Gå til innhold

Nå: Nærmer seg 270.000 km med Octavia!

Ranger emnet


Norcad

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg er ny på forumet, og meldte meg inn pga ønskede deler til min 98 Octavia etter et ublift møte med et isfjell inne i en tunnel, som falt av fra en lastebil i vinter. (Se ønskes kjøpt)

 

Det er nå 8.året jeg er eier av en og samme Octavia, for å være mer nøyaktig; 1998 Skoda Octavis 1,8 20V SLX.

Kmstand ved kjøp var 63000, mens nå nærmer den seg 230000 :pray

Mao har jeg litt erfaring fra "langtidstest" av Octavia som kanskje kan være til nytte for de som går i tanker om å kjøpe brukt.

 

Service og reperasjoner har jeg hele tiden stått for selv, og bilen har vært MEGET trofast, og er det fortsatt!

 

Litt historikk:

30000km - Bakrute eksploderte pga varmetråder. (std feil)

65000km - Ulyd forstilling pga foring til stabstag (std feil)

80000km - Ulyd forstilling pga foringer til stabstag IGJEN! Ny forsterket utgave ble montert, og har holdt siden :-)

100000km - EU-kontroll uten feil

130000km - Starter defekt, ny uten girkasse montert.

140000km - EU kontroll uten feil

160000km - EU kontroll - feil på bremseskiver bak, bremseklosser foran, og yttre endeledd. Registerrem skiftet

170000km - Defekte låsesylindere foran, som medførte vinduer som åpnet seg når de selv hadde lyst!

200000km - EU kontroll - feil på bremseskiver foran, støtdempere bak og Lambdasonde. Defekt temperaturføler

210000km - Vannpumpe defekt (skovlhjul løsnet på aksel)Skiftet håndbremsvaier.

220000km - Bensinpumpe defekt.

228000km - EU kontroll - slitte bruforinger (bakre) foran, og en skadet bremseslange foran, samt "feil farge på blinklys foran".

250000km - Defekt toppakning - olje i kjølevann.

260000km - Motorstopp pga defekt turtallsgiver. Startet og gikk normalt til den ble varm; ca 15 minutter.

265000km - EU kontroll - knekte fjærer foran, bremseslange venstre foran og rust på bremseskive venstre bak.

 

 

Og det er det hele!:D

 

Bilen har fått "smøreservice" fast en gang i året, mao ved ca 20000km intervaller. Olje, oljefilter, luftfilter, plugger og kupefilter skiftet fast hvert år.

 

Det overraskende er at slike ting som eksosanlegg, drivaksler, drivakselmansjetter, clutch (og det meste annet) er urørt.

 

Bilen fungerer fortsatt 100% uten noen form for ulyder, oljeforbruk eller andre lyter av noe slag.

Eneste synlige rust er på ene skjermbuen bak etter en skade, som aldri ble reparert, og en flekk ved håndtaket på bkaluken hvor lakken har flasset av.

Lakken er forøvrig en stor positiv overraskelse ifht mange andre biler med vannbasert lakk fra samme tidsrom, fortsatt blank og fin.

Bensinforbruket er absolutt godkjent, 0,60-0,65 l/mil ved snill kjøring. 0,70-0,75 l/mil i snitt ved mitt bruk.

 

Konklusjon: Jeg kjøper antagelig Octavia neste gang også!

EDIT: Det ble Superb!

 

Mvh

Norcad

Endret av Norcad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ja,

ja dette var jo hyggelig og høre, veldig fint for de som lurer på og kjøpe seg en Octavia, jeg kan vel trykkt si at vi andre her inne også er veldig fornøyde med bilene våre..

Bra post Norcad..

 

:)

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være. :)

Ønsker du å treffe flere likesinnee er det bare å følge med på trefftråden her,vi er flere som møtes med våre Skoda til hyggelig prat og dele felles interesse! :)

Minner også på Nordisk Skoda treff i august i regi av http://www.skodaklubbnorge.org

Selv har min bil passert 250 000km :) har og flere kunder som har kjørt 300 000km uten større problemer,så passer du på bilen som du ser ut til å gjøre,holder den lenge. :D

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Planen er å bytte bil om et års tid, om den gamle blir solgt eller om samboeren arver den er fortsatt uvisst. Jeg antar bruksverdien for oss er større enn markedsverdien, men vi får se.

