Gå til innhold

Piping ifra bremsene

Ranger emnet


rexcharm

Anbefalte innlegg

Jeg poster likesågodt et nytt innlegg angående min Alfa Romeo Spider, 86-mod.

 

Det kommer en pipelyd når jeg rygger og bremser i nedoverbakke. Spesielt gjelder dette når jeg også svinger.

 

Tidligere eier byttet nettopp bremseklossene foran, og bilen ble EU-godkjent forrige høst, helt plettfri, og har så og si ikke blitt kjørt siden den gang.

 

Spørsmålet mitt er hva denne pipelyden kan skyldes? Ifølge min far piper det alltid i bremsene på eldre biler men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper fordi bremseskivene vibrerer pga friksjonen fra klossene.

 

Dette kan komme på et bestemt resonanseturtall, dvs ved enkelte hastigheter.

 

Metoder for å fjerne dette kan være å se til at kalippere og bremsesko er korrekt montert, bytte skive eller bremsesko, evt legge en spesialforing mellom kalipper og bremsesko som demper piping (de har på biltema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige svar! Ellers er vel en slik vibrasjon og lyd totalt ufarlig, og noe jeg kan drøye til sensommeren eller noe sånn? Skal på en lengre europatur med den bilen snart.

 

Se gjerne min andre tråd ang dette med lukt i kupeen og lyd i kupevifta. Lukten er nå identifisert og er en oljelekkasje som blir fikset på tirsdag.

 

Når det gjelder denne surklelyde, så er den jævlig irriterende, rett og slett. Høres godt med kalesjen oppe og uten musikk. Den kommer med en gang bilen begynner å kjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke ta lange tiden å få montert disse dempingskivene? Skal få verkstedet til å gjøre det på tirsdag når bilen skal inn, tror jeg.

 

Når det gjelder den surklelyden, så er det vanskelig å si for meg, men magefølelsen min sier at det ikke er noe å bry seg med egentlig. Iallefall ikke hvis ikke verkstedet umiddelbart kan identifisere lyden og problemet da.

 

Men at jeg gjerne skulle vært kvitt den lyden er det ingen tvil om!

 

Forøvrig må jeg rose og takke dere som tar dere tid til å ta folks bekymringer på alvor, og tar dere tid og bry med å svare og gi råd!:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal da være fort gjort det, bare å snike inn platene mellom bremsebelegget og caliperen, så det får de ikke lov å ta mye for ;)

 

det er nok ikke noe farlig eller noe av stor betydning den lyden.. hvis de ikke har noen formening om det så får du heller titte litt på kjølevæske og sånt etterhvert..

 

skulle da bare mangle, jeg har da selv sittet her og lest meg til mange svar igjennom en lang og svett periode med volvo 240.

 

men det er som du sa i stad, det er mye bedre å betale litt kroner å få det gjort ordentlig, enn at man gjør vondt verre.

 

selv har jeg prøvd begge deler. hehe.

 

mye man kan gjøre selv med litt hjernetrim og godt verktøy, men det er da også noe dritt om man står der dagen før langtur med en bil som -kanskje- er i orden ;)

Nå - 2007 Golf V TDI

x - 1991 Volvo 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langturen går først til Hamburg den 25. Så etter en fuktig natt på byen der, så cruiser vi avgårde til Belgia og en metalfestival som heter Graspop. Blir der et døgn. Neste dag deretter kjører vi til Amsterdam (tar en time-halvannen) og skal være der i to døgn.

 

Deretter kjører vi et par dager nedover Frankrike til Rivieraen hvor vi blir fra den 1.til 6.juli. Skal blant annet se åpningen av Tour de France i Monaco..he he.

 

Så kjører vi inn i Nord-Italia og blir transportert med tog faktisk opp til Düsseldorf. Toget tar bilen og alt. Fra Düsseldorf kjører vi opp til Hirtshals, gjerne med en overnatting da.

 

Tror det blir en konge tur!! Gleder meg som en unge til julaften! Men komfortablet blir det definitivt ikke å kjøre en spider hele den veien. Selvsagt stiv bil, ganske harde seter, ikke servo osv. Men nå kjøper man ikke spider pga komfor da, men pga gøy kjøreopplevelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en lang og bra tur! håper det blir som forventet. :)

 

Skulle gjerne vært en tur på Graspop selv, men blir litt langt for min del.

 

Kjørte derimot en tur til hamburg en gang pga konsert, er jo bra langt det og..

 

Håper bilen holder hele veien, vær 100% sikker på at den holder :)

Nå - 2007 Golf V TDI

x - 1991 Volvo 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Graspop er en kul festival har jeg hørt. For meg som bor på Sørlandet er faktisk ikke Hamburg så langt unna lenger. Er bare ferja over og så 4-5 timers kjøring ifra Hirtshals. Hipp hurra for motorveier. Der har Norge mye å lære og uttrette.

 

Håper virkelig bilen holder. Men nå skal plugger, filter og olje skiftes. Lekkasjene skal utbedres og pakninger skiftes, og jeg skal be de ta en titt på hjullagrene.

 

Tror jeg skal være ganske safe da. La oss si at noe skulle skje på veien i eks. Frankrike, så er det jo bare å ringe Falck. Verkstedene er jo mye billigere nedover Europa og det er jo forsåvidt bare å ta en kveld på fylla og forhåpentligvis hente bilen neste dag ifra verksted...he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår