Gå til innhold

Hvilken Sub?

Ranger emnet


Xanderion

Anbefalte innlegg

Dette er subwooferen jeg har til dags dato:

 

Model - SPL-300D2

Size - 325mm ( 12" )

Power handling (RMS/Peak) - 1500/3000 W

Nominal impedance - 2 x 2 Ohm

Mounting depth - 206 mm

Mounting diameter - 288 mm

Magnet weight - 300 oz

Voice Coil diameter - 76 mm ( 3 " )

Voice Coil Type/Material - DVC / BASV

Weight - 23 kg

 

spl-300d-2-3.pngspl-300d-2-3.gif

 

Denne står i en liten lukket kasse... Og dette er virkelig ikke bra for denne subben!

 

Jeg er da på jakt etter en ny subwoofer...

Jeg bikker mellom:

 

Rockford Fosgate T2 10"

 

og:

 

MTX THUNDER 9500 10"

 

Til denne nye subben skal jeg lage kasse selv som er portet!

 

Noen som har noen forslag på hvem av disse to subbene jeg bør gå for?

Eventuelt gå opp til 12" størrelse?

 

Driver dette med denne lille karen:

 

Memphis Mojo 16-MCD4KW Mono 4000w amplifier

1000w X 1 @ 4ohms (

2000w X 1 @ 2ohms }> --- 0.50% THD

4000w X 1 @ 1ohm (

 

16-mcd4kw.jpg

 

Jeg er på jakt etter en subwoofer som kan yte mye og samtidig gi meg en høy lydkvalitet... SPL har bare imponert i å spille høyt i forhold til pris...

 

Så det står mellom to subber!

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrr... for en kabling. :shake

Fant du det bildet på en salgsside??

 

Hvorfor må det være just disse to merkene som er i bingobollen?

Og dette skal bak i Civic'en?

 

Noe galt med noen av bildene? =S

Den ene kommer fra salgsside ja..

 

Jeg hadde tidligere 2 stk 5500 MTX'er og disse var fabelaktige!

Spilt meget pent og dypt, så har en liten forkjærlighet for det merke... Men det koster litt!

 

Rockford Fosgate har jeg egentlig ikke erfaring med, men mange skriver mye pent om denne subben!

Jeg er på jakt etter en sub i den prisklassen som har best balanse mellom lydtrykk og lydkvalitet...

 

Disse to utmerker seg mest utifra hva jeg har snappet opp fra forumer og slikt rundt omkring... Har du andre forslag er jeg åpen for det! ^^

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hvilke forum er det?? fjortiss forumet??

RF er ikke veldig gode på lydkvalitet, og min mening er at du betaler for mer en du får ;) Da er nok MTX hakket bedre, men heller ikke de kommer helt opp i toppsjiktet...

 

Skal du ha noe som spiller skikkelig pent og behagelig, så er seas lotus 12" tingen, skal du litt mere over på allround, så ville jeg valgt noe fra ground zero eller resonant engineering

 

Hvor mye skal du ha for subene du har nå?

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hvilke forum er det?? fjortiss forumet??

RF er ikke veldig gode på lydkvalitet, og min mening er at du betaler for mer en du får ;) Da er nok MTX hakket bedre, men heller ikke de kommer helt opp i toppsjiktet...

 

Skal du ha noe som spiller skikkelig pent og behagelig, så er seas lotus 12" tingen, skal du litt mere over på allround, så ville jeg valgt noe fra ground zero eller resonant engineering

 

Hvor mye skal du ha for subene du har nå?

 

Har hatt MTX selv og var storfornøyd med de... Men de koster litt.

Rockford har jeg som sagt ingen forhold til, har fått følelsen av at det er ett oppskrytt merke. Forsterkerene deres er meget gode hvertfall, har to stk 2 kanaler på høytalerene rundt om i bilen, og dette spiller utrolig pent og bra!

 

Føler at RE er litt dyrt i forhold til ytelsen? Litt som MTX?

 

Har lenge hatt lyst til å skaffe meg en Ground Zero bass.

http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?id=26392&hovedkat=1571&catid=3747

 

Denne hadde kanskjet passet mitt bruk? Kommer til å kjøre den i 1 ohm på 4000Watt RMS på Memphisen min.

 

Edit:

BTW, Den Ground Zero Bassen der trenger vel en god størrelse på kassa. Blir vanskelig å få slikt presset inn i en liten HB Civic :P

Endret av Xanderion

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrr... for en kabling. :shake

Fant du det bildet på en salgsside??

 

Hvorfor må det være just disse to merkene som er i bingobollen?

Og dette skal bak i Civic'en?

 

den kablinga er orginalt fra spl dynamics. mulig det ikke er pen kabling, men dem er heftige.

Team Re-Loud Stian

NM mester 2008 Street A 155,5 dB

2010..sannsynligvis Street A

B2, Atomic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne står i en liten lukket kasse... Og dette er virkelig ikke bra for denne subben!

 

 

 

hvor mange liter er denne kassa på.

 

Det er jeg klar over, derfor jeg nå må bygge meg en kasse med refleksrør! Husker ikke hvor mange liter den var på, men det er såvidt den går inn! :P

 

Skal bygge kasse slik at Subben peker rett opp, men hvor bør bassrøret stå?

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, derfor jeg nå må bygge meg en kasse med refleksrør! Husker ikke hvor mange liter den var på, men det er såvidt den går inn! :P

 

Skal bygge kasse slik at Subben peker rett opp, men hvor bør bassrøret stå?

 

Det er hipp som happ. Sett det der du synes det ser best ut. Hvis det er plass så hadde jeg satt røret på høyre eller venstre side så det peker opp sammen med subben. Pass på å runde av kanter til porten godt inne i kassa så det blir minst mulig motstand for lufta som skal ut

Team Re-Loud Stian

NM mester 2008 Street A 155,5 dB

2010..sannsynligvis Street A

B2, Atomic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hipp som happ. Sett det der du synes det ser best ut. Hvis det er plass så hadde jeg satt røret på høyre eller venstre side så det peker opp sammen med subben. Pass på å runde av kanter til porten godt inne i kassa så det blir minst mulig motstand for lufta som skal ut

 

Må vel hvertfall ha ett 4" rør. Hadde denne subben i en Bassworx kasse med avlange refleks ganger, og det blafret vilt!

 

Burde jeg bruke dempeull eller dempe"matter" inni kasse? spiller det noen rolle?

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel hvertfall ha ett 4" rør. Hadde denne subben i en Bassworx kasse med avlange refleks ganger, og det blafret vilt!

 

Burde jeg bruke dempeull eller dempe"matter" inni kasse? spiller det noen rolle?

 

beste er bare treverket eller en skvett med polyester :m'm:

Team Re-Loud Stian

NM mester 2008 Street A 155,5 dB

2010..sannsynligvis Street A

B2, Atomic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår