Gå til innhold

Bmw 320 clutch problem

Ranger emnet


Sufian

Anbefalte innlegg

Hei, igår da jeg prøvde å starte bilen etter et års tid så ville den ikke starte, dette var på grunn av dødt batteri, men så brukte jeg start kabel metoden for å få liv i bilen og det funket helt fint.

 

Jeg prøvde da å presse inn clutchen for å skifte gir, men clutchen var helt løs, den var alt for følsom. Og gikk helt ned og føltes ut som om den ikke hadde noe grep. Så jeg fikk ikke skiftet gir når bilen var på, men når jeg slo av bilen så var det plutselig mulig å gire igjen. Bremsene funket også ganske dårlig da jeg fikk bilen trillet litt ut av garasjen og bremsene var alt for svake.

 

Er det noen der ute som vet hva feilen kan være så setter jeg stor pris på det. Bare å skrive i vei. :pray

- Hvor lang tid brukte sønnen din på sertifikatet?

- Åh, en, to, tre...

- Måneder?

- Nei, biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst burde dette vært postet under Teknisk forumdel.

 

Clutch:

Problemet ligger nok i slavesylinderen. Se om det er lekkasje. Denne står på førersiden av gearkassen. (På så og si alle BMW).

 

Bremser:

Hvis det er lekkasje på clutch sylinderen, vil også bremsene bli svekket pga manglende bremsevæske. Men siden den har stått rolig i 1 år, kan nå noen av calipperne ha satt seg litt. Samt det er sikkert noe rust på bremseskivene osv, dette gjør også bremsene svake, men går fort over.

 

Men var bremsene svake med motoren igang eller når motoren va skrudd av? (Det er helt vanlig at bremsene er endel svake når motoren er avskrudd).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst burde dette vært postet under Teknisk forumdel.

 

Clutch:

Problemet ligger nok i slavesylinderen. Se om det er lekkasje. Denne står på førersiden av gearkassen. (På så og si alle BMW).

 

Bremser:

Hvis det er lekkasje på clutch sylinderen, vil også bremsene bli svekket pga manglende bremsevæske. Men siden den har stått rolig i 1 år, kan nå noen av calipperne ha satt seg litt. Samt det er sikkert noe rust på bremseskivene osv, dette gjør også bremsene svake, men går fort over.

 

Men var bremsene svake med motoren igang eller når motoren va skrudd av? (Det er helt vanlig at bremsene er endel svake når motoren er avskrudd).

 

Oi, er vel ikke så godt kjent med dette forumet, så tok det emnet jeg synes passet.

 

Jeg fikk noen kompiser til å trille bilen ut av garasjen, men når jeg prøvde da og bremse så var bremsene nesten helt motstandsløse. Fikk ikke bremset før jeg hadde kjørt omtrent litt over 1 meter. Og dette var når motoren var av.

 

Tror du det kommer til å blir store summer ut av reparasjonen på en slikt problem?

 

Takk for svar, forresten !

- Hvor lang tid brukte sønnen din på sertifikatet?

- Åh, en, to, tre...

- Måneder?

- Nei, biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du har nok bremsevæske i beholderen..Om det er lite så fyller du den opp og prøve å pumpe trykk i clutchen. Sansynligvis fungerer ikke dette, men så da er det nok lekasje i slavesylinderen.

 

Sjekk pris på mekonomen elns.

 

Bremsene tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på, burde nok hatt nye skiver men det finner du ut etter at du har kjørt litt med den. Det viktigste er uansett at det er tett og ikke lekker noe(pump trykk og legg press på bremsepedalen, den skal ikke synke sakte inn).

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du har nok bremsevæske i beholderen..Om det er lite så fyller du den opp og prøve å pumpe trykk i clutchen. Sansynligvis fungerer ikke dette, men så da er det nok lekasje i slavesylinderen.

 

Sjekk pris på mekonomen elns.

 

Bremsene tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på, burde nok hatt nye skiver men det finner du ut etter at du har kjørt litt med den. Det viktigste er uansett at det er tett og ikke lekker noe(pump trykk og legg press på bremsepedalen, den skal ikke synke sakte inn).

 

Er det bare å fylle på bremsevæske uten å ta hensyn til noe som helst? Er min første bil og er heller ikke så flink med bilen, men kan vel litt.

 

Men har hørt at bremsevæsken går både til bremsen og clutchen fra samme holder. Så hvis det er lekkasje så vil bremsene automatisk også bli svekket. Men er ikke helt sikker på det.

 

Men jeg forstår ikke at for ett år tilbake så kjørte jeg den og den var helt i orden. Men så skulle jeg fikse litt på den i går og clutcthen ville ikke samararbeide. Hvordan kan det være mulig?:wonder:

- Hvor lang tid brukte sønnen din på sertifikatet?

- Åh, en, to, tre...

- Måneder?

- Nei, biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæsken går til både brems og clutch, ja. Men de går ikke gjennom samme "sylinder" så du kan ha lekasje på clutch men samtidig helt normale bremser. Det som derimot går utover bremsene er om clutchen "bruker opp" all bremsevæsken(ikke sikkert det er mulig på alle biler men) :)

 

Du kan bare fylle på om det er lite, men om det er tomt og luft i systemet så må/bør du lufte. Du kan uansett prøve å pumpe litt å se om du får trykk(etter at du har fylt på) :)

 

Hehe, er ikke godt å si hvorfor den er som den er ;) Har hatt samme problem selv, da var det bare å etterfylle litt så fungerte det.(bør lufte om det er gått tomt). ;)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæsken går til både brems og clutch, ja. Men de går ikke gjennom samme "sylinder" så du kan ha lekasje på clutch men samtidig helt normale bremser. Det som derimot går utover bremsene er om clutchen "bruker opp" all bremsevæsken(ikke sikkert det er mulig på alle biler men) :)

 

Du kan bare fylle på om det er lite, men om det er tomt og luft i systemet så må/bør du lufte. Du kan uansett prøve å pumpe litt å se om du får trykk(etter at du har fylt på) :)

 

Hehe, er ikke godt å si hvorfor den er som den er ;) Har hatt samme problem selv, da var det bare å etterfylle litt så fungerte det.(bør lufte om det er gått tomt). ;)

 

Nå forstår jeg sammenhengen, så bremsene blir svake når bremsevæske mangler og det blir også clutchen fordi de forsyner seg av samme bremsevæske gjennom to forskjellige "sylindere".

 

Men har du noe "guide" som forteller hvordan man kan lufte systemet på en bmw 3 serie (vet ikke om det er samme måte på alle biler).

 

Da du hadde samme problem, hadde du ikke lekkasje et eller annet sted? :wankimstupid

 

Takk for hjelpen så langt :)

- Hvor lang tid brukte sønnen din på sertifikatet?

- Åh, en, to, tre...

- Måneder?

- Nei, biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde da å presse inn clutchen for å skifte gir, men clutchen var helt løs, den var alt for følsom.

 

Har du prøvd med mellomgass/dobbelkløtsj? Det minimerer belastningen på girkassa. Som en ekstra bonus tror fotgjengere at det her kommer en ekte rallysjåfør, når de hører lyden.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med mellomgass/dobbelkløtsj? Det minimerer belastningen på girkassa. Som en ekstra bonus tror fotgjengere at det her kommer en ekte rallysjåfør, når de hører lyden.

 

hehe, har prøvd det, men kommer uheldigvis til ingen nytte. :drunk:

- Hvor lang tid brukte sønnen din på sertifikatet?

- Åh, en, to, tre...

- Måneder?

- Nei, biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager OT: Denne er bra ja:) lyden glemmer man aldri.

 

Er det noen her som vet hvordan jeg kan lufte clutch systemet? Gjerne en link til en guide som viser hvordan man gjør dette klart og tydelig på en Bmw 3 serie.

 

Takk på forhånd ! :)

- Hvor lang tid brukte sønnen din på sertifikatet?

- Åh, en, to, tre...

- Måneder?

- Nei, biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår