Gå til innhold

Billig sub, 12", 500-1000kr

Ranger emnet


kaasa92

Anbefalte innlegg

Støtter Cossie på den, her er du ute å sykler. Det samme gjelder folkene du forhørte deg med. Er det "treg" bass på konserter? Ikke? Snodig, for der brukes det sjeldent mindre elementer enn 15"... Gode PA-rigger med kompetente folk bak miksepulten låter simpelthen GRISEfett, og kan gi deg like mye brystmassasje som en middels omgang juling. Ikke mye treghet der i gården nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Cossie på den, her er du ute å sykler. Det samme gjelder folkene du forhørte deg med. Er det "treg" bass på konserter? Ikke? Snodig, for der brukes det sjeldent mindre elementer enn 15"... Gode PA-rigger med kompetente folk bak miksepulten låter simpelthen GRISEfett, og kan gi deg like mye brystmassasje som en middels omgang juling. Ikke mye treghet der i gården nei...

Men så må du også se på prisen her da for faen! Det er snakk om hva som lønner seg å kjøpe av billige bassere! JBL'en som jeg har er altfor treig til den musikken jeg hører på, bytta ut med to 10" pioneer isteden, og de er mye kjappere, MEN de flytter ikke like mye luft og dunker like hardt.

Hvor mye koster ikke disse konserthøyttalerne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig at mer effekt skal være noen mirakelkur om bassen høres treg ut.

 

Korrekt kassekonstruksjon,at alt spiller i rett fase, og at sub elementet klarer å spille høyt nok i frekvens til å møte frontsystemet på brukbart vis er viktigere etter min mening.

(eller for å snu på det. "treg" bass kan like gjerne være at front systemet ditt er får dårlig til at du får delt suben din dypt nok)

 

Altså "treg" bass kan like gjerne være mangel på midbass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatører! Gas er vanvittige bra høyttalere til en rimelig penge.Slår Knockout på Rockford høyttalere til vel så godt 2xPrisen.Hør med de ørene du har , ikke tenk bare merke.Løp og kjøp.[/QUOte]

 

Gas er i hovedsak et eksempel på at du får det du betaler for

 

Noe av det du betaler for når det gjelder dyrerer merker er jevnhet i Kvalitet og specifikasjoner.

 

Med de billigste merkene risikerer du at om du kjøper 2 like basser, så er har bassene så forskjellige parametre at selv om du bygger den perfekte kasse etter fabrikantens opplysninger så kassen totalt feil til dine basser.

 

Du kan faktisk også risikere at dine 2 basser må ha helt forskjellige kasser for å fungere optimalt

 

Puslet litt med billige merker i det første anlegget jeg satte sammen (ca 20 år siden) men siden det har det gått i merker som RF, Alpine og Macrom (Morel) , og jeg går ivertfall ikke tilbake til merker som Boss, Gas og Jensen.

 

Ps Sitter vel på totalt 19 RF Basser fra 8"-15" og hadde ikke byttet mot et kontainer lass av Gas drivere av dyreste sort

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så må du også se på prisen her da for faen! Det er snakk om hva som lønner seg å kjøpe av billige bassere! JBL'en som jeg har er altfor treig til den musikken jeg hører på, bytta ut med to 10" pioneer isteden, og de er mye kjappere, MEN de flytter ikke like mye luft og dunker like hardt.

Hvor mye koster ikke disse konserthøyttalerne da?

 

Jiiz, blir du alltid like loco når noen sier du tar feil...?

 

Det ER snakk om hvilket billigelement man bør kjøpe ja, alt jeg reagerte på var at du brukte størrelse som en målestokk for "kjapphet". Og det er fremdeles feil, uansett pris. At JBLen du hadde var "treg" og Pioneerene var "kjappere" kan like gjerne skyldes installasjon, justering og/eller kassedimensjonering som at ELEMENTET I SEG SELV ER BRA. Nettopp derfor kan noen andre ha stikk motsatt erfaring med samme elementer, bare i forskjellige kasser. Bilstereo har så enormt mange variabler at å legge skylda ene og alene på komponenten ofte blir feil.

 

(Det de fleste kaller "kjapp" eller "treg" bass kommer forresten fra ting som T/S-parametre [Le, Qts, Fs, BXL] og ting som kassekonstruksjon [frekvensgang] og hele samspillet med bilkupeen.)

 

En Rockford Fosgate R1S412 (795,- hos Bilradiospesialisten) har f.eks. følgende parametre:

Le: 2.2 mH

Qts: 0.49

Fs: 22

Vas: 197.2

 

I mine øyne er Le for høy, Qts ganske ok og Fs litt for lav til å få en utpreget "kjapp" bass. Ganske stor Vas indikerer at den vil spille best i store lukkede kasser (>60 liter, ren gjetting egentlig), men sannynligvis vil den bli montert i lukkede kasser på 30-40 liter med påfølgende høy Qtc og antakeligvis en heftig pukkel i frekvensgangen som får den til å låte ganske unøyaktig, bråkete og "slapp". Det trenger ikke låte DÅRLIG, kanskje kommer det til å virke litt imponerende de første minuttene. Men over tid blir man litt lei og gåen i huet. Dersom jeg er ute etter "kjapp bass" må jeg enten vurdere om jeg har (eller vil ha) plass til en stor kasse, eller se meg omkring etter et annet element.

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår