Gå til innhold

Røropplegg til trykkluft

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Har nettopp mottatt tre filterenheter fra spraygunsdirect.com og skal snart i gang med å legge kobber i garasjen for lakkering og annet trykkluftverktøy. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som kanskje noen kloke hoder her kan hjelpe meg med.

 

Jeg har lagt ved en tegning som viser ca hvordan jeg har tenkt til å gjøre dette. Jeg har sett for meg rett underkant av totat 10m kobberrør med tre dreneringsbein. Vil vanlige halvharde, rå kobberrør for VVS fungere til dette (f.eks. typen man finner på Biltema)? Hvilken dimensjon burde jeg bruke? Er nemlig litt usikker på hva som menes med de forskjellige betegnelsene. Det er vel 3/8-rør som er anbefalt, men tilsvarer det 10mm rør og er deler til 10mm og 3/8 kompatible med hverandre?

 

En annen ting er om det vil fungere med vanlige klemringkoblinger, eller om jeg må lodde koblingene (det siste blir vel også litt billigere).

 

På tegningen har jeg marker de tre filtrene mine. De er følgende:

 

1. Rand- Air Filter Regulator kombinasjonsenhet med tåkesmører til trykkuftverktøy

 

2. Kestrel- Filter Regulator, for partikkel- og vannutskilling

 

3. DeVilbiss-Coalescing Filter for oljeutskilling

 

Jeg fikk disse i posten i dag, og en ting jeg merka meg med en gang er hvor mye større disse enhetene er enn tilsvarende fra Biltema... Håper det betyr noe for kvaliteten.

 

Her er tegninga:

 

trykkluftror.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

om di rørdelene er kompatible med hverandre vet jeg ikke men det finnes garrantert overganger om dem ikke skulle gjøre det. regner med dem vet det di som selger dette. jeg har foresten det vannavskillerfiltret der og det funker som bare f. har ikke fått en eneste dråpe i sprøyta mi:D

 

Godt å høre! Hvordan har du lagt opp rørsystemet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, må man ha kobberrør til lakkering? I så fall lærte jeg noe nytt i dag og må legge opp ett system til for lakkeringen jeg har tenkt meg... 10mm og 3/8 er på ingen måte kompatibelt med hverandre, men det finnes overganger. Men dette rørsystemet ditt ser ut til å bli noen meter og ut i fra hva min rørlegger sa da jeg la opp mitt system (i stålrør) burde alt over 5 meter være i 1/2" for å unngå trykkfall til krevende luftverktøy (slipemaskiner, muttertrekkere o.l.)

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, må man ha kobberrør til lakkering? I så fall lærte jeg noe nytt i dag og må legge opp ett system til for lakkeringen jeg har tenkt meg... 10mm og 3/8 er på ingen måte kompatibelt med hverandre, men det finnes overganger. Men dette rørsystemet ditt ser ut til å bli noen meter og ut i fra hva min rørlegger sa da jeg la opp mitt system (i stålrør) burde alt over 5 meter være i 1/2" for å unngå trykkfall til krevende luftverktøy (slipemaskiner, muttertrekkere o.l.)

 

Hmmm, på et amerikansk nettsted så jeg at alt over 25 fot (7,5 meter) burde være 1/2, så det sammenfaller sånn ca da.

 

Jeg sier ikke at man må ha kobberrør. Jeg bare antok det, siden det er det som later til å være lettest tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kopperrør og lodd dem sammen som om det skulle være for vann. Fungerer utmerket. Blir neppe over 10 bar i systemet ditt uansett og da holder rørleggerrør i massevis.

 

Ha gjerne vannutskiller rett efter kompressoren også, så slipper du ha masse vann og oksidert kobber i rørene fyke rundt.

 

Bruk de største dimmensjonene du kan uten å overdrive. 1/2" fungerer flottings som "hoved" luftledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo dessverre endel folk som anbefaler ting de ikke har peiling på.

 

Glødde kopperrør (så myke at du kan bøye dem med hendene) har et sprengtrykk på 270 bar (1/2" og 1mm tykkelse)

 

Jo mindre diameter, jo større trykk. Dette leser man av tekniske tabeller.

 

Dimmensjonert så det holder, med andre ord. Lodding er også utrolig sterkt, holdbart og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo dessverre endel folk som anbefaler ting de ikke har peiling på.

 

Glødde kopperrør (så myke at du kan bøye dem med hendene) har et sprengtrykk på 270 bar (1/2" og 1mm tykkelse)

 

Jo mindre diameter, jo større trykk. Dette leser man av tekniske tabeller.

 

Dimmensjonert så det holder, med andre ord. Lodding er også utrolig sterkt, holdbart og enkelt.

 

 

joda, det holder på trykket, men de er myke og tåler nesten ingenting i forhold til stålrør, personlig anbefaler jeg å bruke VSH Press eller Mannesmann (forsåvidt samme greiene, forskjellig produsent) til trykkluft, veldig enkelt å legge opp (koster litt mer også) du får dette i kvaliteter som CU (kopper) Rustfritt og syrefast og får det helt ned i dimensjoner som 12 mm

 

BTW rør tåler mye når røret er rett, når man bøyer det blir godset tynnere og det tåler mindre, ERGO bruk ferdige albuer/bend

MB 200TE 90'

x Daihatsu Charade 1.3 dx x BMW E34 520iA 24v x Opel Astra 1.7TDI x BMW E46 316i Facelift x BMW E34 520i 12v x Opel Kadett 1.6I Dream

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del stålrør i 1/2" liggende etter jeg kjøpte for mye til mitt verksted. Trur det er to fulle lengder av 6 meter. Har vel også noe bend og hylser.

 

Ja hvis du tilfeldigvis skal forbi Sandefjord i nærmeste femtid og er villig til å selge dem billig er jeg klar ;)

 

Men seriøst, hva skal du ha for dem da? Jeg trenger bare to lengder hvis de er 6 meter. Måtte eventuelt kommet og henta dem, tenker jeg. Med mindre du kjører lastebil opp og ned Vestfold til daglig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår