Gå til innhold

Ett nytt dekk - hvor bør det plasseres?

Ranger emnet


GeeZuZz

Anbefalte innlegg

blir uansett ikke helt riktig.

men du setter det der det dekket som er mest slitt er.

Ja, har selvsagt byttet ut det mest slitte - lurer bare på om det er foran eller bak jeg bør bruke det nye.

 

Hvis du nå setter på det nye dekket ditt foran, vil det på den motsatte side bli helt feil slitt...

Hvorfor det? Er jo egen demper etc på hver side så ser ikke helt hvorfor det skulle påvirke det andre dekket? Men om det stemmer, vil det da være bedre å sette det bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sa man alltid at de beste dekkene skulle foran. Nå har plutselig flere (bla. naf og sharif) begynt å si at de beste dekkene skal stå bak. Ikke vet jeg hva som er riktig, men kanskje man skal stole på disse nye opplysningene?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med FWD hadde jeg satt det nye dekket bak, så slipper du å forvirre evt diffbrems eller antispinnsystem.

 

(Eller, selv hadde jeg vel kjøpt 4 nye faktisk.. :) )

 

Grunnen til at noen mener de beste dekkene skal bak uavhengig av bil er at man ikke skal miste kontrollen over hekken.

De aller fleste sjåfører talker understyring bedre enn en hekk som slenger ut.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er jo egen demper etc på hver side så ser ikke helt hvorfor det skulle påvirke det andre dekket? Men om det stemmer, vil det da være bedre å sette det bak?

 

Grunnen til at du skal kjøpe minst to nye dekk, er blandt annet at du ikke får lik rulleomkeds som det andre dekket på samme aksling, om du bare kjøper ett. Det kan føre til at det nye dekket slites feil og veldig fort, slik at du må kjøpe enda ett (helst to) igjen om veldig kort tid.

 

I mine øyne har du valget mellom å kjøpe to nye nå, eller ett nytt nå + to nye på slutten av sommeren.

 

Om du ikke er med på tankegangen, så bygg deg en legobil med tre like dekk, og ett som er litt mindre. Da ser du hva jeg mener.

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at noen mener de beste dekkene skal bak uavhengig av bil er at man ikke skal miste kontrollen over hekken.

De aller fleste sjåfører talker understyring bedre enn en hekk som slenger ut.

 

Men samtidig kan du klare å styre deg ut av situasjoner med gode dekk foran. Husker starten på vinteren nå, da jeg hadde sommer foran og piggfritt bak.. Var regelrett farlig det. Jeg skrudde over på alle til vinter, men hadde jeg hatt det settet hadde jeg definitivt snudd dem om.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare idioti å sette BRA dekk bak . hva er viktigst?.. å styre unna en sving? eller å kunne slædde deg igjennom svingen? hvor mange her i snit slædder i alder av 50+ ?!

 

 

de beste dekka skal ALLTID frem!!!!!!!! 70% av bremsene dine ligger forran, styringa på bilen ligger forran! og det er der de beste dekka skal stå samma F om du har rwd eller fwd!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sa man alltid at de beste dekkene skulle foran. Nå har plutselig flere (bla. naf og sharif) begynt å si at de beste dekkene skal stå bak. Ikke vet jeg hva som er riktig, men kanskje man skal stole på disse nye opplysningene?

 

Jeg har også alltid hørt at du skal sette de beste dekkene foran.

men nå sier folk bak? Hvem vet? Er så mange forskjellige meninger nå om dagen (Tenker da spesielt på hva som gir kreft og annet)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid hørt at du skal sette de beste dekkene foran.

men nå sier folk bak? Hvem vet? Er så mange forskjellige meninger nå om dagen (Tenker da spesielt på hva som gir kreft og annet)

 

ja men hva er nå viktigst da? Dekka er aldri så slitt at du MÅ ha så mye grep på å komme deg av gårde på tørr asfalt eller regn om du har rwd! du kjører ikke drag racing!

 

 

Ellers styrer du med framhjula, og du har 70% bremsekraft på framhjula. og det er der mesteparten av vekta på bilen er!

 

Hva er nå viktigst?? å trygt komme deg gjennom en sving uten å understyre fordi hjula dine er glatt forran og de bak bare dytter på?.. eller at du faktisk skal av en eller annen grunn kunne riv starte ut av kryss med bra dekk bak og rwd?

 

Helt usaklig! husker VG lagde helvete ut av ingenting i fjor og året før det, med å faktisk SKRIVE OM DETTE om anbefalle folk å sette beste dekka bak til vinteren...

 

INNAVL!dukenukem

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men hva er nå viktigst da? Dekka er aldri så slitt at du MÅ ha så mye grep på å komme deg av gårde på tørr asfalt eller regn om du har rwd! du kjører ikke drag racing!

 

 

Ellers styrer du med framhjula, og du har 70% bremsekraft på framhjula. og det er der mesteparten av vekta på bilen er!

 

Hva er nå viktigst?? å trygt komme deg gjennom en sving uten å understyre fordi hjula dine er glatt forran og de bak bare dytter på?.. eller at du faktisk skal av en eller annen grunn kunne riv starte ut av kryss med bra dekk bak og rwd?

 

Helt usaklig! husker VG lagde helvete ut av ingenting i fjor og året før det, med å faktisk SKRIVE OM DETTE om anbefalle folk å sette beste dekka bak til vinteren...

 

INNAVL!dukenukem

 

 

Nei, jeg for min del setter alltid de beste dekkene der kraften kommer fra... Kjører jo FWD, og da skal de nye foran :)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår