Gå til innhold

Cd-spiller uten RCA linjeutganger -> Forsterker

Ranger emnet


suppebuss

Anbefalte innlegg

Heisann, lurte på om noen kunne komme med oppklarende svar i forhold til følgende problemstillig...

 

Jeg har en cd-spiller uten linjeutganger, klippet derfor av pluggene på høyttalerkabelen og koblet disse sammen med de vanlige høyttalerutgangene på spilleren, opplever nå at det smeller litt i det jeg starter spilleren, samt at jeg hører en del støy fra spilleren samt dynamostøy...

 

Fryktet først at jeg hadde ødelagt noe, men ved å koble ut forsterkeren høres alt igjen normalt ut...lurer derfor på om det på noen måte lar seg gjøre å koble opp slik jeg gjorde og få et vellykket resultat med litt trylling og justering... eller om det eneste rette er å bytte spiller? vet at det går an å få tak i adapter, men har fått inntrykk av at disse heller ikke er et veldig godt alternativ..

 

Setter pris på kommentarer i forhold til nevnte problemstilling:)

 

Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsterkeren har en HighLevel-inngang, skal høyttalerledningene fra spilleren kobles til der.

Om du setter på RCA-kontakter på høyttalerledningene og plugger det inn i forsterkeren, får du både støy pga. jordfeil (høyttaler-minus er ikke det samme som linjesignal-minus!) og som regel en lett grillet RCA-inngang på forsterkeren pga. for mye volt inn.

 

Om du ikke vil bruke en 1000-lapp eller flere på en ny spiller med linjeutgang, er et adapter til et par hundrelapper veien å gå. Intet hjemmemekk mulig uten peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsterkeren har en HighLevel-inngang, skal høyttalerledningene fra spilleren kobles til der.

Om du setter på rca-kontakter på høyttalerledningene og plugger det inn i forsterkeren, får du både støy pga. jordfeil (høyttaler-minus er ikke det samme som linjesignal-minus!) og som regel en lett grillet RCA-inngang på forsterkeren pga. for mye volt inn.

 

Om du ikke vil bruke en 1000-lapp eller flere på en ny spiller med linjeutgang, er et adapter til et par hundrelapper veien å gå. Intet hjemmemekk mulig uten peil.

 

 

Jeg koblet RCA-pluggene som er i ene enden til "rear input connectors" på forsterkeren og i andre enden klippet jeg som sagt vekk rca-pluggene slik at jeg kunne koble meg rett på høyttaler-utgangen på iso-kontakten til spilleren.. jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå:P

 

Har ikke funnet noen highlevel inngang jeg..

 

Fant et innlegg angående samme problemstillingen i en annen tråd på forumet, men det var ikke kommet noen endelig konklusjon der heller... Sitat:

 

"Det er ingen problem å koble direkte fra høytalerutgangen på spilleren og direkte på linjeinngangen på forsterkeren, men hvor bra det blir, det garranterer jeg ikke.

 

Såvidt jeg vet er det kun en ting en slik Biltemasak gjør, det er å dempe signalet da høytalerutgangen gir mer spenning enn en vanlig linjeutgang gjør. Så jeg vil tro at rent lydmessig vil det fungere bedre å bare gaine forsterker på minimum og evt også bruke fader på spilleren (for å få lavt nok signal) enn å bruke en slik Biltema sak."

 

Sitat slutt.

 

Herved er jeg enda mer forvirret:O)

 

Det er lettere å lære når man prøver litt praksis underveis, jeg tror ikke jeg har klart å ødelegge noe så langt:P

Endret av suppebuss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det kun en ting en slik Biltemasak gjør, det er å dempe signalet da høytalerutgangen gir mer spenning enn en vanlig linjeutgang gjør.
Nei, den er også en høyst nødvendig Jordseparator! Det er derfor du har støy! "jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå :P " ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten må du få deg en forsterker med høynivåinngang, ens piller med lavnivåutgang eller en høynivå->lavnivå-overgang, en slik en av greit merke fungerer helt greit, men alt som kobles på veien fra lydkilde til høytaler vil jo redusere signalet på en eller annen måte, så det beste er å ha en spiller med lasvnivåutgang, om du vil ha forsterkerlyd så bør du skaffe deg en slik overgang om du ikke ønsker å legge mye penger i det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koblet RCA-pluggene som er i ene enden til "rear input connectors" på forsterkeren og i andre enden klippet jeg som sagt vekk rca-pluggene slik at jeg kunne koble meg rett på høyttaler-utgangen på iso-kontakten til spilleren.. jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå:P

 

Vel... Hvis du leser det du skreiv selv i første innlegg, så skjønner du kanskje hvorfor folk begynte å lure litt på hva du egentlig hadde drivi med!

 

Jeg siterer:

 

"Jeg har en cd-spiller uten linjeutganger, klippet derfor av pluggene på høyttalerkabelen og koblet disse sammen med de vanlige høyttalerutgangene på spilleren"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare på spørsmålet selv om det jeg skrev var litt uforståelig, forstår nå en god del mer enn jeg gjorde i starten og det må vel være positivt:)

 

Har latt bilstereoen ligge en periode men begynner nå og bli utolmodig igjen, tenkte derfor at jeg skulle gjøre noen innkjøp for å få alt til å fungere..

 

Jeg har nå 1 stk: harman/kardon ca-470, 4-kanals forsterker

+ DB-6501, 17 cm (6 1/2") høyttalere i

db serien

 

+ DB-1240, 12" Subwoofer i polk db-serien

 

altså følgende pakke fra bilradiospesialisten.no:

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5837&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

 

Da det ikke er plass til høyttalere i dørene på min vw polo ble

6 1/2" høyttalerne plassert i hattehylla, lyden forsvinner dermed litt bak.. har derfor sett behovet for å få koblet fronthøytalerne til anlegget. Antar at en mono forsterker som denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4082&katid=37&mid=m436&id=&vn=736 da vil være hva jeg trenger?

 

Kan noen bekrefte at jeg nå er på rett spor om jeg kombinerer dette med en cd spiller som har minst to linjeutganger?

 

Ser også at forsterkerne har Linje inn + Linje ut for viderekobling til annen forsterker.. , betyr dette at jeg da kan drive alle 5 høyttalerne på en linjeutgang fra spilleren?

eller gir dette kun muligheter for å få mer effekt på det som allerede er koblet til den første forsterkeren?

 

Ser frem til å høre fra dere og setter stor pris på hjelpen:)

 

Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår