Gå til innhold

DSG Styringsenhet =svindyrt

Ranger emnet


torivargulli

Anbefalte innlegg

Jeg har en touran 04 modell 1.9tdi med dsg.Gått 80000km.

Her om dagen gikk den i nødprogram og gul motrolampe lyste.

Etter feilsøking hos vw fant de ut at en magnetventil i styringsenheten ikke fungerer. Dermed må jeg bytte hele enheten. De skal opprinnelig ha 30000 for jobben, men siden de var så "snille" så kunne de gjøre det for 26500.

 

Mitt spørsmål er om dere vet om noen andre og billigere måter og få fikset dette her på? Møller garanti sier at når bilen er uten for reklamasjonsfrist må jeg betale alt selv. Det beste alternativet jeg finner er å gjøre jobben i sverige.

 

Jeg synes det er helt galskap at noe sånt ryker etter 80000 og at delen koster 22000!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjoner er ofte billigere i sverige og polen, og man kan få like godt resultat for mindre penger. Har ikke prøvd dette selv da...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noe i at dette er en del som er ment å vare lenger, altså 5 års frist(mulig det er for sent også). Tviler på at du kommer noen vei med dette, men i ugangspunktet er en bil og dens tilhørende deler utenom vanlig slitedeler ting som er ment å vare lenger enn garantitiden og mer enn 5 år, og er vel noe i kjøpsloven som tilsier at det er reklamasjonrett da.

Siden dette er en 2004 modell kan den for det jeg vet være både 4, 5 og 6 år gammel.

Er verdt en prat med noen som har peil, men tror ikke det er noen løsning.

 

Nok en god grunn til å unngaå VAG.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en god grunn til å unngaå VAG.

 

Jepp, synd å si det, men det er sant. En kollega av meg kjøpte ny passat 2,0 tdi, en bil til rundt firehundretusen med litt utstyr. Etter 5000km var begge framdekka helt utslitt fordi forstillinga var skjev, og han fikk ikke dekt ei krone. Dette fordi "de visste ikke hvordan han hadde kjørt". Han er forresten en mann i femtiåra med flere unger, og kjører ikke akkurat vilt for å si det sånn.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg fått bilen på ett uavhengig verksted, fått de til å sjekke hjulstilling(spesielt spissing), fått dokumentasjon på dette og gått til importør og evt presse om ting ikke stemte, såvidt jeg kjenner til skal hjulstilling kontrolleres på teknisk klargjøring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg fått bilen på ett uavhengig verksted, fått de til å sjekke hjulstilling(spesielt spissing), fått dokumentasjon på dette og gått til importør og evt presse om ting ikke stemte, såvidt jeg kjenner til skal hjulstilling kontrolleres på teknisk klargjøring.

 

Og innen du har fått brukt tid og penger på en forstillingskontroll til så har du overskredet hva 2 nye dekk koster... :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innen du har fått brukt tid og penger på en forstillingskontroll til så har du overskredet hva 2 nye dekk koster... :thumb

 

Nå sier ingen noe om hvilken dekkdim det er, kan godt hende du får to helt greie 15" for den prisen en 4-hjulskontroll på en ny bil der ingenting er rusta fast på, som man heller ikke skal trenge å justere på.

Men har du aldri hørt om prinsipper?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at nevnte fyr ble forbanna tilslutt, og solgte bilen tilbake til møller. Så kjøpte han mercedes e-klasse, og problemene var borte :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Samme herlige opplevelse med min 1.9 TDI f. reg. 12.2003 og gått knapt 73.000. Bilferie i Danmark i sommer - 15 minutter etter vi kjørte av ferga på vei sørover i 130 km/t gikk den i nødmodus... Lot den roe seg litt langs veikanten, starte opp igjen og forsøkte å få den i gir uten hell.

 

En time senere kom redningsbil - og da fikk vi den i gir igjen, men tok ingen sjanser og fikk den til SMC-Biler i Ålborg. Mekkatronikken måtte skiftes, og VW Tyskland meldte at grunnet stor etterspørsel på den delen tok det 14 dager å få levert denne til Ålborg... I tillegg til endel kroner for leiebil i ferien kosta reparasjonen meg 28.000 NOK (inkl jobben, ny olje, noen pakninger, ny mekkatronikk til 12k DK mm.)

 

Nå har jeg 2 års garanti på jobben i Danmark(...), men jeg vet ikke hvor lang tid jeg tør å ha bilen. Har flere kollegaer som har slitt med tilsvarende og noen søk på google viser at vi er ikke alene. Blir for dyrt hvis enheten som styrer DSG'en er så lite pålitelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår