Gå til innhold

Svart røyk fra eksos?

Ranger emnet


Fiddiman

Anbefalte innlegg

Heya

 

Har en 2 liter TDI, som er chippa og har gått ca. 70000 km. Ved mer eller mindre kraftig akslerering, kommer det èn rimelig stor mengde sort/skitten røyk ut av eksosen. Sånn som du gjerne ser av en lastebil, som er på vei i en oppoverbakke.

 

Dette kan umulig være normalt?

 

Og da var ikke så lenge siden jeg hadde service, så oljen bør være i orden. Forslag på hva annet kan jeg sjekke? Eksossystemet som begynner å bli gåent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heya

 

Har en 2 liter TDI, som er chippa og har gått ca. 70000 km. Ved mer eller mindre kraftig akslerering, kommer det èn rimelig stor mengde sort/skitten røyk ut av eksosen. Sånn som du gjerne ser av en lastebil, som er på vei i en oppoverbakke.

 

Dette kan umulig være normalt?

 

Og da var ikke så lenge siden jeg hadde service, så oljen bør være i orden. Forslag på hva annet kan jeg sjekke? Eksossystemet som begynner å bli gåent?

 

Dette er ikke unormalt. Min er også tunet(2.0 TDI) vel å merke med sofware tuning og ikke fysisk bytting av chip. En standard tdi motor vil også gi fra seg sot ved hard akselrasjon. Så kommer det vel an på om man har partikkelfilter eller ikke vedr. sot mengde også vil jeg tro. :drive2

06 Golf V 2.0 TDI fms Sportline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er resultatet av billig chiptrim. "lavere forbruk" som de kaller det som viser seg å være høyt forbruk med normal kjøring. Røyken kommer av uforbrendt diesel. Hvis du kjører som en 80 åring på langtur kan du oppleve å spare noen prosent ;O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartrøyken er sotpartikler, som kommer når bilen får mere diesel, helt normalt, og om bilen skal gå bra skal den ryke.

 

Ved åpen EGR-ventil så vil bilen ryke mere å gå dårlig.

Hvis partikkelfilter skal ikke bilen ryke svart.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden sot kommer helt an på hvilken programmvare man kjører på.

 

Hos seriøse tunere (kermaTDI/aligator og ikke TS racing osv) finnes det forskjellige programmer for sotmengde og effekt.

Kan få sotfrie programmer til motorene men disse gir gjerne ikke mest effekt. Får maps med allslags forskjellige egenskaper, lavest forbruk og det vi ser mest av hos de fleste tunere her i lander, de som gir mest effekt.

Da vil det også gjerne sote en del mer da dette går på luft/diesel mengde som justeres til maks effekt av hva komponentene tåler.

 

Helt normalt med svart røyk på en TDI, verre om det blir blå/hvit røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår