Gå til innhold

bytte girkasse

Ranger emnet


FirstPrice

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har en MB 190E 90` med automat, å kassa tar snart kvelden på den, men en kompis har en 190 med manuell gir, å jeg tenker på å kjøpe den for en billig penge.

 

Spørsmålene som følger med er da ;

 

- Trenger jeg noen sort for godkjenning? EU i August

- Noen som vet om ting passer overens fra 86` 190 - 90`190E?

-Er dette veldig vanskelig for en som ikke har skrudd annet enn mopeder ol? Alt av deler er jo der alt.

 

Også er det en 5trinns manuell kasse. Diffen som står på den er fra en 4trinns, dermed er utvekslinga sykt høy. 65km/t på 1 gir bla. Noen som vet hvor mye en må gi for en 5trinns diff?

 

TAkk skal dere ha om dere har noe svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene som følger med er da ;

 

- Trenger jeg noen sort for godkjenning? EU i August

Nei.

 

-Er dette veldig vanskelig for en som ikke har skrudd annet enn mopeder ol? Alt av deler er jo der alt.

 

Nei, det er bare deler som må flyttes. Ikke glem at pedaler og midtkonsoll også må byttes.

 

Kjøp clutch-sentreringsverktøy, så går ting lettere.

 

Ellers så er det mer anvendt fysikk for hvordan du skal løfte og flytte på ting, manuell-kassa veier vel rundt 40 kg eller noe, og automatkassa en del mer.

 

Også er det en 5trinns manuell kasse. Diffen som står på den er fra en 4trinns, dermed er utvekslinga sykt høy. 65km/t på 1 gir bla. Noen som vet hvor mye en må gi for en 5trinns diff?

Høy utveksling (som f.eks 4.30:1) = høyt turtall og lite fart, lav utveksling (som f.eks 3.10:1) = lavt turtall og mye fart.

 

Som regel så har automatkassene ganske langt førstegir, siden den ikke trenger så mye moment til å ta løs pga momentomformeren (torque converter).

 

Hvis det er noen forskjell på diffen, så er utvekslingen i den trolig høyere (høyt turtall, lav fart), enn det som er optimalt med 5-trinnskassen...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei!

 

Ja, beklager, mente lavere utveksling.

 

Det har jeg også tenkt over.

Hvor stor er jobben på å bytte over midtkonsoll og pedalsett? Jeg har jo ikke gjort noe slikt før mener jeg..

 

For høre litt rundt nesten..

Er det noen forum spesielt for 190 eller mercedes, som det ikke koster å melde seg inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår