Gå til innhold

lader ikke. hvorfor?

Ranger emnet


munin

Anbefalte innlegg

924 -83.

jeg får ladet batteriet med vanlig 12V lader, men batteriet tapper seg mens jeg kjører. varer et par timer, så er det dødt.

ladelyset lyser ikke.

har sjekket alt av kontakter, laget ny jording til dynamoen, og byttet børster, men om noe av dette var galt, ville vel ladelyset kommet på? det lyser når jeg bare har tenninga på, så vet at ikke pæra ellernoe er gåent.

 

Hjelp.

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du måle at dynamoen faktisk virker og at den får signalet den trenger for å starte ladingen.

For å måle om dynamoen lader bruk voltmeter mellom + på dynamo og jord på bilen. Spenningen skal være 13,7V +

For å sjekke om dynamoen får signalet for å starte lading bruker du prøvelampe på den lille tynne ledningen som sitter på dynamoen og jord på bilen. Lampa skal lyse, gjør den ikke det er det noe feil med kretsen. (Ikke alle dynamoer som har denne men 95% har...)

Dersom disse tinga stemmer ville jeg kontrollert kabler og tilkoplionger til batteri en gang til...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første bilen min (corolla) gikk dynamoen til skogen. Jeg hadde voltmeter i bilen, og det var der jeg så det først. Det gikk gradvis nedover fra 14V under kjøring, og først når det var nede i 8(!) volt, begynte lampa å lyse. 2 sekunder etter dette stoppa bilen. Så ladelampa er ikke alltid til å stole på...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke ladelampe i det hele tatt?

I såfall er det stor sannsynlighet for defekte børster, evt. brudd i rotorviklinger eller ladelampekretsen.

 

 

Ser jo at pæra virker, da ville jeg sjekka ledningsnett til dynamo og evt. sikringer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare måle rett på batteri. Siden bilen stopper lader ikke dynamo, og alt går kun på batteri. Du har kanskje dårlig batteri også, siden du bare får kjørt i 2 timer (hvis du ikke kjører med fult annlegg på da...).

Skift børster på dynamo, dette koster ikke mye. Om det ikke hjelper, trippelsjekk alle +kabler mellom batteri og dynamo + jordinger til motor og dynamo.

 

Jeg hadde samme problem på 740 (dog lyste ladelapma), bilen starta og alt etter oppladet batteri, men batteriet ble ikke ladet. byttet børster, la nye ledninger, byttet dynamo, ingen ting hjalp. Så byttet jeg starteren og bilen ladet som aldri før... værdt å ta en sjekk på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår