Quattro73 Skrevet Mai 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 Har lagd en enkel guide for hvordan man skifter registerreima på Audi/VW 8v-motor. Ikke like bra kvalitet på alle bildene da de er tatt med mobilkamera Først av alt må kilereim og/eller multireim tas av. Altså reima/reimene som går til dynamo, vannpumpe, servo, A/C-kompressor. Løsne reimskiva på veiva, denne er festet med 4 umbrakoskruer. Ikke skru skruene ut, bare løsne de. Sjekk at nøkkelen bunner i skruene før du løsner, er ofte noe møkk inni hodet på disse som må pirkes ut først. Lett å ødelegge hodet på skruene om man ikke er obs på dette. Ta av øvre deksel over registerreima. De av plast er festet med to klips. De av metall er skrudd fast til toppdekselet i bakkant samt en umbrakoskrue midt på framme. Sett bilen i fri og drei rundt motoren til du ser merket OT på kamdrevet peke mot OT-merket på dekselet bak drevet (eldre kamdrev har en prikk i stedet for OT-merket). Alternativt er det et likt merke bak på drevet som skal ligge plant med toppen. Når dette er gjort skal merket "0" på svinghjulet ligge jevnt med nedre del av inspeksjonshullet på svinghjulshuset.Om ikke så finjuster til dette stemmer. Bilde av kamdrevet med merker. Ta av fordelerlokket og sjekk at senter på rotoren peker litt forbi merket i fordelerhuset. Forbi er med klokka. Husk hvor det stod! Løsne litt på M10 mutteren som holder strammehjulet for å slakke ut reima. 17mm nøkkel (M10) på motorer med enkelt strammehjul. På motorer med vokselement på strammehjulet, er dette festet/låst med en TORX-skrue. Bilder av begge typer strammehjul under. Hjul med TORX og vokselement til høyre, enkelt (nytt) hjul med M10 innfestning til venstre. Nå kan du skru ut de 4 umbrakoskruene som du løsnet på reimskiva på veiva og ta reimskiva av. Du kommer nå til alle skruene som holder det nedre dekselet over registerreima. Er normalt to umbrakoskruer nederst, en M6 mutter oppe til høyre, en M8 skrue midt på oppe og en M6-skrue oppe til venstre. Alle skruene ser man lett, bortsett fra de to nedre. Bilde av det nedre dekselet. Når dekselene er av vil det se ut som under. Du kan nå trekke registerreima av og skru av strammehjulet. Om du har 'nye typen' strammehjul med vokselement, anbefales det å bygge om til den enkle typen da dette er en del billigere. I såfall skrur du ut festeskruene til dette (2 stk) og pinnebolten som det gamle hjulet satt på og skrur inn en ny for den enkle typen strammehjul. Sett så på det nye strammehjulet og skru festemutteren til for hånd. Bilde når reima er av. Så kommer det som er viktig. Sjekk/juster slik at "0" merket på svinghjulet fortsatt ligger plant mot nedre kant i inspeksjonshullet. Sjekk/juster slik at OT-merket på kamdrevet peker mot merket på dekselet bak, alternativt bakre merke på drevet er plant med toppdekselet på høyre side av motor sett forfra. Mellomakseldrevet roterer du til rotor peker slik den stod før du tok av reima, ELLER til senter på rotoren peker rett mot merket i fordelerhuset og vri så drevet en tann med klokka. Da skal rotoren stå sånn omtrent likt som den stod før du tok av reima. Det er også et merke på mellomakseldrevet som skal ligge plant med øvre kant på kilereimskiva på veiva, dette skal også stemme dersom fordeler ikke har vært ute en gang og blitt montert tilbake feil. Ta frem den nye reima og legg den først rundt drevet på veiva. Hold den stramt oppover mens du legger den videre over mellomakseldrevet og opp over kamdrevet før du til slutt legger den bak strammehjulet og strammer dette forsiktig.Det som er viktig når du gjør dette er at reima skal være stram hele veien, kun slakk mellom kamdrevet og veivdrevet der strammehjulet er. Strammehjulet skal vris med klokka for å stramme. Vrir du feil vei kan reima bli liggende å subbe mot dekselet på noen motorer. Stram så reima opp med strammehjulet og skru lett til festemutteren slik at hjulet står i ro. Sjekk så at ALLE merkene fortsatt står der de stod, merket på svinghjulet, på kamdrevet og rotorposisjon (og evt merke på mellomakseldrev). Om alt står som det skal er det bare å stramme reima riktig og skru til mutteren på strammehjulet (45 Nm). Reima skal være så stram at den på det lengste strekket kan vris 90 grader med to fingre, altså mellom mellomakseldrevet og kamdrevet. Når du sjekker strammingen må du i forkant rotere motoren moturs på veiva slik at slakken på reima blir nettopp der du sjekker strammingen, mellom kamdrevet og mellomakseldrevet Ikke glem å stramme mutteren på strammehjulet til slutt! Riktig stramming Ny reim er på. Vil du dobbeltsjekke alt en gang til så roter motoren to omdreininger på veiva (med klokka dersom du roterer på veiv) og sjekk alle merkene igjen samt strammingen på reima Monter tilbake nedre reimdeksel og reimhjulet på veiva. Monter på øvre reimdeksel og til slutt reima/reimene. Sett på fordelerlokket, start opp og juster tenningen om nødvendig. Til slutt er det tid for en kald øl Og helt til slutt et mer illustrerende bilde av reima med drev. ØD-merke på veiv for Golf mm Og ett av merket i fordelerhuset, er fra 10v men er likt på 8v. Merke på mellomakseldrev som skal ligge plant med øvre kant på kilereimskive på veiv. Alle merkene på drev/skive står mot referansemerkene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Takk for tråden! :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet September 2, 2013 Rapporter Share Skrevet September 2, 2013 supert, bruk for denne når topp og alt skal monteres :) Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TAudi80 Skrevet Mai 24, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2016 Trengst det noe spesialverktøy her til strammeren eller noe annet? :)Fin guide, skal ta den i bruk så snart posten leverer delene :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2016 Ja, du trenger en som på bildet under, fås billig på ebay :) VAG 8v timing belt tool. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mai 25, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2016 Alternativt verktøy for å justere strammehjul er en bøyd spisstang Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TAudi80 Skrevet Juni 3, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2016 Momentnøkkel, er det nødvendig eller går det bra å tighte frihand, spiller det en rolle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2016 Momentnøkkel er en fordel - om du ikke har erfaring med hvor mye f.eks. en standard 8.8 M6 skal tightes :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.