Gå til innhold

Treng råd ang. bilpleie.

Ranger emnet


tink83

Anbefalte innlegg

Hei!!

Har en del spørsmål ang bilpleie.

Skal polere bilen min i helgen, skal bruke clay, meg. step 1 pluss step 2 og meg. tech wax til slutt.

Har nettopp fått montert bodykit på bilen, dette er lakkert fra bilprodusent og er derfor anbefalt og vente 4 veke med polering og unngå avfetting i 6 mnd (???).

Dette betyr at eg ikke får brukt avfetting på bilen før eg skal til med clay osv... Har en del asfaltflekker på sidene av bilen, lurer derfor på om det holder kun å bruke clay etter vask for å få vekk all skitten på bilen?

Skal ikke polere bodykitet før om 4 uker, hvordan bør eg behandle dette, holder det kun med meg. step 2 og tech wax?

Er ganske ny på bilpleie, så treng alle råd eg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Har en del spørsmål ang bilpleie.

Skal polere bilen min i helgen, skal bruke clay, meg. step 1 pluss step 2 og meg. tech wax til slutt.

Har nettopp fått montert bodykit på bilen, dette er lakkert fra bilprodusent og er derfor anbefalt og vente 4 veke med polering og unngå avfetting i 6 mnd (???).

Dette betyr at eg ikke får brukt avfetting på bilen før eg skal til med clay osv... Har en del asfaltflekker på sidene av bilen, lurer derfor på om det holder kun å bruke clay etter vask for å få vekk all skitten på bilen?

Skal ikke polere bodykitet før om 4 uker, hvordan bør eg behandle dette, holder det kun med meg. step 2 og tech wax?

Er ganske ny på bilpleie, så treng alle råd eg kan få.

 

Seks måneder hørtes hinsides drøyt ut.. jeg har hørt 8-12 uker men det er jo forskjell på lakk.

Hvis du ikke kan bruke avfetting på den nye lakken, kan du heller ikke claye eller bruke lakkrens. Legg på TechWax forsiktig i et tynt lag til lakkherdetiden er over.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kazzper: Det er berre bodykittet som er nylakkert. Tech Waxen kan du vel ikkje ha på nylakkerte deler? (lakken må vel puste)

Etter det eg skjønner kan han berre spyle på dei nylakkerte delene. (helst ikkje høgtrykk 3 cm ifra!)

Men resten av bilen må vel få litt behandling.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kazzper: Det er berre bodykittet som er nylakkert. Tech Waxen kan du vel ikkje ha på nylakkerte deler? (lakken må vel puste)

Etter det eg skjønner kan han berre spyle på dei nylakkerte delene. (helst ikkje høgtrykk 3 cm ifra!)

Men resten av bilen må vel få litt behandling.

 

Godt poeng.. Den nye TechWax'en (2.0) er nok for tett til å legge på ny lakk. Men ren voks (carnauba) er helt trygt å bruke :)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så eg bør ikke bruke tech wax på dei ny lakkerte delene når det er gått 4 uker?

Siden eg skal bruke tech wax på resten av bilen no, bør eg da kanskje gå over med carb. wax over heile bilen når eg tar bodykitet? (noen wax å anbefale?)

 

I forhold til avfetting, om eg smører det forsiktig på bilen, vil det uansett komme på dei nylakkerte delene når eg skyler over bilen, har det ikke noe å si??

Har det noe å si om man går rett over til clay etter vask uten avfetting, annet en at man må bruke mer claybar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så eg bør ikke bruke tech wax på dei ny lakkerte delene når det er gått 4 uker?

Siden eg skal bruke tech wax på resten av bilen no, bør eg da kanskje gå over med carb. wax over heile bilen når eg tar bodykitet? (noen wax å anbefale?)

 

Nei jeg tror du burde holde TechWax'en unna et par måneder til.. men carnaubavoks er som sagt trygt, og denne kan du legge over hele bilen etter at du har tatt resten med TechWax.

Rimeligste carnaubavoksen jeg kjenner til som bra er Megs Deep Crystal Step 3.

 

I forhold til avfetting, om eg smører det forsiktig på bilen, vil det uansett komme på dei nylakkerte delene når eg skyler over bilen, har det ikke noe å si??

Har det noe å si om man går rett over til clay etter vask uten avfetting, annet en at man må bruke mer claybar?

 

Når du spyler blir det så lite (og utblandet) så jeg tviler på at det har noe å si i det hele tatt. Det er adskillig verre ting på veiene som slynges opp på bilen ;)

 

Rett over til clay etter vask? Nja.. jeg har gjort det mange ganger selv, men det er egentlig ikke å anbefale siden det er fort gjort å lage riper. Men rikelig med claylube hjelper!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvordan bør eg ellers behandle det nylakkerte på bilen, veit eg ikke skal bruke høgtrykk direkte på delene, men kan eg vaske med mitt og nxt car wash?

Kanskje et dumt spørsmål men har det noe å si om eg får quick detailer på dei nylakkerte delene når eg bruker clay på den gamle lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvordan bør eg ellers behandle det nylakkerte på bilen, veit eg ikke skal bruke høgtrykk direkte på delene, men kan eg vaske med mitt og nxt car wash?

Kanskje et dumt spørsmål men har det noe å si om eg får quick detailer på dei nylakkerte delene når eg bruker clay på den gamle lakken?

 

NXT Car wash er en veldig sterk såpe, jeg tror ikke den vil gjøre noe med den nye lakken men personlig ville jeg valgt en mildere såpe for sikkerhets skyld.

 

"Vanlig" Quick Detailer (den som er i Quick Clay-pakken) er det ikke noe problem å få på ny lakk, det er bare å skylle av. Men noen QD'er inneholder polymerbeskyttelse (f.eks Ultimate Quik Detailer) og dette tror jeg ikke er heldig for ny lakk.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår