2maz Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Broderens Audi a4 1.8T 97mod koker. Det begynte etter at turboen ble byttet på grunn av den gamle skjærte seg. Under turbo bytte ble kjøleveske tappet pg fylt på nytt igjen. Dette har vi prøvd: Bytte termostat. Koke gammel og ny termostat og se at de åpner. Bytte temperatur føler. Sjekke skovlene på vannpumpen. Sjekke at vannpumpen går rundt når motor går. Spylt igjennom radiatoren. Luftet den via lufte hullet som er ved torpedoveggen ca 8 ganger. Spylt vann i alle tenkelige kjølerør. Hevet ekspansjons tanken. Men den koker, Temperaturen stiger til 100 - 110 grader. Klarer å regulere temperaturen ned igjen til 90 når spylerslangen står med trykk inn på utløpsrører fra ekspansjons tanken. Slik at kaldt vann kommer inn. Neste plan er å kjøre den uten termostat. KOker den fortsatt blir det vannpumpe bytte. Selv om disse tilsynelatende fungerer! Noen som kjenner symptomene eller har noen forslag. ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Kom dette helt plutselig etter at du bytta turbo? Hvis det kom gradvis eller 'nesten gradvis' ville jeg tro at radiatoren var blitt tett... radiatorer blir jo tette og må byttes en gang i mellom. Vet ikke akkurat hvor fort/akutt et slikt problem med en radiator kan oppstå, andre kan kanskje svare på det? mvh movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Enig med Movikong, du bør koble fra radiatoren og spyle igjennom den. Prøv også med radiatorrens. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Han har vel egentlig prøvd å spyle gjennom radiatoren... men jeg mener at det ikke nødvendigvis er nok; den kan være for tett selv om det tilsynelatende går bra å spyle gjennom. Er du/dere enige eller er jeg helt på jordet her? mvh movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Ja, stemmer det, overså det. Om det kommer vann igjennom bør det være nok til at den ikke begynner å koke ihvertfall. Det du bør gjøre er å kjenne på slangen som kommer ut av motoren.. om den er veldig varm så er termostaten åpen, om den ikke er like varm som den som går inn eller hva kjøletempsensoren tilsier er den lukket. Ser ut som du har vært ganske grundig, altså.. må jo være sirkulasjonen som ikke er bra, siden det funker om du tar på hageslange. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Min bil fungerte og bra med hageslangen innpå, men hadde sprekk i toppen på 4 sylindre, kom luft i returalngen stør og stadig. Setter en finer på vannpumpe, men lurer voldsomt på topppakning jeg, hende det finnessprekker som kommer ved visse temperaturer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Da vil man jo se olje i kjølevannet.. og vica verca. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2009 Da vil man jo se olje i kjølevannet.. og vica verca. Ikke nødvendigvis.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Juli 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2009 Hadde samme problemer på min tidligere a4. Topp pakningen som var røket på den. Den fikk IKKE olje inn i vannet, men fikk verkstedet til å måle kjølevesken etter spor av Co. Ett annet symptom er at bilen kan være vanskelig å starte etter å ha stått noen dager pga vann i sylinderen. For å si det slik, uansett om du har hatt alt mulig rart i radiatoren så skal ikke motoren bli slik varm. Rengner med du har fått trykk inn i kjølesystemet og da er det garantert toppakning som er gåen. Sprekker er sjeldent, men det blir resultatet hvis du kjører lenge med det. Enkleste du kan gjøre er å kjøre innom ett verksetd å be dem måle for Co i vannet Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2009 Da vil man jo se olje i kjølevannet.. og vica verca. Hvorfor tror alle at man får olje i vannet og vann i olja automatisk når en topppakning ryker eller toppen går. Det vanligste er jo at pakningen eller toppen ryker mellom forbrenningsrom og kjølesystem, er der det er minst klaring, eller at det svatter olje på utsia. Gjennom toppakningen går det kjølevann, forbrennings/kompresjonstrykk, oljetrykk og oljeretur, litt varierende fra bil til bil så kan den ryke mellom hver enkelt av dem, og mellom alle, da har man gjerne en skeiv topp. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggetuss Skrevet Juli 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2009 Hmmm.. Hadde ett lignende problem på MB 190 min. Ikke noen turbo bil men.. Hvertfall, jeg hadde ett motorbytte på min. Motor hadd stått en stund, så det røyk no jævlig når jeg fikk fyra den opp. Trodde det var toppakning, men det ga seg etter hvert. Denne hadde jeg også problemer med at gikk for varm. Men minket samtidig vann på denne da. Tok av toppen og fant ett gedigent hull i toppakning + en skikkelig sprekk i toppen. Fikk ikke vann i olje eller noen spesiell grå røyk av dette. Om det skulle være en lekasje, så kan du prøve Bars Leak ell hvordan det skrives.. Det funker faktisk om du har mindre sprekker/hull i topp el. Siter Prosjektet mitt sitt: Golf 2 GTD: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/231454-raggetuss-golf-1-6-tubo-diesel-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2maz Skrevet Juli 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2009 Dette problemet kom etter turbo bytte. Kjølevesken ble jo da tappet og fylt på igjen. Kom etter ca en halvtime så det er litt merkelig det og, for nå oppstår det veldig fort når vi tester den. Så det kan være noe som plutselig har røket. Satset på luft i systemet først men kan ikke forstå at det er det lengre. Kan jo kjøre den til et verksted å få litt målinger hvis det er aktuelt med gåen toppakning, oljen er fin og eksosen er fin. Men dette er ikke nødvendigvis frisk meldings grunn altså? Skal ut i garasjen nå å prøve å kjøre den uten termostaten og spyle enda mer igjennom radiatoren. Så får vi se om det gir noe resualtat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juli 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2009 På min hadde det ene plastrøret til varmeappregisteret sprekt. Men det så jeg først etter å ha prøvd alt (og da mener jeg absolutt alt). Fikk en ørliten lekk under trykktest, men fant ikke ut hvor det var. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terryandre Skrevet Juli 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2009 Det er vel ikke noe magnetventil til vifta som er problemet da. hadde hverfall det på mercen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Gåen toppakning kan godt være grunnen til at turboen gikk oxo. Luft skal ikke ha noe å si på den motoren. Har flushet det systemet på en A4 1.8t selv uten å ta hensyn til noe siden det luftet og ordet seg selv. Jeg var så dum å fylle i det griseriet som skal "tette" lekasjer i motoren. For guds skyld, ikke ha på slik tull. Lever bilen på ett verksted og be dem sjekke problemet. Skal det vise seg at det er toppakning, sørg for å frese over ventilsetene med samme noen plnsliper. Disse toppene har den egenskapen at de kokser seg rundt ventilene. Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.