hipolehip Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Har montert sammen en motor som består av følgende: Blokk: B230FX Topp : B234F (16V) Veiv : B230FX Råder: B230FX Stempel : B230FT (maskinert) Turbo: Holset HX35 Insprøytning : Haltech E6X Bruker oljepumpe fra en B230FT 96mod. Den har turbo og underspyling av stempel, so skulle levere rikelig. Når motoren er kald har eg 4bar på tomgang. Og når den har stått og gått på tomgang til vanntemperaturen er 85 grader, er oljetrykket nede på 1,5bar og temperaturen 60grader. Og viss eg kjører i sirka 15min detter oljetrykket ned på 0,5bar på tomgang og temperaturen er 75 grader. Det sier seg sjølv att 0,5bar er for lite på tomgang. (1000rpm) Har prøvd W5-40 og W20-40 Olje. Biltema og Texaco. Hva kan vere galt? Har prøvd og bytte oljepumpe. Og sjekka O-ringane sitter rett. Struping til turboen er 2,5mm. Er open for alle forslag:) Takk for hjelpen! MVh Ole-Johan Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 vanlig problem dette. må bygge om til mekaniske ventilløftere eller drite i underspylinga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mai 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Bruker ikkje underspyling. Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 målte du lager klaringene når du satte sammen motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mai 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Bruker samme blokk,veiv,råder og lager som var orginalt i den bunndelen. Og har aldri vert noke problem med oljetrykket før. Men det er som sagt ikkje målt nei. Ole-Johan Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2009 Ingen som har vert borti lignende? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Mai 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2009 kan være at motorer har noen slitene lager ell ventil løfter.. skal ikke mye til for å miste trykk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mai 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2009 Men det kom so fort. Hadde en bar på tomgang sist med samme motoren. Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Mai 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2009 du har ikke lekasje på trykk røra til olje pumpa? skal ingen ting til for å skrape opp o-ringen som sitter der :) Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2009 Kan ikke være noe intern lekkasje i oljekjøleren, at når termosteten inni der åpner lekker trykk, ville vel ikke hatt oe å si da det er trykk på begge sider... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarne Skrevet Mai 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2009 Oljetrykksproblemer skyldes som regel i for stor klaring mellom veiv og lager. Penta produserte en motor som er lik din uten turboen. Så det skal funke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mai 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2009 Eg har sjekka røret mellom pumpa og blokka. Det var fint begge ganger. Og har til og med trett inn på ein O-ring på kvar side for og få det litt strammare. So der er tett. Eg har koblet ut olje-kjøleren. so det kan ikkje vere den. Eg måler trykket på rører som går til turboen. Mulig det viser litt lavare en det som er i kanalane i blokka? Sida der er flow. Eller er det so stor motstand i turboen att eg får samme trykket der? Har 10mm rør fra blokka og til turboen. Men der er ei struping rett før turboen. Strupinga er ETTER manometeret og akumulatoren(trykktransmitteren). Har mest troen på det er en lekasje intert i motoren eg og, so oljen renner tilbake i bunnpanna. Men det er liksom det å finne den. Er det en spesiell olje som kan bli brukt for motorer som sliter med oljetrykket? Mvh Ole-Johan Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mai 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2009 det blir vel litt lavere ute på turbo ja. for motorer som sliter med oljetrykk så brukes det ofte litt tykkere olje. jeg mistenker også lekasje internt i motor. men det finner du vel ikke ut uten å plukke ned motoren helt og hive del for del i badekaret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg