Joakim Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Hei. Er det noen som har erfaring med å ha blenda Egr`en på vectra 07? Har litt trøbbel med at den sotes igjen og det er jo mye bedre for motoren og bare blende den, men har hørt at da går den i et nødprogram og får opp feilmedlingen "feil gjennomstrømning egr" Så hvis noen har prøvd eller hørt noe så vil jeg gjerne høre om det ! Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 det er jo mye bedre for motoren og bare blende den Kan du utbrodere det litt? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Kan du utbrodere det litt? Det er jo bedre for motoren om det går an å blende slik at det ikke går noe gjennom egr. Det er mye bedre med frisk diesel og luft.Det går veldig greit på eldre biler men er usikker på denne siden den er såpass ny. Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Det er jo bedre for motoren om det går an å blende slik at det ikke går noe gjennom egr. Det er mye bedre med frisk diesel og luft. Og grunnen er? EGR-systemet er ikke der bare for moro skyld. Siden bilen er såpass ny bør det være nybilgaranti fortsatt? Hvis ventilen stadig blir tett er det antagelig enten noe galt eller så småkjøres bilen for mye. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Egr systemet skal sende inn eksosen for å spare på miljøet og senke forbruket litt. Men på eldre biler hvor man har blokkert egr har ikke forbruket økt særlig og bilen soter mindre og går bedre. er du mekaniker eller? Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 I tillegg til å senke forbruket og NOx-utslippene, senker det også forbrenningstemperaturen. Jeg tviler på at økning av forbrenningstemperaturen er heldig for motoren. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 (endret) NOx blir utviklet under høye forbrenningstemperaturer, det er det eksosen som sendes tilbake skal senke, men har aldri hør at en EGR minker forbruket, eksos inneholder ikke mye oksygen, så man sku jo tru forbruket gikk opp. men husk, du har nybilgaranti enda, og du vil nok få diverse følgefeil/feilkoder/gå i nødmodus av å koble denne ut. Og vet ikke hvordan det er hos Opel å få det igjen på garanti når man har vært å fiklet med den. En EGR ventil til såpass ny bil koster fort 5000kr +++, og arbeid i tillegg. Endret Juni 11, 2009 av greddyspeed Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 I en ottomotor får man delvis redusert forbruk av lavere pumpetap (for et gitt effektbehov fra motoren må du ha litt mer åpning på spjeldet og følgelig lavere pumpetap)og delvis at lavere temperatur gir lavere varmetap til sylindervegger o.l. For en dieselmotor vil selvfølgelig ikke den første effekten være gjeldende, men den andre vil være det. EGR vil i prinsippet gi lavere makseffekt, men på en ottomotor stenges EGR av ved WOT. Vet ikke om det samme gjelder for dieselmotorer ved høyt pådrag, men vil anta at EGR-mengden i hvert fall reduseres. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Det du må gjøre for å koble ut EGR, er å skifte programvare som har denne funksjonen deaktivert, ellër få kobla røret som går på eksosen til ett eget luftfilter istedet, da vil lufmassa gjennom måleren synke som den skal når EGR aktiveres og ECU vil ikke merke noe. Forbrenningstempen senkes ja, men dette er for å senke innholdet av nitrøse gasser(NOX). Om det er ett reelt problem med dette på din skal du ikke se bort fra at OPEL kjenner til dette, og har en løsning, som f. eks. en innsnevra EGR-pakning. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Opel er blitt vrange på garantien siden bilen har gått 160 000 km.. Og jeg vet at opel sliter litt med egr fordi de soter en del. Men det jeg kunne prøvd måtte i såfall vært å satt luft gjennom egr så ecu ikke merker forskjell Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2009 Jeg ville hørt med noen somk driver med omprogrammeringer av ECU, og spurt om de kan skaffe programvare uten EGR-funksjon jeg, så kan du få litt mere krefter i samme slengen, vet om at noen har fått det på Mercedes E220CDI, med godt hell. Elelrs går det an å høre med opel om de har noen løsning på EGR-problemet, uten at de gjør noe. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kckerzx Skrevet Juni 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2009 Hvilken olje kjører du med? Vet det har blitt byttet fra orginalt sølevann til en (supersyn 5w30/40 tror jeg?)valvoline olje med hell for å gjøre noe med EGR problemet. Opel har IKKE kommet fram til en god løsning som dem holder igjen på problemet. Ikke fins det en orginal programvare uten egr heller til den bilen. så der kan kun ettermarkedet muligens hjelpe. 120 eller 150 hestern du har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kckerzx Skrevet Juni 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 This just in!. Opel har akkurat gått ut med at dette er spesielt et norskt problem som de relaterer til dieselkvaliteten vår... :) Ja skulle bare mangle at vi ikke har muligheter for å få laget no orndtlig diesel her til lands... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 Alle fabrikantene klager over den norske dieselen, mens alle tester viser at den er vel så god som i andre land. Nei ring noen som driver med omprogrammering og trimming og spør om det er mulig å få programvare uten EGR, så henter du litt krefter samtidig. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet Juni 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 Tusen takk for at mange viser interesse og hjelper. Det er 150 hesteren og der bruker jeg gm olja fra forrige service, som er 5-30 . Bilen har gått 160 000 nå så det er vel på tide å rense innsugsmanifoilen.. Men er det noen som vet om noen jeg kan kontakte for å omprogrammere Ecu?? Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.