Gå til innhold

Bilshampoo, stor forskjell?

Ranger emnet


wildstyle

Anbefalte innlegg

kan egentlig velig lite om bilpleie sånn sett, men vasker bilen med bilshampoo ganske ofte.

er det stor forskjell på meguiars eller autoglym osv i forhold til den billige shampooen fra turtle wax?

er kun snakk om en vanlig vasking med såpe og vann ikke noe voldsomme greier.

er det noen produkt som virker spesielt bra på perlemorlakk?

 

og et lite spørsmål til, hvordan er det best å tørke bilen, vente og la naturens krefter gjøre sitt, eller bruke en klut?

 

noen bilder av bilen etter vask med turtle:

DSC00535-1.jpg

DSC00444.jpg

DSC00447.jpg

DSC00448.jpg

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gikk fra Turtle shampoo til Meguiars, og jeg kommer aldri til å gå tilbake! Du merker forskjeld! Hvis du vasker bilen ofte, vil du se forskjell på bla. glansen. Det er iallefall min erfaring!

Og nå veit jeg ikke helt om det er hipp som happ om du tørker bilen selv, eller om du lar vær og vind gjøre det, men jeg foretrekker å tørke over selv! Da legger ikke møkka seg i vannet, og bilen ser ikke like støvete ut som før du vaska den! :)

VW Corrado 2.0 16v

CorradoClubNorwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sonax Glansshampo. Fås i 1liters flasker på Clas Ohlson til 79kr tror jeg det var. Er kjempe fornøyd med denne såpa! 25ml såpe oppi 10 liter vann. Skummer godt og er glatt.

 

Jeg tørker alltid biler jeg har vasket. Hvis ikke så setter vanndråpene merker hvis de tørker i sola osv. Her _KAN_ du bruke pusseskinn, men ville heller gått til innkjøp av en microfiberklut som er laget for å tørke biler. Forskjellen på pusseskinn og microfiber er at smuss o.l. ikke dras bortover med microfiber, den går litt inn i kluten og riper derfor minimalt. Med pusseskinn så drar du evt smuss bortover overflaten da dette smusset ikke har noe sted å "gå".

 

Stikk innom din nærmeste bilxtra butikk så tror jeg de har microfiberklut beregnet for å tørke biler med.

 

Test Sonax Glansshampo! Mitt tips. Koster lite, bruker lite, VELDIG fin såpe. Skummer og gir bra gli. Har prøvd mye forskjellig såpe oppgjennom tidene. Og merket stor forskjell fra de og den jeg bruker nå, nemmelig sonax glansshampo :)

 

DSC01376.jpg

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viktigste egenskapene til en god bilshampoo vil jeg påstå er:

 

Glid. Kvalitetsshampooer har høy viskositet slik at du lager minst mulig riper når du drar med deg skitten rundt i vaskeprosessen.

Styrke. En "daglig" shampoo skal være både mild og effektiv, slik at den ikke fjerner LSP'en din, samtidig som den faktisk gjør bilen din ren.

 

Mange shampoo'er er tilsatt glansemidler, petroleumsprodukter (voksshampooer) og noen har proteiner for å mette eventuelt eksisterende carnaubavoks på lakken.

Står det "wax" eller lignende på shampoo'n; kast den. Man kan ikke vaske på en voks, og produktene er som regel shait.

 

God forvask, riktig bruk og gode hjelpemidler (wash mitt, grit guard etc) hjelper deg til det beste resultatet.

 

Invester i en water magnet el.l til å tørke bilen med, tørker den på "naturmåten" får du ofte f.eks kalkringer på lakken og disse er det vanskelig å fjerne i etterkant.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det kjøpt inn ei relativt stor flaske med meguiars nxt. kosta vanligvs 196 kroner, men siden det var tilbud så fikk eg det for 176,-

så det var billigere enn eg hadde trudd. trur det var 1,3 liter med shampoo =)

resultatet kommer senere.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det kjøpt inn ei relativt stor flaske med meguiars nxt. kosta vanligvs 196 kroner, men siden det var tilbud så fikk eg det for 176,-

så det var billigere enn eg hadde trudd. trur det var 1,3 liter med shampoo =)

resultatet kommer senere.

 

Prøv Sonax sin etterhvert også ;) Se om du blir fornøyd, hehe. Dyrt trenger nødvendigvis ikke å være best. Men tror du kommer til å bli fornøyd med Meg. sin såpe.

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det kjøpt inn ei relativt stor flaske med meguiars nxt. kosta vanligvs 196 kroner, men siden det var tilbud så fikk eg det for 176,-

så det var billigere enn eg hadde trudd. trur det var 1,3 liter med shampoo =)

resultatet kommer senere.

 

NXT-såpa er ca 1,9 liter (1/2 gallon) og ekstremt drøy i bruk :)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

NXT såpa er veldig god ja, og kan blandes ut ganske mye om bilen ikke er veldig møkkete. Selv er jeg egentlig forelsket i denne Lukter utrolig digg, gir fantastisk glid og er veldig snill mot eventuel voks/sealer som ligger på bilen. Den er også veldig drøy i bruk. Denne er også veldig god, men noe sterk :) Men kan blandes ut ganske mye den også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Og siden vi først er i gang med å live opp igjen denne tråden, vil jeg anbefale CG Glossworkz, som er en fantastisk såpe!

 

Kort test

Har bestillt to gallon av denne, så gleder meg til å teste den ut ja :)

 

Har også to gallon av CG Maxi Sudds II - 3 gallon av CG Citrus Wash And Gloss og 3 gallon med ValetPro Orange Prewash :)

 

Har også forelsket meg i P21S Power Gel felgrensen, hvor jeg bare måtte bestille meg 4stk. 5-liters dunker. Sef. har jeg også bestillt 20L Prickbort som avfettin, pluss at jeg har en gallon med GrimeReaper til allround avfeting som ikke er så sterk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår