Gå til innhold

Bygge basskasse / plassering av porter?

Ranger emnet


Henriko

Anbefalte innlegg

Jeg har lovet å hjelpe en kamerat med å bygge en subwooferkasse, og vil jo da gjerne at denne skal bli best mulig, men problemet er at jeg aldri har bygget en eneste basskasse før (eller, én har jeg bygget, men den var til innebruk og ble hinsides dårlig) :D. Derfor håpet jeg at dere kunne hjelpe meg.

 

Tror jeg har kommet fram til riktig kassevolum og portstørrelse, men hadde vært kjempefint om dere kunne kontrollert det ;)

Subwooferens specs: Fo(Fs) Hz: 29,1 <> QMS: 5.13 <> QES: 0.38 <> QTS: 0.35 <> VAS (liter): 71.01

 

Jeg kom fram til at kassa burde være ca. 88 liter (portet), og har tegnet denne VELDIG enkle tegninga:

 

basskasse.jpg

 

Har hørt at det lønner seg med ihvertfall en skrå side, derfor jeg tegnet den slik.

Denne kassa blir (etter mine eminente regnekunnskaper) bli ca. 87.5 dm3 (liter). Tenkte jeg skulle ha elementet på skråsiden, og portene på toppen. Apropos porter: Jeg har kommet fram til at jeg burde ha to porter á 3" (7,5 cm) diameter og 24 cm lengde hver. Er det riktig?

 

Har hørt at det er langt fra tilfeldig hvor man burde plassere portene, så hva er det beste forslaget?

 

Kassen blir bygget i 19mm MDF.

 

Ellers noe jeg bør tenke på? Regner med jeg demper den med noe Zachry dempematter.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går helt fint å putte portene på toppen, men du burde ikke stå så nærme magnete. plasser dem i hver sin ende. kassa ser grei ut den. et par tips viss du vil ha når det gjelder byggingen: viss du ikke har handla lim enda, kjøp polyretaen tre lim (er ikke helt sikker på skrive måten) . det ekspanderer og tetter bedre. bruk tre skruer og skru sammen alle delene, fordi da får du det også tettere. for å tette enda mer, fyller du alle skjøter med silicon og sparkler alle skrue hoder ( som du forsenker) og alle skjøter. da vil du få bedre resultet når du skal trekke. det er veldig viktig at du borrer alle hull du skal skru eller så vil mdfen sprekke. men borr med litt mindre borr enn skruen så den får godt feste. eller så er det å anbefale å kjøpe kontakt lim som du pensler på kassa og på trekket slik at det sitter.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineriet heter polyuretan. Blank gugge til 50 kr pr. dl.

Bruk hansker! Det er no skikkelig svineri å få på fingra.

Tips til skruer: selvborende 4/60mm gulv/listeskruer i tillegg til å forborre med 2.5mm bor. Hodet har et firkanta hull, men det følger med bits i boksen.

 

Dung på med lim, for MDF suger noe helt jævlig til seg. Lett å pusse av lim som tyter ut etter det har størkna, men pass så kassa ikke limes til underlaget når den tørker.

 

Et annet tips er å bruke skrutvinger for å klemme sammen MDF'en når du skal skru i frontplata om du velger å felle inn denne. Dette for å ungå at det sprekker opp.

 

Lykke til!

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

 

RiZLa : Du kan montere en port hvor som helst så lenge den har fri lufting ( ikke no seter og sånn inntil )

 

Man KAN gjøre så mye...men ikke alt er like ideelt lydmessig :)

Så i min bok så bør porten helst monteres på samme vegg som elementet... :)

 

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

Eh ? . Tenk deg om litt nå. eneste grunnen til at bilstereo kasser har porten foran er fordi de som lager kassene vet at foran elementet er det ihvertfall fri luft.

 

Kan godt plassere refleksen bak og for den saks skyld. Se på hus høyttalere for eksempel

 

enig. har kasser fra vibe med masse forskjellig plassering av portene og hver funker til sitt bruk.

 

Det som er å anbefaler er aero porter. disse er konet i hver ende og vil fjerne suge lyd som kan oppstå rundt portene

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår