Gå til innhold

Første anlegg - Hjeeelp

Ranger emnet


Machnos

Anbefalte innlegg

Skal ha anlegg i bilen..

Bilen: Opel Astra 94(95?) 1,7 Diesel(Turbo)

Musikktype som skal spilles: HipHop, "trance" osv(Basshunter,LadyGaga,Flo Rida, Akon, Ludacris)

 

Det jeg har nå:

- Hovedenhet/Spiller: VDO 4x40w Opel spiller

 

- 2x originale høytalere foran 15cm i diameter?

- 2x originale disktanter?(Sånne små greier oppe ved speilene)

- 2x 6" 9" Pioneer TS-A6901 240w MAX høytalere(Bak i hattehylla)

- 1x Pioneer GM 3300T 120w X 2MAX forsterker

 

Det jeg vil ha/trenger er?:

 

- Evt ny spiller om man må

 

- Noe å bytte ut høytalerne foran med?

 

- Sub:

Sett på 2x Rockford Fosgate Prime R1S412 i en LG302 2x12" kasse.

 

- Forsterker:

JBL Power PX-300.4. (Har en slik liggende)

Er den bra/stor nok til høytalere+sub'er?

 

Pengebruk:

- Cirka 3000kr til sub'er?

- 2000kr til ny høytalere?

 

Hvordan kan dette bygges opp(Kobles) og hva bør jeg kjøpe?

 

Budsjett:

JBL forsterker: 1000,-? (Har den men ikke bet./Org. ny pris cirka 5500kr,)

Subkasse: 1290,-

Sub: 795,-

Sub: 795,-

Frakt: Cirka 500,-?

Diverse(Kabler++) 500,-

= 4880,-

+ Komponent sett 6,5" ?

Endret av Machnos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et 6,5" komponentsett foran, altså et sett bestående av et par 6,5" bass/mellomtone, et par diskanter til å ha ved speilhuset samt et delefilter til å koble dette sammen på. Samt en overgangsring til å ha i døra som du må kjøpe i tillegg.

2036_phonocar_3_813.jpg&w=200&h=196

 

6x9" i hattehylla blir bare i veien på alle måter når du får inn en basskasse, så de kan du egentlig selge først som sist.

 

Ny spiller er ikke så kritisk her, så du kan like gjerne vente til den går i stykker av seg selv. Om den er en noen år gammel, er det ikke nødvendigvis så lenge til.

 

2x12" er nok riktig vei for deg. JBL'en brokobler du to og to kanaler på og lar dem drive hver sin (4 ohms) 12". Pioneer'en driver frontsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et skikkelig svar! :)

 

Hva er/gjør delefilteret?

 

JBL'en brokobler du to og to kanaler på og lar dem drive hver sin (4 ohms) 12".
Kunne du forklart det litt? Er rimelig fersk..

 

Kom gjerne med noen tips angående komp-sett også :)

 

 

Kommer bilen til å takle dette strøm-messig? Eller må noe kanskje oppdateres? Batteri el. lignende? :drunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefilteret splitter opp lyden fra spilleren, slik at diskantlydene kun går til diskant, mens bass&mellomtone-lydene kun går til 6,5"erne. Veldig viktig at diskantene kun får diskantsignaler, ellers avgår de ved døden sekundkjapt om de får noen bassignaler å sloss med.

 

Nå kjenner jeg ikke JBL'en helt eksakt koblingsmessig, men jeg tar neppe mye feil her; Forsterkeren din gir 4 x 125watt RMS, altså en fire-kanals forsterker, for å drive fire høyttalere. Denne forsterkeren kan brokobles, ved at to og to kanaler kan gå sammen om å drive én høyttaler hver. Dermed får du isteden 360 watt to ganger.

 

Om du ser på tilkoblingene for høyttalerne på forsterkeren, vil du antageligvis se det står ---Bridged--- mellom to av skruene på hvert kanalpar. Der skal du koble til en (4-ohms) subwoofer. Du skal også sette på LowPass-filteret på forsterkeren slik at subwooferne kun får dypbass-signaler å jobbe med, ellers blir det ikke så pen lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bilen til å takle dette strøm-messig? Eller må noe kanskje oppdateres? Batteri el. lignende?
Nei, der er du nok langt unna ennå med det utstyret her, så lenge el-systemet er friskt ellers. Ikke at det er noen ulempe med ekstra batteri osv, men ingen nødvendighet. 35mm2 kabel til forsterkerne, så bør de ha strøm nok. Sjekk strømkablene mellom batteri/motor/chassis/dynamo i samme slengen, begynner jo å bli gammel den bilen her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... siden du vil ha to subwoofere blir det da å brokoble både Front og Rear på den forsterkeren. Bare å sette både Front- og Rear-bryterne på MO og LP, samt sjekke om forsterkeren trenger signal inn fra spilleren på både Front- og Rear-LineInput på den andre siden av forsterkeren, eller om det holder med kun én inngang. Alle kanalene må jo har Rear-linjesignalene sendt fra VDO'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all info. Blir bra å ha når alt skal sammen. Ikke like lett å skjønne alt men det lærer man vel. Har en snill far som kan litt også :) Bare å vente på litt penger nå så man kan bestille..

 

 

Kom gjerne med tips på komp-sett ! :)

Et billig men bra fra Focal f.eks..

Alt fra 1000-3000kr vurderes men helst under 2000kr.

 

Fant noen selv:

Infinity Reference 6520CS Component System

JBL GTO-6507C Component system

JBL GTO 6508C Komponentsystem

Focal 165A1

Endret av Machnos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten..

samt sjekke om forsterkeren trenger signal inn fra spilleren på både Front- og Rear-LineInput på den andre siden av forsterkeren, eller om det holder med kun én inngang. Alle kanalene må jo har Rear-linjesignalene sendt fra VDO'en.

 

Hvordan sjekker jeg det? Og linjesingnal går gjennom phono/RCA kabel? Har ikke noe utgang til sånn kabel på spillern tror jeg :s

Mener det var 2 slike ledninger i bilen som jeg har fått JBL forsterkeren fra...Hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår