Gå til innhold

Hvor mye kan jeg sveise på kanalene?

Ranger emnet

Monthy

Anbefalte innlegg

ei, har en 1992 Suzuki Swift og fant tre gjennomrusta hull i høyre kanal. disse er alle mellom 15 og 20 cm lang. kan jeg lappe hullene med ei stålplate og få det godkjent på neste EU kontroll eller må jeg bytte hele kanalen? det er også allerede sveiset ei plate på ca. 35cm på ventre kanal men det var ikke pent gjort av forrige eier så har lyst og lappe litt på den også. hvor mye kan jeg sveise ifølge regelverket hvis det sier noe om det i det hele tatt?

takker for alle svar :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for rask svar. da er det altså bare å kappe ut det rustne området og sveise i ny plate. har galvaniserte stålplater på jobben. kan jeg bruke disse.har kun tilgang til pinnesveiseapparat. kan jeg bruke den eller? er ikke så inn på det med sveising :P

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kutte bort det rustne og sveise inn plate ja! Du må huske på at galvaniseringen forsvinner i sveisen + at det avgir giftige gasser. Ville heller brukt vanlig stålplate til denne jobben og lakkere utenpå etterpå. Du kan også evt borre hull og rustbeskytte fra innsiden også.

Pinnesveis fungerer det, men du må sveise punkter hele veien som utgjør en sveis tilslutt. Kan få for stor varmeutvikling og stålet kan slå seg! Det beste er om du kjennr noen som har og kan MIG sveis.

Gi stålet grunning med zinkspray og lakker over med bengalakk. Fungerer fint! Gjør vel kanskje ikke så mye om det blir helt strøkent, bare det fungerer?

Og til kermitt: Jeg måtte bare:P Har sett så mye jallamekk komme igjennom EU-kontroll!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for rask svar. da er det altså bare å kappe ut det rustne området og sveise i ny plate. har galvaniserte stålplater på jobben. kan jeg bruke disse.har kun tilgang til pinnesveiseapparat. kan jeg bruke den eller? er ikke så inn på det med sveising :P
Galvaniseringen vil brenne vekk der du sveiser, så selve sveisen vil være like dårlig/godt beskyttet som med en vanlig stålplate. Det er også å foretrekke å slipe vekk sånn 2 cm inn på plata, da dette gjør sveisingen litt enklere. Pinneapperat funker fjell, men her må du huske på at sveisepinnene er dekket med flussmiddel, som fungerer som beskyttelse. Dette må bankes/slipes vekk etterpå før du sveiser over på nytt. Husk også på at det ikke er så lett å se hvordan resultatet blir når du pinnesveiser, så du må nok sveise om på nytt på mange plasser.

Sjekk også tykkelsen på platen da du helst ikke skal kombinere plater av ulik tykkelse. Dette vil bli vanskeligere å sveise pga en konstant overgang mellom tykt og tynt gods. Da er det også fort gjort at du justerer opp varmen etter den tykke platen, og vil brenne deg igjennom den tynne platen. Ville i allefall ikke brukt en plate som er over 2mm tykk. Sett apperatet på 30 amper til å begynne med, og prøv deg fram. Dette gjør du på noen plater som ligger løst, og ikke på bilen.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende svar. skal hørre med en kompis om han har et mig apparat.

trenger ike være så fin. er barearbeidsbilen så trenger ikke vere fin så lenge det er godt holdbart. tenkte jeg skulle male hele kanalen med tectyl uansett så :)

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller kianalen innvendig med tectyl også, så holder det enda flere år!

har tectyl ML på sprayboks liggende. kan jeg bruke det selv om det er litt rust i kanalene?

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider