Gå til innhold

Spm. angående ettermontering av turbo i e30 318is?

Ranger emnet


Gingers

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å hive på en turbo på dama sin e30. Det er en 318is med kvassere kammer og plana topp. Spørsmålet mitt er da, kan jeg ta av topplokket og finne ut åssen kammer som sitter der?

 

Og siden jeg ikke har drevi med detta turbostyret før så lurer jeg også på hva jeg trenger av deler?

Skal ikke ha noe sjukt med hester for det går det vel ikke ann å dra ut av den stakkars 1.8 litern heller men litt bør det væra så vi får til litt røyk!

Og grunnen til at det skal bygges turbo på denne motoren er for at e30 med 320 eller 325 turbo begynner å bli litt oppbrukt!

Kom med forslag og tips, mottas med stor takk!:)

 

Mvh. Jan Inge

*Volkswagen Caddy 1.9 TDI 2002*

*Volkswagen Vento 2.8 VR6 1992*

*Volvo 240 TIC 1988*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vurderer å hive på en turbo på dama sin e30. Det er en 318is med kvassere kammer og plana topp. Spørsmålet mitt er da, kan jeg ta av topplokket og finne ut åssen kammer som sitter der?

 

Og siden jeg ikke har drevi med detta turbostyret før så lurer jeg også på hva jeg trenger av deler?

Skal ikke ha noe sjukt med hester for det går det vel ikke ann å dra ut av den stakkars 1.8 litern heller men litt bør det væra så vi får til litt røyk!

Og grunnen til at det skal bygges turbo på denne motoren er for at e30 med 320 eller 325 turbo begynner å bli litt oppbrukt!

Kom med forslag og tips, mottas med stor takk!:)

 

Mvh. Jan Inge

 

 

vil annbefale motor bytte til 325. billigere og mer driftsikkert.

 

men det du trenger er en manifoild med turbo flens, turbo, intercooler, diverse trykkrør, silikonslanger, klemmer, downpipe fra turbo og ned og en dump ventil. annbefaler en tillegsdyse med trykkbryter, og en breibåndslamda så du ha kotroll over blandinga. men is motoren er ikke den sterkeste så minimalt med ladetrykk er å annbefale. må regne med at motor kan ryke. regner med den har trilla noen kilometer.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil annbefale motor bytte til 325. billigere og mer driftsikkert.

 

men det du trenger er en manifoild med turbo flens, turbo, intercooler, diverse trykkrør, silikonslanger, klemmer, downpipe fra turbo og ned og en dump ventil. annbefaler en tillegsdyse med trykkbryter, og en breibåndslamda så du ha kotroll over blandinga. men is motoren er ikke den sterkeste så minimalt med ladetrykk er å annbefale. må regne med at motor kan ryke. regner med den har trilla noen kilometer.

 

Ja men saken er at det å bygge om til 325 igjen vil koste masse penger da. Men jeg har hørt at du faktisk kan kjøre på 1.2 i turbotrykk med en 318is med org innmat jeg? Eller er det bare oppspinn?

 

Takk for "handlelista" :)

*Volkswagen Caddy 1.9 TDI 2002*

*Volkswagen Vento 2.8 VR6 1992*

*Volvo 240 TIC 1988*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.2 i trykk??Det var vel litt å ta i kanskje??

Har en orginal turbo bil jeg,den lader orginalt 0.5 fra fabrikken.Med en chip,så vil den klare stabilt turbotrykk på rundt 1.3..

Men som sagt,1.8is motoren er ikke holdbart.

Turbo ombygging,koster mer enn det smaker.La oss si at du klarer å få ferdig motoren..Hva med,bremser,girkasse,understell,clutch og div ting,har du tenkt på det??Og jo,du må få mappet motoren på nytt...

Alt koster $$$$$$$$$$$$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.2 i trykk??Det var vel litt å ta i kanskje??

Har en orginal turbo bil jeg,den lader orginalt 0.5 fra fabrikken.Med en chip,så vil den klare stabilt turbotrykk på rundt 1.3..

Men som sagt,1.8is motoren er ikke holdbart.

Turbo ombygging,koster mer enn det smaker.La oss si at du klarer å få ferdig motoren..Hva med,bremser,girkasse,understell,clutch og div ting,har du tenkt på det??Og jo,du må få mappet motoren på nytt...

Alt koster $$$$$$$$$$$$

 

Jeg har bare lest det inne på ett forum jeg, men regna med det ikke ville holde. Bremser er ifra 320, samme med understell så det er i boks. Clutchen er ny og siden det ikke skal være noe voldsomt med hest så tror jeg den duger. Veit at det koster, det trenger ikke du fortelle meg.

Saken er at det skal monteres turbo på is motorn samme faen om det er holdbart eller ikke, skal ikke gå på noe høyt trykk allikevel og det er bare et prøveprosjekt for å se om jeg får det til. Mappe motoren veit jeg må ordnes, i tillegg til en chip.

Girkassa som sitt der er forholdsvis bra så vi får prøve å se hvor lenge det går, skal ikke kostes på enorme summer heller på den gamle bmwn. Bare vært gøy med ei lita snegle som lagde litt lyd og mer liv i den gamle tyskern :thumb

*Volkswagen Caddy 1.9 TDI 2002*

*Volkswagen Vento 2.8 VR6 1992*

*Volvo 240 TIC 1988*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har en kompis på Hamar som hadde 318is cab med snurre... Den var påkostet astronomisk summer på FMS og likvel kunne han bare kjøre på 0,4 i trykk. Hadde da ca 200 hk men det gikk ikke akk bra for å si det sånn... Han ble anbefalt å koste på innmaten ca 15K til der nede for så å kunne hente ut ca 350 hk...

"No guts-no glory"

 

99 A6 2,5 TDIQ Avant

96 Passat 2.0 GT Variant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ertydelig at ikke alle her veit hva dem snakker om ;) Hvis motoren din er i orden så er det ikke noe problem og lade 1 kilo, 440ccm dyser og chip fra a-dekk er det du trenger, men du bør kjøre med bredbåndslamda...

 

en noe grommere clutch er å anbefal men det er mulig det går. Girkassa holder! Har montert sånn kasse på m52b28 i e39 og i e30 med s50 motor...

 

Når det gjelder kammene så ville jeg byttet dem ut med originale, det har jeg hvis du trenger :)

 

Bremsene dine er samme som 325 men hvis du skal kjøre med r-dekk på bane så er det ikke mye effekt du skal hente før du for problemer..

2x 90' BMW E30 318iS MTECH II (en rød og en svart)

91' og 89' BMW E30 318iS Touring (solgt)

 

85' BMW E30 327i(x) 86' BMW E30 318i(x)

87' BMW E30 320i(x) 84' BMW E30 323i(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole_P: 318iS kom ikke som cab... veit om svensker som har bremsa 330hk på hjula med original innmat, og en som har bremsa 615hk med smidde råder og stempler. Veiva er smidd, det er underspyling av stempler og justerbare kamdrev originalt :)

2x 90' BMW E30 318iS MTECH II (en rød og en svart)

91' og 89' BMW E30 318iS Touring (solgt)

 

85' BMW E30 327i(x) 86' BMW E30 318i(x)

87' BMW E30 320i(x) 84' BMW E30 323i(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare en ting, ikke sett budsjett på bygget for den ryker rimelig kjapt. Du kommer til og finne ut at du trenger ganske mye mere enn det du trodde + at det er ikke bare bare hvis du ikke har montert snurre før. Mange tekniske løsninger og modifiseringer må til. Pustehjelp = dyyyrt

Conan den uberørte. FTW, like i give a shit.

X antall BMWer

2 Harley D.

70 Buick Skylark GS Coupe M NOS

69 Pontiac Firebird 454 cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
1.2 i trykk??Det var vel litt å ta i kanskje??

Har en orginal turbo bil jeg,den lader orginalt 0.5 fra fabrikken.Med en chip,så vil den klare stabilt turbotrykk på rundt 1.3..

Men som sagt,1.8is motoren er ikke holdbart.

Turbo ombygging,koster mer enn det smaker.La oss si at du klarer å få ferdig motoren..Hva med,bremser,girkasse,understell,clutch og div ting,har du tenkt på det??Og jo,du må få mappet motoren på nytt...

Alt koster $$$$$$$$$$$$

 

Ja jeg skjønner at dere som er så heldige å få kjøre folkevogn osv ikke skjønner at noe kan fungere bedre enn det :) Nå har jeg kjørt med 9:1 i komp og 1.6bar å det fungerer rimelig bra spør du meg :)

2x 90' BMW E30 318iS MTECH II (en rød og en svart)

91' og 89' BMW E30 318iS Touring (solgt)

 

85' BMW E30 327i(x) 86' BMW E30 318i(x)

87' BMW E30 320i(x) 84' BMW E30 323i(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en nettvenn fra Canada som har montert turbo på sin m42 motor, han har målt den til 320 hk på motor å 285 på bakhjula med orginal innmat og orginal topp pakning, ingenting er rørt.

 

Han har dog 2.5" eksos og har satt på nye dyser fra en saab + ny custom chip han har mekket selv, lader 18 psi (ca 1.3bar) og dette har holdt i et halvt år nå.

 

Han brukte dette kittet som utgangspunkt http://global.ebay.com/TURBO_KIT_for_92-98_BMW_E36_6CYL_GT_325_450HP/400096500796/item

 

kuttet bort dem 2 ekstra cylindrene fra manifolden og sveiste igjen, i første gir får han ikke noe serlig turbo trykk, men i andre gir sier han at den lader for fullt på 3000 rpm

 

Dette fikk meg til å bli ganske gira selv :)

Endret av xbyte

Utfører reperasjon/fjerning av startsperre på det meste av bmw motorstyringer http://chipster.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår