Gå til innhold

Overhalt topp og nye ventiltettinger, men fremdeles oljeforbruk?

Ranger emnet


^Th0mas^

Anbefalte innlegg

Jeg har en KIA Sephia som sliter med enormt oljeforbruk. Derfor gikk jeg til innkjøp av slipesett og nye ventiltettinger, og fikk mekaniker til å gjøre jobben for meg.

 

Jobben ble utført i går, og når jeg i dag skulle hente bilen peilet jeg samtidig oljen. Da var det akkurat til "maks" merket på pinnen. Jeg kjørte ca 40 minutter og stoppet bilen når jeg kom hjem. Når jeg flere timer etterpå peilet oljen var den til min store forbauselse sunket til ca midt i mellom merkene på peilepinnen. Jeg fylte på til maks merket og kjørte ca 50 minutter. Når jeg kom tilbake igjen peilet jeg oljen, og da var den på maks merket fremdeles. Veldig snodig!! Noen som har vært borti det samme?

 

Tror jeg må kjøre mer for å finne ut om den fremdeles brenner olje innvendig.

 

Men dersom stempelringene er gåen føler jeg at jeg har kastet flere tusen kroner ut av vinduet. Stor frustrasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær hysterisk med oljeforbruk. En ottomotor SKAL bruke olje. De som tror noe annet har ikke peiling på motorer.

 

Tar du flere småturer, kan bensin samles opp i oljen. Når du så kjører en langtur og presser motoren litt, kan all denne bensinen fordampe "plutselig" og du tror du har et enormt oljeforbruk. Noe du egentlig ikke har.

 

Oljeforbruk blir et problem når eksosen er synlig blå og lukter surt, hvis du må etterfylle olje like ofte som du fyller bensin.

 

Hva motoren din angår, stempelringer kan tenkes være slitt. Du kan jo ta en rask kompresjonstest og se om trykket er ca likt på samtlige. Ta en så en teskje olje i en sylinder og se om trykket øker nevneverdig. Gjør det, er den nok litt sliten i fisken:)

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hondaen: det er vel ikke slik at den SKAL bruke olje, det er vel heller et uhelbredlig faktum? ;)

Men til trådstarter; hvis det er stempelringene, trenger du ikke og se på det som bortkastede penger; slike ting skader ikke og bytte uansett :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har oljeforbruket roa seg noe.

"alle" vet at en motor skal ha ett visst forbruk, men på en frisk motor bør det ikke synke mer enn en halvliter melom service, dog regnes 1 liter per 1000 km som grensa for normalt forbruk av mange fabrikanter, det vil altså si at i verste fall er det normalt å etterfylle 15 liter mellom service(15 000 intervall).

 

Ellers så er det flere plasser olja kan forsvinne, det vanligste er utvendig lekkasje, lekkasje i ventiltetninger/styringer, lekasje i stempelringer(defekte oljeringer kan gi forbruk mens alt ellers er som det skal(komp/syl. lek. test), feil med veivhusventilasjon, tett luftfilter kan også gi forbruk da det blir sug i veivhusluftinga.

 

Du sier at en mekaniker har overhalt toppen din, har han da sjekka ventilstyringer grundig, hjelper ikke lenge å skifte ventiltetninger om styringene er utslitt.

I en overhaling legger jeg å kontrollere topplokk, slipe ventiler, kontrollerer og evt skifte ventilstyringer og skifte evt. kamlager og kam om den er dårlig.

Altså sjekke opp tilstand på toppen og skifte slitedeler samt alt som ikke er som nytt.

 

Stempelringer, ofte vil man ha lik og kanskje bra kompresjon på en test, men ved en sylinderlekkasjetest vil man kunne se slitasjegraden på stempelringer, utette ventiler og andre lekkasjeplasser i forbrenningsrommet.

Dog kan stempelringene være ok, og sylinderlekkasjetesten vise ok mens oljeringene er defekte og slipper en del olje inn i forbrenningsrommet.

 

Tror en sjekk av motorens veivhusventilasjon er det første som bør gjøres, kontroll av PCV-ventil, overtrykk i veivhus, tett luftfilter kan og gjøre at det blir undertrykk i innsugsslangen og det suges inn olje fra motor.

En del biler har faktisk skifteintervall på PCV-ventilen, står den åpne kan det forårsake høyt oljeforbruk,

 

Du svarte vel heller aldri på om bilen røyk blått tror jeg, gjør den det, når gjør den det.

 

I denne tråden spurte du om hjelp, http://www.bilforumet.no/teknisk/225426-overhaling-topp-trenger-jeg-noe-slipesett-toppbolter.html

Syns det virket som at du bestemte deg at skifte av topppakning kom til å løse problemet helt på egenhånd jeg.

 

Får håpe den gjorde det, er ikke umulig, men er greit å finne ut mest mulig om feilen før man reparerer.

Blir som om legen kutter av handa di og gir deg protese pga du har vondt i den, også viser det seg å være ei nerve oppi armen som har slått seg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel egentlig håpet på at å skifte ventiltettinger ble å fjerne problemet, men nå har jeg som sagt ikke kjørt nok til å komme med en avgjørelse på om det funket eller ikke.

 

Problemet var bare fra jeg hentet bilen (da olja var på maks) og til jeg stoppet 40 minutter senere (olja var midt på pinnen). Derfor lurte jeg rett og slett på om motoren kan ha vært "tom" for olje visse steder.

 

Fylte jo som sagt opp igjen med olje og kjørte en time, og da hadde det ikke forsvunnet noe når jeg sjekket igjen. Snodig fenomen det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal du reparere på denne gamle Kiaen? Jeg tror det er bedre å la den forlate landeveien og gå fortsette sitt liv på andre måter, f.eks. spiker.

 

Bilopphuggeri.jpg

 

Ser ikke vitsen i det så lenge bilen fremdeles er prute god, men bare har stort oljeforbruk. Man kan selvfølgelig vurdere å heller bruke pengene på en annen bil, men dersom man kjøper en bil i ca samme prisklasse som denne, er det vel bare et tidsspørsmål for når man blir plaget igjen, sant? Da mener jeg det er like greit å fikse det som må fikses.

 

Takk til dere andre for gode tips. Har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket noe mer, men dersom stempelringene er gåen kan det bli et mulig sommerprosjekt å plukke ut hele motoren for å gjøre en full overhaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen tilbakemeldinger på at det ryker noe, men ikke hinsides. Tror ikke oljeforbruket er så stort som jeg først trodde, men kanskje nok til at jeg må fylle på et par ganger i uka.

 

Så lenge man kjøper billig olje på Biltema er ikke dette noe stor kostnad. Tror kanskje jeg bare lar bilen være som den er intill videre, så får jeg heller gått over motoren til sommeren når jeg har mye tid og fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har oljeforbruket roa seg noe.

"alle" vet at en motor skal ha ett visst forbruk, men på en frisk motor bør det ikke synke mer enn en halvliter melom service, dog regnes 1 liter per 1000 km som grensa for normalt forbruk av mange fabrikanter, det vil altså si at i verste fall er det normalt å etterfylle 15 liter mellom service(15 000 intervall).

 

Ellers så er det flere plasser olja kan forsvinne, det vanligste er utvendig lekkasje, lekkasje i ventiltetninger/styringer, lekasje i stempelringer(defekte oljeringer kan gi forbruk mens alt ellers er som det skal(komp/syl. lek. test), feil med veivhusventilasjon, tett luftfilter kan også gi forbruk da det blir sug i veivhusluftinga.

 

Du sier at en mekaniker har overhalt toppen din, har han da sjekka ventilstyringer grundig, hjelper ikke lenge å skifte ventiltetninger om styringene er utslitt.

I en overhaling legger jeg å kontrollere topplokk, slipe ventiler, kontrollerer og evt skifte ventilstyringer og skifte evt. kamlager og kam om den er dårlig.

Altså sjekke opp tilstand på toppen og skifte slitedeler samt alt som ikke er som nytt.

 

Stempelringer, ofte vil man ha lik og kanskje bra kompresjon på en test, men ved en sylinderlekkasjetest vil man kunne se slitasjegraden på stempelringer, utette ventiler og andre lekkasjeplasser i forbrenningsrommet.

Dog kan stempelringene være ok, og sylinderlekkasjetesten vise ok mens oljeringene er defekte og slipper en del olje inn i forbrenningsrommet.

 

Tror en sjekk av motorens veivhusventilasjon er det første som bør gjøres, kontroll av PCV-ventil, overtrykk i veivhus, tett luftfilter kan og gjøre at det blir undertrykk i innsugsslangen og det suges inn olje fra motor.

En del biler har faktisk skifteintervall på PCV-ventilen, står den åpne kan det forårsake høyt oljeforbruk,

 

Du svarte vel heller aldri på om bilen røyk blått tror jeg, gjør den det, når gjør den det.

 

I denne tråden spurte du om hjelp, http://www.bilforumet.no/teknisk/225426-overhaling-topp-trenger-jeg-noe-slipesett-toppbolter.html

Syns det virket som at du bestemte deg at skifte av topppakning kom til å løse problemet helt på egenhånd jeg.

 

Får håpe den gjorde det, er ikke umulig, men er greit å finne ut mest mulig om feilen før man reparerer.

Blir som om legen kutter av handa di og gir deg protese pga du har vondt i den, også viser det seg å være ei nerve oppi armen som har slått seg.

 

Dette var et langt og lærerikt innlegg. Takk skal du ha for det!

 

Jeg hadde ikke akkurat bestemt meg for at skifting av toppakning alene kom til å løse problemet, men det var våt olje rundt toppen og slitte ventiltettinger, så da håper man selvfølgelig på at bytting av disse delene blir å løse problemet.

 

Nå har jeg kanskje overdramatisert oljeforbruket litt. Det har tydeligvis mye å si at bilen står tilnærmet helt i vater, forskjeller på måling når den er varm/kald osv. Den har fremdeles forbruk, men helt kjørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår