Gå til innhold
Bilforumet.no
gomega

Ford Sierra Cosworth

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Dette var en impulsjobb, da kompisen min ikke ble helt fornøyd med finishen på bilen, etter at han selv prøvde å polerte cosworthen med maskin for tre uker siden. Jeg skulle egentlig være med han litt på jobben, men kom ikke før han var nesten ferdig med å rubbe. Som jeg var redd for hadde han ikke brukt de beste produktene kan du si. Han snakket om at han hadde brukt en Sonax rubbing på hvit pad fra clasern tipper jeg, samt at han hadde en polish fra proff serien til autoglym som skulle klare å fjerne 2000 korn pussepapir. Men med feil teknikk hjalp ikke det, enda han hadde riktig maskin også (Makita roterende ;)).

 

Det var nok ingen fare for at han kom til å brenne lakken, da det gikk ganske vilt for seg med poleringa, og polish fløy veggimellom. Tenkte med meg selv at gjort er gjort, jeg rekker i alle fall ikke å gjøre noe med det han har gjort til utstillinga han skulle på dagen etter. Derfor tok jeg på meg å polere vingen hans som fortsatt manglet. Demonstrerte for han hvordan clay fungerte og satte i gang med MG#80 på polish pad. Den ble jo ganske bra, men mye dypere riper og en del swirls var igjen. La også på et lag med Pete's 53. Dette så helt greit ut, og eier var fornøyd med det resultatet.

 

Tok så bilen med inn i garasjen hans for å fjerne polish rester og legge på NXT tech wax. Men å fjerne polishrester på denne var ikke bare bare, da han hadde brukt bra med produkt under poleringstokten, og det lå vel ca 1 cm med polish i sprekker rundt om på bilen. Etter en liten stund var jeg nødt til å reise, og han skulle legge på NXT voksen selv så den var klar til dagen etter.

 

Møtte han på treffet dagen etter, der han kunne fortelle meg at han hadde drevet i nesten 3 timer til etter jeg reiste, bare med å legge på Tech Waxen :blink: Noe jeg ikke skjønner hvordan han klarte. Resultatet ble greit nok, men så klart med feil teknikk osv var det lite swirls han hadde klart å fjerne, samt at det hadde kommet en god del kjørespor.

 

Han var greit nok fornøyd, men etter et par dager fikk jeg telefon fra han om at det hadde kommet noen stygge rennemerker på nesten hele bilen hans, men ikke på vingen. Så på det, men klarte ikke å finne en god forklaring på hva det var, men det gikk lett bort om han tok en runde til med Tech Waxen.

 

Et bilde av rennemerkene

DSC08335.jpg

 

Da bestemte han seg for at det var bedre at jeg polerte bilen med de riktige produktene, og riktig teknikk, slik at den ble strøken til han skulle på Ford treff på våler.

 

 

Ble en del bilder, men de aller fleste ble smådårlige, men det er vel bedre enn ingenting :)

 

Hva ble så brukt denne gangen:

 

Clay

Riccardo clay

ONR lube

 

Lakk

Megs MG#105 på medium og small ull pute

Megs MG#80 på large, medium og small polish pute

IPA wipedown

CG Vertua Bond (bare på panser)

The gripper

Makita roterende

 

 

LSP

2x Meg's MG#16

 

Annet

Megs Trim Detailer

SV Pneu

SV Seal Feed

Megs NXT metal polish

Ferrobet rustvask

SV Felgkost

Grit Guard Pad Washer

Europris 500 W arbeidslys

Sony CyberShot DSC-W55

Bilberry 1:3

Meguiars Versa Angle Wheelface Brush

 

Masse MF

 

 

Prøvde meg frem med litt forskjellige comboer, og fant fort ut at det var snakk om ganske så myk lakk. Bilen er lakkert for ca 1 år siden, men det var en god del RDS i lakken, samt kjørespor, så fant ut at det enkleste var å gå på med MG#105 og ull (som utrolig nok la igjen en veldig pen nesten LSP klar overflate), for deretter å gå over med MG#80 på polish pute for å fjerne eventuelle kjørespor samt få opp glansen enda ett hakk.

 

Så til litt bilder :)

 

Slik så den ut når jeg fikk den.

DSC08262.jpg

DSC08264.jpg

DSC08265.jpg

DSC08266.jpg

Tålelig grei så den jo ut, på avstand.

Clay på bakfanger bak bakhjulene, mon tro hvordan all denne gummien har kommet hit :rolleyes:

DSC08278.jpg

Her lagde også Riccardo clayen merker i lakken. Bra den skulle korrigeres uansett :)

DSC08330.jpg

DSC08331.jpg

 

Så noen bilder fra inspeksjon av 1 år gammel lakk :huh:

DSC08269.jpg

DSC08270.jpg

DSC08271.jpg

DSC08272.jpg

DSC08281.jpg

DSC08304.jpg

DSC08305.jpg

DSC08367.jpg

DSC08369.jpg

 

Syntes jeg fant en metode som funket bra for å unngå for mye støv, samt at du kunne drive en stund med denne comboen:

DSC08311.jpg

Et par sprut med ONR blandet som clay lube på pad og panel.

 

Etter 105 på ull B)

DSC08292.jpg

DSC08293.jpg

DSC08313.jpg

DSC08314.jpg

DSC08315.jpg

DSC08326.jpg

DSC08371.jpg

 

Før

DSC08296.jpg

Etter (1 runde)

DSC08297.jpg

Før

DSC08298.jpg

Etter

DSC08299.jpg

Før

DSC08317.jpg

DSC08318.jpg

Etter

DSC08319.jpg

DSC08321.jpg

DSC08322.jpg

Før

DSC08419.jpg

Etter

DSC08420.jpg

DSC08421.jpg

Panser etter 105 og ull

DSC08300.jpg

DSC08301.jpg

DSC08302.jpg

Dårlig 50/50

DSC08308.jpg

(polish du ser over lyset, ikke riper :))

DSC08309.jpg

DSC08310.jpg

 

Noen refleksjonsbilder :D

DSC08341.jpg

DSC08342.jpg

DSC08343.jpg

DSC08344.jpg

DSC08345.jpg

 

Baklyktene fikk seg også en runde!

DSC08347.jpg

DSC08348.jpg

 

Så var det tid for litt LSP, nemmelig Meguiars MG#16 B) Veldig fornøyd med denne selv!

DSC08406.jpg

DSC08407.jpg

DSC08408.jpg

 

Mens MG#16 fikk cure og herde, satte jeg i gang med SV Seal Feed på gummilister, og Megs Trim Detailer på plastikk.

(Dårlig bilde :()

DSC08411.jpg

DSC08414.jpg

DSC08416.jpg

 

Buffe voks! Bare ikke lakken hadde vært så myk, hadde dette vært ren kosejobb...

DSC08425.jpg

Og slik ble det :)

DSC08426.jpg

DSC08430.jpg

DSC08431.jpg

DSC08432.jpg

DSC08433.jpg

DSC08434.jpg

DSC08435.jpg

DSC08436.jpg

DSC08438.jpg

 

Siden jeg også skulle behandle dekksider, tok jeg en kjapp vask av felger i samme slengen. Synes Bilberry funker fint til å vake både felger og dekk jeg :)

DSC08453.jpg

DSC08454.jpg

DSC08457.jpg

DSC08460.jpg

DSC08462.jpg

DSC08463.jpg

DSC08464.jpg

DSC08465.jpg

Etter Pneu!

DSC08472.jpg

 

Eksosen fikk seg først en runde med Ferrobet rustvask, etterfulgt av NXT metall polish.

DSC08466.jpg

Før

DSC08455.jpg

DSC08456.jpg

Etter (satt fortsatt noe gummi på potta, men det var ikke så farlig da det sikkert kom til å komme mer ganske fort ;))

DSC08469.jpg

DSC08470.jpg

DSC08471.jpg

 

Så til ferdig bildene :)

DSC08476.jpg

DSC08477.jpg

DSC08478.jpg

DSC08479.jpg

DSC08480.jpg

DSC08482.jpg

DSC08483.jpg

DSC08484.jpg

DSC08485.jpg

DSC08487.jpg

DSC08489.jpg

DSC08491.jpg

DSC08492.jpg

DSC08494.jpg

DSC08496.jpg

DSC08500.jpg

DSC08501.jpg

DSC08502.jpg

DSC08503.jpg

 

Det er nå noen få RDS igjen i fangere, da jeg ikke turte å legge så mye press på maskina der, i tilfelle jeg skulle brenne lakken. Ble også dessverre noen få swirls etter å ha buffet av voksen <_< Ellers er den helt ripefri, men med så myk lakk dukker det nok opp vaskeswirls ganske fort... Men må innrømme det, at det var gøy å polere en så strøken og gjennomført bil. Eieren har pusset opp denne i hele vinter, og med nybygget motor på ca 450 hk på hjula, går den ikke så verst heller ;)

DSC08445.jpg

DSC08450.jpg

Men noe jeg ikke fikk dreisen på, var sinter clutchen som denne har :P Ikke veldig lett å kjøre bilen ut og inn av garasjen uten å enten å kvele motoren, eller spinne så møkka fyker ;)

 

Uansett veldig godt fornøyd med denne jobben, men ser frem til å jobbe med litt hardere lakk igjen ;)

 

Til slutt to filmer av hvordan vann reagerer på lakk behandlet med 2xMG#16 B)

th_MOV08467.jpg

th_MOV08468.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ingen av dere driver med dette til daglig skjønner jeg, bilen er jo helt ødelagt... Men med en masse unødvendig clay osv, så fikk du den til å se ok ut, men ikke noe mere en det(så den på våler)

 

Neste gang han skal gjøre dette selv, så be han kjøpe biltemas scratch removing wax, og biltemas 300kr maskin, så får han ikke gjort noe galt, og resultatet blir bra ;)

 

Dette sier jeg, som har drevet med bilpleie i mange år...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene er bare middlertidig frem til han får råd til nye 18" ;)

 

Men hva mener du med "unødvendig" claying. Pleier du liksom å dra over med maskin på underlag som føles som sandpapir?? Og hvis du har drevet med bilpleie i så mange år, burde vel også du vite det at den maskina ikke er noe tess og at ressultatet av biltema polishen ikke varer veldig lenge. Klarlakken på denne bilen var veldig myk, og dermed blir det fort vaskeriper igjen. Spessielt når eier bruker svamp til å vaske med...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.