

Hvis man ikke skal polere, men bare vask :

- HT-spyl bilen

- Vask bilen med mag's Gold Class eller soft wash.. (NXT såpe hvis veldig skitten)

- HT-spyl bort all såpe fra bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår