Gå til innhold

Tillat avik ved effektøkning

Ranger emnet


Doc'en

Anbefalte innlegg

Hei, har lest litt rundt omkring på dette omdråde med mer hk i bilen. Og da dukker dette snedige emne opp. Om at du har lov og ha 15% effektøkning uten og måtte vise til papirer, og uten at BT kan si noe.

Er det noen som har noen sikre kilder på dette? Altså så lenge du ikke har mer en 15% effektøkning i motoren er det tillat og trimme ?

 

Mvh

Doc'en

Toyota MR2 MK2 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av diverse lover og forskrifter at enhver endring i motoreffekten, stor eller liten, skal meldes til Vegvesenet.

 

Jeg antar at du har til hensikt å ikke gjøre det. Videre forutsetter jeg at du kommer til å nekte hvis du blir spurt. Hvis da bilens effekt blir kontrollert (meget sjelden), så vil Vegvesenet ikke foreta seg noe hvis bilen effekt er mindre enn fabrikk-effekt + 15%. Er effekten høyere enn det, konkluderer de med at bilen er trimmet. De driter i om du nekter. Resultatet er mangellapp/avskilting.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av diverse lover og forskrifter at enhver endring i motoreffekten, stor eller liten, skal meldes til Vegvesenet.

 

Jeg antar at du har til hensikt å ikke gjøre det. Videre forutsetter jeg at du kommer til å nekte hvis du blir spurt. Hvis da bilens effekt blir kontrollert (meget sjelden), så vil Vegvesenet ikke foreta seg noe hvis bilen effekt er mindre enn fabrikk-effekt + 15%. Er effekten høyere enn det, konkluderer de med at bilen er trimmet. De driter i om du nekter. Resultatet er mangellapp/avskilting.

 

Retter litt på deg der !

 

Ringte idag bt, og fikk snakket med teknisk ansvarlig for ombygging av biler i hordaland (husker ikke navnet). Og til svar fikk jeg, at de regner en liten margin på en rundt 15% avik, men selv om det var avik skulle det meldes fra til Biltilsynet (så der stemmer det du sier), om effektendringen, så du fikk dette innført i vognkort osv. Men det var heller ikke alltid at dette var nødvending med så lav % ( dette kom helt ann på kontrolløren, og hans vurdering, om det skulle innføres).

Det Konkretet svaret han til slutt gav meg var : Ved en effektøkelse på 15% økning (eller lavere) skal meldes fra om til Biltilsynet, men så lenge du befant deg under denne grensen ville du ikke bli underkjent, altså at du ville ikke fått et NEI av Kontrolløren ved effektøkelse på for eks 10% !

 

Dette er hva han sa til meg, hva andre har hørt er noe annet, dette var iværtfall hva jeg fikk som svar, og forholder meg til dette !

Toyota MR2 MK2 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår