Gå til innhold

Bytte av Xenonpære på '95 S6.

Ranger emnet


benger

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt meg en 1995 Audi S6 4.2 Avant med 6 trinns manuell kasse. Legger om litt ut en tråd om denne bilen :)

 

Nå til spørsmålet:

Hvordan får jeg byttet pæra til hovedlyset? Bilen har original montert xenon-lys. Ser bare en stor grå metallklump med masse Achtung! -lapper bak beskyttelsesdekslet.

 

Så ingen enkel løsning på å bytte pæra da jeg holdt på i mørket...Tips mottas med takk!

C4 Explosive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvertfall kommet frem til løsning. Ikke aktuelt å betale nærmere 10.000 kr fordi en xenonpære har gått. Må garantert ut med like mye innen et halvt års tid når den andre pæra går.

 

Jeg har bestilt 2 stk splitter nye S6 lykter uten xenon, for 3500kr. Det er billigere enn tennsatser og pære til den ene nåværende lykta.

 

Så kaster jeg ut xenon tennerne og alt det, monterer vanlige halogenlamper og setter inn Xenon ettermonteringskit. Jeg syntes det var smart!;) Sparer meg for masse fremtidige utgifter.

 

Må bare klippe litt i ledningsnettet. Må bare satse på at det ikke gir noe utslag på computeren i bilen. Kjedelig å kjøre rundt med det lyspære-ikonet mitt i ansiktet hele tiden-

C4 Explosive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di lampene er laget slik at man "egentlig" ikke får bytta bare pæra.. Det er heller ikke en vanlig type pære.. Den heter noe sånt som D1.. Og vanlige lamper er DS1.. Husker ikke helt. Men på noen tyske forum er det noen som har funnet ut hvordan man får tak i pærer og hvordan man bytter..

Sjekk på VACN forumet.. Er noen som har en løsning der mener jeg.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di lampene er laget slik at man "egentlig" ikke får bytta bare pæra.. Det er heller ikke en vanlig type pære.. Den heter noe sånt som D1.. Og vanlige lamper er DS1.. Husker ikke helt. Men på noen tyske forum er det noen som har funnet ut hvordan man får tak i pærer og hvordan man bytter..

Sjekk på VACN forumet.. Er noen som har en løsning der mener jeg.

 

Ja fant ut at det var D1 pære, etter at jeg skrudde opp hele tennsatsen på pæra. Har ikke klart å finne hvordan man får byttet pære enda, men testet med en D2S pære, og den passet rett inn.(Loddet av pæra som satt der fra før, men fikk ikke D2S pæra til å lyse med tenneren/ballasten som er der fra før) Jeg lurer på nå, om jeg skal kjøpe nye ballaster fra f.eks Dypvig Trading med D2S ledningsnett som jeg kan koble inn på det originale ledningsnettet, og fjerne de gamle tennerne og ballastene.

 

På den måten kan jeg bruke det originale pærehuset. Trenger bare å borre et hull i plastdekslet som sitter bak på selve lampa til gjennomføring av det nye D2S ledningsnettet, og fjerne all elektronikk som finnes inni lampeholderen.

 

Høres det ut som en løsning?

 

Blir hvertfall et mer moderne og billigere xenon opplegg på sikt. 2 nye ballaster, D2S kabler og pærer, blir billigere enn å betale 8000kr for bytte av org. pære og tennere.

C4 Explosive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lyset fikset.

 

Kom bra billig ut av det!

 

Fjernet org. ballast, åpnet tennsatsen som pæren er festet i. Kastet ut all elektronikk, skrapte bort kjølepasta/gel og drit. Kjøpte en D2S xenon pære (Osram), og en ny ballast fra Carpartstrading.no med D2S plugg og alle nødvendige kabler og koblet alt opp til 12V ledningsnett. Det lyser som det skal:)

 

Måtte trikse litt med festing av pæra i holderen. De låseskivene som satt der fra før tåler ikke å bli dratt så mye av å på før de mister grepet, men det ordnet seg.

 

Sikkert ikke så mange med original montert xenon fra 1995 her inne, men da vet man hvertfall hvordan det kan løses;)

C4 Explosive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ja, det er nok samme lykter og opplegg.

Se her for fremgangsmåte: http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1724/a1724.php

 

Om man vil unngår fargeforskjell på lysene, bør man bytte begge samtidig. Jeg byttet bare på den ene siden, og da ble det forskjell i fargetempraturen. Om det er lillaskjær i pæra, så er det like før den ryker. Kan like gjerne bytte med en gang.

C4 Explosive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår