piijay Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Har akkurat kjøpt nye felger og senket BMW'en min. I vognkortet står det felgdimensjon 195/65 R15, både bak og fremme, mens de nye felgene framme er 235/35 R19 og bak er de 265/35 R19.. Har og senket den 46 mm.. Må eg registrere det i vognkortet? korleis gjør eg eventuellt det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn vidar Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Har akkurat kjøpt nye felger og senket BMW'en min. I vognkortet står det felgdimensjon 195/65 R15, både bak og fremme, mens de nye felgene framme er 235/35 R19 og bak er de 265/35 R19.. Har og senket den 46 mm.. Må eg registrere det i vognkortet? korleis gjør eg eventuellt det? Ja dette må godkjennes i vognkort. Ring nermeste biltilsyn/trafikkstasjon og avtal en time for visning. Der vet jeg at du må vise TUV papirer på senkesettet, om du må ha noe papirer på felgene er jeg ikke sikker på. Jeg tror også du må ha papirer fra et værksted om at det er foretatt en firhjulskontroll. Men rulle omkretsen kan ikke være mer en +-5% tror jeg. Og dekka/felgene skal ikke på på utsida hjulbuen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
piijay Skrevet April 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Takk..! Felgene stikker ikkje på utsida av hjulbuen, pga utheva hjulbue og verkstedet som senka den og satte på¨felgene tror eg tok en firhjulskontroll på den, men har ikkje noe papir på det! e det noe som må til for å få felgene i vognkortet, eller holde det at dei ikkje stikker utom hjulbuene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Det jeg har fått beskjed om er at felger i vognkortet ikke trengtes så lenge du ikke endrer sporvidden mer enn 7,5mm ut per felg og at rulleomkretsen er innenfor +- 5% 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Lovdata Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
piijay Skrevet April 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 Ser den, men når eg har gått fra 195, som står i vognkortet, til 265, så e jo det vesentlig meir enn 7.5 mm, så då må eg ha dei inn til ny godkjenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet April 24, 2009 Rapporter Share Skrevet April 24, 2009 Ser den, men når eg har gått fra 195, som står i vognkortet, til 265, så e jo det vesentlig meir enn 7.5 mm, så då må eg ha dei inn til ny godkjenning? Er jo ikke sikkert at sporvidden har forandret seg noe spesiellt, selv om du har gått fra 195 til 265 på dekkbredde, er jo felgene som bestemmer sporvidden, og en kan jo f.eks gå fra 6 toms bred felg til 10 toms bred felg uten at sporvidden forandrer seg Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SimenRawr Skrevet Mai 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2009 Er det sant at man må få oversatt TÜV papirene, da de på biltilsynet ikke kan tysk eller er det bare en myte? :P Siter Peugeot 406 2.0 Volvo 240 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vladnag Skrevet Mai 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2009 Er det sant at man må få oversatt TÜV papirene, da de på biltilsynet ikke kan tysk eller er det bare en myte? :P Det er bare tull, dokumenter på tysk er helt OK. Jeg godkjente justerbart senkesett hos Statens Vegvesen for to uker siden med TüV-papirer på tysk uten noen form for problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Mai 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2009 Om du må ha det oversatt kommer ann på stasjon til stasjon, og hvordan humør di er i. Men til tråstarter. Du MÅ ikke godkjenne det.. 95% av alle biler med senk og felger har ikke godkjent dette. Men om du blir stoppa i teknisk kan det nok hende du må inn å vise den ja.. Men 46mm, er det mulig? Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Juni 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2009 Jeg ville godkjent senkesettet hvis jeg var deg. Det er det stort sett politiet og evt EU kontrollfolk bryr seg om. Felger og dekk glir som oftest igjennom hvis det ser ok ut (At dem ikke stikker ut av skjermene etc). Har selv en senka Opel Astra (godkjent), med større og bredere felger og dekk enn orginalt, men aldri fått noe pes for dette av politiet for at det ikke står i vognkortet. Man trenger papirer på firehjulskontroll for å få senkesettet godkjent. Det er også regler på bakkeklaring. Ikke sikker der, men mener det skal være 8cm ved framfanger og 12cm under resten av bilen. Korrekter meg om jeg tar feil (mulig jeg har hørt noe om 14cm??). Siter 77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20 X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoB23 Skrevet Juni 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2009 Det er også regler på bakkeklaring. Ikke sikker der, men mener det skal være 8cm ved framfanger og 12cm under resten av bilen. Korrekter meg om jeg tar feil (mulig jeg har hørt noe om 14cm??). Da er det rart senkesettet på bilen min ble godkjent! For bilen er lavere enn 12cm over bakken ^^ Og nei, den er ikke kappa :P Siter Volvo 740 B230ET! Ser ikke noe poeng i å skrive alt jeg har hatt av biler, for det blir en lang liste! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steve O Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Med tanke på hjul kan du være uheldig på Eu kontroller også. Så enten får du dette godkjent eller setter på originale når bilen din skal inn. Forhjula dine er innenfor "feil" grensen, bakhjula dine derimot er utenfor tillatt % (5,296) Siter 1975 Escort Mk2 & VW Scirocco 160 Tsi X'er: VW Golf 1.8 1989, Ford Sierra 2.0 L 1986, Ford Granada 2.0 L 1979, Honda CRX 1.6 16v 1991, Peugeot 205 1.3 GR 1984 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Skal du kjøre lovlig med forskjellig dekk/felgdimenjon foran og bak må dette godkjennes.ettersom jeg har forstått er det en grei sak å få til. Om det ikke står i vognkort skal alle hjul ha samme dimensjoner, om det er samme dim på alle så holder det at hjula har korrekt Innpress, rulleomkrets, er innenfor skjermer og ikke subber, samt at både dekk og felg skal tåle maksimal akselvekt dele på 2. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kwistoffer Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Om du må ha det oversatt kommer ann på stasjon til stasjon, og hvordan humør di er i. Men til tråstarter. Du MÅ ikke godkjenne det.. 95% av alle biler med senk og felger har ikke godkjent dette. Men om du blir stoppa i teknisk kan det nok hende du må inn å vise den ja..Men 46mm, er det mulig? Låner tråden litt jeg :P Kan jeg få bot vist senkesettet ikke er godkjent i vognkort eller er det verste som kan skje at jeg må vise den ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Så lenge du ikke kommer ut for en ulykke som skyldes senkesettet(hvordan det nå skulle gå for seg:)) så får du bare beskjed om å vise Forskjellig dekkdim foran og bak er i utgangspunktet ikke tillatt uten godkjenning fra kjøretøyprodusent eller godkjent uavhengig teknisk labratorium, (i praksis TUV)uavhengig av om du oppfyller alle andre regler. Men BMW finnes det et hav av TUV papirer til. og de aller aller fleste trafikkstasjoner har tilgang til disse papirene. Men om de gidder å se etter eller om de ber deg komme med papirer kommer helt an på dagsformen til kontrolløren... Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.