Krav til neste Octavia er pdd som følger:

 

- Maks 3 år gammel

- Maks 60000 km

- Combi

- L&K

- 2.0 TDI eller RS (bensin eller diesel)

- DSG

 

Økonomisk sett bør prisen være rundt 250k, men innser at jeg muligens må legge på 50k.

 

Synes det er noe merkelig at det ikke finnes et mellomalternativ når det gjelder bensinmotorer. Er litt for gammel for RS egentlig :-)

Gamle 1,8T var meget fornuftig i denne bilen synes jeg.

Min 1,8 uten turbo har et bra dreiemoment, motorstørrelse tatt i betraktning, men er ikke akkurat noe racer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir aldri for gammel.... :D

Siste facelift av Octavia fåes igjen med bensinturbo,uten å være RS,160hk. Den er mitt nye ønske om det skulle bli ny bil. :D

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med diesel?

 

jeg syntes vertfall ikke det er dumt med

 

1: under 0.5 liter pr mil i snitt på langkjøring.

 

2: moment der man trenger det ved vanelig komakjøring.

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt med diesel,men personlig foretrekker jeg bensin (da m turbo) spørs litt hva slags bil det er osv når det gjelder bensin/diesel.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dette er jo knall bra:)

godt og høre jeg har mange år igjenn med min :)

 

skal bilen bli noe senkent?

17" har mest komfort, 18" ser bedre ut, men hvis den ikke blir senket nok tror jeg 18" vil se litt traktor ut.. Lykketil :)

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1 uken side min octavia ble eu godkjenter og null feil en gang! Jeg er veldig fornøyd med min octavia 1,6i. Jeg hørt at 1,6i mindre feil enn 1,8. Riktig?

 

En sannhet med modifikasjoner. 1,8T har statistisk sett mer feil enn 1,6 (og 1,8 uten Turbo). Men man må også huske på hvilke brukergrupper som har de forskjellige modellene, og hvordan de blir kjørt (og trimmet, tunet, stylet og skrudd på)

En pensjonist med 1,8T ville neppe ha mer trøbbel enn om han hadde en 1,6 :-)

 

En annen ting er at mange 1,6 er dårligere utstyrt, og jo færre duppeditter, jo færre ting går galt!

 

Nå håper jeg min uansett tusler et par år til uten for mye trøbbel, noe som vil bety en km.stand på 270-280,000km. Da tenker jeg det er på tide med noe nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jepp, da har Octavian passert 250000km, and still going strong :-)

Siste året har riktignok medført noen "småproblemer".

- Antispinn og ABS er ute av form, regner med at nye ABS følere på forhjulene vil gjøre susen.

- Alle slangene på veivhusventilasjonen måtte skiftes i vinter pga alderdom.

- Ute temp måleren sa takk for seg i vinter, mulig jeg skifter føleren der også.

- Jeg planlegger å ta av bunnpannen (og toppdeksel?) for en rengjøring i sommer. Mine lange serviceintervaller ser ut til å ha skapt mer koksing av oljen enn sunt er.

- Vinterens salt og ingen vask (nå heller) har gjort sitt til en del synlige rustflekker. Lakken har flasset av i hver ende av kanalene og bliit brunt, og det har dukket opp en del bobler rundt bensinpåfyllingen.

 

Må nok sette av en dag til vedlikehold i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

er helt ny på forumet her jeg også.

Har nettopp kjøpt meg en Skoda Octavia 2001-modell. Har gått 260 000, men kjenner de jeg kjøpte den av godt, og den har gått som ei klokke hele tida.

Har bare et lite problem med den. Blinklysene fungerer perfekt, men den "tikkelyden" som kommer når man blinker, kommer i blant når man bare kjører også (uten at lysene blinker). Dette er jo bare en bagatell, men kan være ganske irriterende.

Har prøvd å bytte releet, men det hjalp ikke. Er det noen som vet hva som lager "tikkelyden" og hvor det sitter, tenker bare å ødelegge greia, er ikke så avhengig av å høre tikkingen uansett.

 

Noen som har andre, mer sofistikerte, løsninger, er det bare å komme med dem!

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår