Gå til innhold

Forskjellen på waxing og lakkforsegling

Ranger emnet


Nikkisix

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har sett på forskjellige bilpleie produkter , og lurer på hva som er forskjell på Wax og Lakkforsegling ?

Og hva er Lakkonservering og alle de DiTEC greiene ?

 

I såfall:

 

Kan jeg lakkforsegle bilen min , uten å dra til et bilpleie senter?

Hvilken lakkforsegler bør jeg bruke ?

Kan jeg utføre lakkonservering ?

Hva må til for å lakkonservere ?

Hvilket produkt bø jeg bruke ? DiTEC ?

 

Har mye erfaring med bilpleie men akkurat disse tingene lurer jeg veldig mye på...

Jeg vet at wax beskytter lakken mot forurensninger

 

Tusen Takk på forhånd :)!:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkforsegling er en form for plastikk hinne som blir lagt på klarlakkens overflate. Denne hinna er en beskyttelses hinne og varer i ca 1 år(mens voksen varer i noen uker), før du da må evt ha rebehandling. Unngå maskin vask og ikke vask bilen på 5-7dager etter lakkforselgingen har blitt påført. Etter ca 2 uker kan du begynne å vaske bilen med sterke produkter som avfetting etc.. Lakkforselglingen skal herde i ca 20min før du tørker den av med en MF.

 

Lakkforselging kan du enkelt og greit legge på selv, men rens lakken godt før påføring. DVS, alt av claying, polering etc anbefales før påføring.

 

Du kan feks bruke Meguiar`s Synthetic Sealant 21.

http://www.meguiars.no

Endret av JeanDaniél

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens voksen varer i noen uker

http://www.meguiars.no

 

Turtle du sikter til her?

 

God voks kan sitte på bilen inntil 5-6mnd ved "normal" bruk, kortere tid om vinteren.

 

Personlig bruker jeg sealer (MG21) hele året, men topper denne på sommeren med en god carnaubavoks. 12-24timer skal sealeren etterherde.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtle du sikter til her?

 

God voks kan sitte på bilen inntil 5-6mnd ved "normal" bruk, kortere tid om vinteren.

 

Personlig bruker jeg sealer (MG21) hele året, men topper denne på sommeren med en god carnaubavoks. 12-24timer skal sealeren etterherde.

 

hehe, rart du sier Turtle, var den jeg tenkte på når jeg skreiv.

 

Stemmer godt det, Megs sin sealer er kjempe, det samme med feks mest vanlige voksen Hi-tech yellow. :)

 

Du bruker Sealeren som et underlag og deretter carnaubavoksen?

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer godt det, Megs sin sealer er kjempe, det samme med feks mest vanlige voksen Hi-tech yellow. :)

 

Du bruker Sealeren som et underlag og deretter carnaubavoksen?

 

MG21 som underlag ja, og denne sommeren ser det ut som det blir MG16 som topping :D

 

Både DC3, MG26 og MG16 er vanvittig bra vokser i forhold til prisen!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG21 som underlag ja, og denne sommeren ser det ut som det blir MG16 som topping :D

 

Både DC3, MG26 og MG16 er vanvittig bra vokser i forhold til prisen!

 

:D Har nå 2 lag med MG21, tenkte jeg skulle hive på et lag med MG26 også snart:)

 

Jeg vasker den ca 2-3ganger i uken så må ha litt beskyttelse og tykk overflate:D

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkforsegling er en form for plastikk hinne som blir lagt på klarlakkens overflate. Denne hinna er en beskyttelses hinne og varer i ca 1 år(mens voksen varer i noen uker), før du da må evt ha rebehandling. Unngå maskin vask og ikke vask bilen på 5-7dager etter lakkforselgingen har blitt påført. Etter ca 2 uker kan du begynne å vaske bilen med sterke produkter som avfetting etc.. Lakkforselglingen skal herde i ca 20min før du tørker den av med en MF.

 

Lakkforselging kan du enkelt og greit legge på selv, men rens lakken godt før påføring. DVS, alt av claying, polering etc anbefales før påføring.

 

Du kan feks bruke Meguiar`s Synthetic Sealant 21.

http://www.meguiars.no

 

Tusen takk for svaret !!:thanks:thanks :pray

 

Så man skall legge på både wax og sealer.. kult !

 

Men hva er lakkonservering da ?

 

Ser mange bilvaske firmaer har det..

 

Hvilkene produkter skal jeg bruke og hvordan skal jeg gjøre det?

 

:pray:pray:pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret !!:thanks:thanks :pray

 

Så man skall legge på både wax og sealer.. kult !

 

Men hva er lakkonservering da ?

 

Ser mange bilvaske firmaer har det..

 

Hvilkene produkter skal jeg bruke og hvordan skal jeg gjøre det?

 

:pray:pray:pray

 

 

Bare hyggelig:)

 

Lakkonservering er en tilleggsprosess etter utvendig polering.

Du påfører en ny hardvoks på overflaten etter polering. Deretter poleres lakken for ny. (forhånd) Det gir overflaten/lakken et ekstra beskyttende lag, gjerne i tillegg med lakkforsegling.:)

 

Her kan du bruke feks MG 16 Paste wax, eller noen fra andre merker. Regner med en kan bruke hvilken GOD voks som helst her...?

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er lakkonservering en "styr unna-ting" etter alle historier jeg har fått og skrekkeksempler jeg har sett.

 

Men i dag er det veldig mange som overhodet ikke pleier bilen sin, de vasker den kanskje to ganger i året. Og da er lakkonservering rett og slett genialt siden du får en ganske grei beskyttelse.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har sett på forskjellige bilpleie produkter , og lurer på hva som er forskjell på Wax og Lakkforsegling ?

Og hva er Lakkonservering og alle de DiTEC greiene ?

 

I såfall:

 

Kan jeg lakkforsegle bilen min , uten å dra til et bilpleie senter?

Hvilken lakkforsegler bør jeg bruke ?

Kan jeg utføre lakkonservering ?

Hva må til for å lakkonservere ?

Hvilket produkt bø jeg bruke ? DiTEC ?

 

Har mye erfaring med bilpleie men akkurat disse tingene lurer jeg veldig mye på...

Jeg vet at wax beskytter lakken mot forurensninger

 

Tusen Takk på forhånd :)!:thanks

 

Voks er naturlig (carnauba,bivoks etc.) mens en lakkforsegling på en måte er en syntetisk voks, og har ofte bedre holdbarhet enn voksen. Men med en lakkforsegling får du aldri samme varme og glød i lakken som du får av en god voks.

 

Holdbarheten på en lakkforsegling varierer da det finnes enormt mange forskjellige typer og produsenter, men ja...det er ingen problem å gjøre det selv. MEN...en ting som er enormt viktig med en lakkforsegling er at hvert lag får stå varmt og tørt å herde i 12-24t uten å utsettes for fukt, får den ikke tørke og herde korrekt vil holdbarheten reduseres betraktelig.

 

Og husk at skal du bruke både forsegling og voks må forseglingen på først og voksen på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks er naturlig (carnauba,bivoks etc.) mens en lakkforsegling på en måte er en syntetisk voks, og har ofte bedre holdbarhet enn voksen. Men med en lakkforsegling får du aldri samme varme og glød i lakken som du får av en god voks.

 

Holdbarheten på en lakkforsegling varierer da det finnes enormt mange forskjellige typer og produsenter, men ja...det er ingen problem å gjøre det selv. MEN...en ting som er enormt viktig med en lakkforsegling er at hvert lag får stå varmt og tørt å herde i 12-24t uten å utsettes for fukt, får den ikke tørke og herde korrekt vil holdbarheten reduseres betraktelig.

 

Og husk at skal du bruke både forsegling og voks må forseglingen på først og voksen på toppen.

 

:thanks:thanks:thanks :pray:pray

 

Tusen hjertelig takk !!

Nå slipper jeg og ta hele behandlingen på nytt pga. at jeg har gjort feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks er naturlig (carnauba,bivoks etc.) mens en lakkforsegling på en måte er en syntetisk voks, og har ofte bedre holdbarhet enn voksen. Men med en lakkforsegling får du aldri samme varme og glød i lakken som du får av en god voks.

 

Holdbarheten på en lakkforsegling varierer da det finnes enormt mange forskjellige typer og produsenter, men ja...det er ingen problem å gjøre det selv. MEN...en ting som er enormt viktig med en lakkforsegling er at hvert lag får stå varmt og tørt å herde i 12-24t uten å utsettes for fukt, får den ikke tørke og herde korrekt vil holdbarheten reduseres betraktelig.

 

Og husk at skal du bruke både forsegling og voks må forseglingen på først og voksen på toppen.

 

Leste litt på det du skrev og er noen ting jeg lurer på :

 

-Du sier at man ikke får samma 'varme og glød' i lakken av lakkforsegling som du får av 'god' voks.

 

 

Jeg jobber nemlig selv med Glare Lakkforsegling og Glare inneholder hverken voks eller silikon men silikat (Silikat (SiO2) er et hardt glassaktig materiale som du finner i quarts, sand og opal. Det er grunnelementet i glass og i keramiske glasurer og lar seg ikke løse opp i vann eller syrer, unntatt i hydrofluoriserende syrer. Silikat er kjemisk inaktivt og må ikke forveksles med silikon) og jeg vil ikke akkurat påstå at det ikke blir 'varme og glød' i lakken etter en behandling. Les mer om Glare på http://www.glare.no /.com (Bilder: http://www.glare.no/visartikkel.asp?art=253)

 

-Du sier også at man må la hvert lag med lakkforsegling herde i 12-24 timer.

 

Det er sikkert sånn med de produktene du har brukt men for for en person som ikke har vært borti lakkforsegling før er det kanskje viktig at du forteller HVILKE ting du har brukt den metoden på i tilfelle han skal bruke noe annet som det ikke er samme fremgangsmåte på da det som regel er forskjellige metoder på forskjellige midler.

 

 

Holdbarhet på noen forseglinger:

 

Glare - lakkforseglingen gjelder 5år i USA men pga klima her i Norge har man valgt å ha 3 års garanti mot lakkens farge og glans. Man kan få inntil 10 års garanti på nybil om man følger et rebehandlingsprogram.

 

Perma-Shine har garanti på 5 år mot lakkens farge og glans. Man trenger ikke å etterbehandle.

 

Meguiars har 1 år med rebehandling etter 1 år.

 

Ditec har 6 års garanti på biler som er nyere enn 12mnd, bilen må rebehandles en gang i året for å ha garanti i 6 år.

Endret av Bmw318iGlenn

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også 3års garanti mot lakkens farge og glans, med rebehandlingsprog. hver 12 mnd etter behandlingen.

 

Vi lar forseglingen herde i ca 20min før vi tørker den av, deretter ca 2 uker før den er ferdig herdet med god virkning, samt den ikke har vært borti regn.

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på det du skrev og er noen ting jeg lurer på :

 

-Du sier at man ikke får samma 'varme og glød' i lakken av lakkforsegling som du får av 'god' voks.

 

 

Jeg jobber nemlig selv med Glare Lakkforsegling og Glare inneholder hverken voks eller silikon men silikat (Silikat (SiO2) er et hardt glassaktig materiale som du finner i quarts, sand og opal. Det er grunnelementet i glass og i keramiske glasurer og lar seg ikke løse opp i vann eller syrer, unntatt i hydrofluoriserende syrer. Silikat er kjemisk inaktivt og må ikke forveksles med silikon) og jeg vil ikke akkurat påstå at det ikke blir 'varme og glød' i lakken etter en behandling. Les mer om Glare på http://www.glare.no /.com (Bilder: http://www.glare.no/visartikkel.asp?art=253)

 

-Du sier også at man må la hvert lag med lakkforsegling herde i 12-24 timer.

 

Det er sikkert sånn med de produktene du har brukt men for for en person som ikke har vært borti lakkforsegling før er det kanskje viktig at du forteller HVILKE ting du har brukt den metoden på i tilfelle han skal bruke noe annet som det ikke er samme fremgangsmåte på da det som regel er forskjellige metoder på forskjellige midler.

 

 

Holdbarhet på noen forseglinger:

 

Glare - lakkforseglingen gjelder 5år i USA men pga klima her i Norge har man valgt å ha 3 års garanti mot lakkens farge og glans. Man kan få inntil 10 års garanti på nybil om man følger et rebehandlingsprogram.

 

Perma-Shine har garanti på 5 år mot lakkens farge og glans. Man trenger ikke å etterbehandle.

 

Meguiars har 1 år med rebehandling etter 1 år.

 

Ditec har 6 års garanti på biler som er nyere enn 12mnd, bilen må rebehandles en gang i året for å ha garanti i 6 år.

 

 

Hvis du har testet en del vokser kontra sealere på div. farger er det null problem å faktisk se den bittelille men enn så betydelige forskjellen mellom syntetisk og naturlig, anbefales.

 

Nå har vi diskutert Glare i alle retninger på DCN og jeg legger ved linker så du selv kan lese hva bilpleieeliten i norge synes om Glare.

 

Dette med herding av syntetiske sealere er relativt likt om du ser bort ifra Glare, Permashine, Ditec o.l, det finnes selvfølgelig noen som skal tørke/herde kortere og lengre enn andre, men grunnprinsippet er likt. Jeg har prøvd sealere fra Meguiar`s, LaHega, Chemical Guys, Autoglym, Duragloss og sikkert noen flere og som sagt, grunnprinsippet med tørking/herding er likt og veldig viktig.

 

Det med Glare tror jeg ikke at jeg gidder å diskutere flere ganger men når de slenger dritt om andre konkrete merker for å fremheve sitt produkt, blir det litt sånn "barnslig tvshop jalla" greier for min del ihvertfall. Og når jeg i tillegg har lest all bullshit reklamen om glassplexin som kun fyller igjen ripene og er ett jævla hokus pokus middel så får det bli som det blir.......sikkert greit for de som rett og slett gruer seg til å pleie bilen selv, men for oss som er godt over gjennomsnittlig ivrig med å ta ver på bilen blir dette bare tull.......og 10 års holdbarhet............kiss my...

 

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=212&hl=Glare

 

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=290&hl=Glare

 

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=942&hl=Glare

 

God fornøyelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår