Gå til innhold

Bytte toppakning. Skifte noe mer?

Ranger emnet


nomi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bilen har vært inne hos Chrico bil og vi fikk vite at toppen måtte skiftes på den. Dette er en Opel Vectra 2.0i 16V 1995-modell. X20XEV.

 

Vurderer muligens å gjøre dette selv. Noen som har byttet topp på denne og kan gi noen råd? Jeg lurte samtidig på om jeg skulle bytte flere deler på denne når jeg først skulle starte. Muligens jeg skal bytte reg.reim og vannpumpe samtidig.

 

Finnes det eventuelt noen sider jeg kan få hjelp til dette? Må vel kjøpe meg Haynes også.

- Audi A3 1.9Tdi SB 2005

+ BMW 3.16iA 1.9 1999 (solgt)

+ Audi A4 2.0 2001 (solgt)

+ Honda Accord 2.0 1995 (solgt)

+ Mazda 626 2.0 1986 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

vil nå bare si at d er stor forskjell på toppakning som du skriver i overskriften og toppem som står i teksten. regner me at det er toppakningen du mener. uansett så er det ikke noe vanskelig hvis du bare noterer deg hvor alt er montert og klarer å få registeret rett. men du må beregne noen timer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Haynes kommer du langt. Har du tid kjøper du boka først og gjør deg kjent med motoren, spesialiteter og deler som er standard å bytte pga de alltid ryker osv..

 

Samme om du mener topp eller pakning bytter du seff reg-reim med eller uten strammehjul. På eldre 1.6 ohc er vannpumpe og strammehjul m/lager samme delen. Selv om motoren mot formodning ikke er svett bytter du simringene/pakkboksene (packbox på svensk) bak kamdrev, veivdrev og ev andre drev. Du kan likegodt kjøpe deg slipesett+sotningsett, dvs alt fra toppdeksel- til bunnpannepakningen. Da har du alt av o-ringer, simringer, kobberringer etc. :idea:

 

Har du tid bytter du også den store simmerringen på veiva bakom svinghjulet. Men det kan du likegodt ta neste gang du skifter clutch selv. Hvis du ikke har den typen OHC hvor du kan skifte lamell uten å demontere girkassa da. :)

 

Husk også nye strekkbolter til toppen. Da har du nok det meste du behøver utenom albuefett og en boks tålmodighet. :wonder: :pepsi:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår