Gå til innhold

Norcad

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Norcad

  • Bursdag 12/08/1967

Contact Methods

  • Bosted
    toten

Norcad's Achievements

  1. Etter å ha kjørt Skoda siden 2001 fikk jeg for første gang muligheten til å bestille meg helt ny bil. Og ettersom jeg er kjerringa mot strømmen i dette landet så måtte det bli bensinmotor og absolutt ikke stasjonsvogn. Valget falt på Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4 Laurin & Klement. Fargen ble Moon White metallic, selv om jeg lenge vurderte Topaz Brown. I tillegg til alt det originale utstyret på L&K, krysset jeg av for følgende: - Vinterpakke (parkeringsvarmer, oppvarmede bakseter og vinduspusser på bakrute) - Travellerpakke: (Columbus 8" navigasjon, Lane assist, skiltgjenkjenning, ryggekamera og nett i bagasjerom) - Driving Mode selection - Paddle shift - Smart Link - Smart Gate - Oppvarmet frontrute - El seter begge sider foran - Reservehjul med jekk - Hengerfeste Det eneste problemet nå er den lange ventetiden........ Bilen ble bestilt for to uker siden og jeg er allerede utålmodig
  2. Jeg vil tro du må skifte oljepumpa igjen. Med delvis tett sil så går pumpa tørr og slites ut på meget kort tid. Anbefaler AutoRX (arxco.no), denne renser langsomt og løser opp dritten i olja slik at sil ikke tetter seg på nytt. Det kan også være lurt å skifte oljereturslangen fra turboen, denne er ofte fylt med kokset olje. Et alternativ er å fylle på billig delsyntetisk olje og AutoRX, sette på en oljetrykksmåler for å følge med på trykket og håpe at pumpa har klart seg.
  3. He, he fant plutselig igjen denne tråden og den mangler tydeligvis litt oppfølging / oppdatering. Nevnte Octavia er i mitt eie fortsatt, men samboeren kjører lite så den har ikke gått mer enn 310.000 km nå :-) Det har ikke skjedd all verden de siste 3-4 årene heller. 2012 gikk helt smertefritt etter hva jeg kan huske. I 2013 var det ny EU-kontroll med ny mangel på bremser bak. Måtte bite i det sure eplet og kjøpe en ny caliper. I 2014 traff samboeren en stein i veibanen - pga veiarbeid - og slo hull i bunnpannen. Dette var 10 mil hjemmefra så bunnpannen ble byttet der den stod - på en bussholdeplass ikke langt fra Drammen! :-) Fjærene som Norsk Bildelsenter solgte meg 3 år før viste seg også å være knekt begge to litt senere på året. Så disse ble skiftet igjen. Det samme ble en ABS- føler bak som hadde tatt kvelden. Nå har bilen nettopp vært på EU-kontroll igjen - og manglene denne gangen var: - Ikke overraskende ujevne bremser bak! - Slitte skiver foran - Slitte bruforinger foran - Slark i indre endeledd venstre side - Ulyd i ene hjullageret bak. Deler er bestilt og imponerende nok er dette altså det første hjullageret som svikter - etter 310000 km! Det er også første gang bruforingene og indre endeledd blir skiftet. Nå får den to år til på veien og så antar jeg den blir pensjonert.
  4. Har du kjennskap til Passat så har du kjennskap til Superb! :-) Forstillingen ble forsterket/forbedret i 2003, men totalt feilfrie er de jo ikke, det er jo tross alt foringer og kuler som slites med tiden. 2.0TDI har hatt problemer med oljepumpe, men dette gjaldt kun enkelte modeller. (Mulig det var pumpedysemotoren og ikke common rail som hadde problemet ?) Tett drenering nedenfor frontruten kan medføre vann og fuktighet i gulvet som skaper problemer med det elektriske. Clutch og dobbeltmasse svinghjul KAN bli en dyr affære. Men alt dette gjelder jo de aller fleste VAG biler.
  5. Over et år siden forrige oppdatering her, og mye har skjedd! Først og fremst ble det et impulskjøp av annen Skoda i fjor sommer; en 2004 Superb 1,8T. Men Octavian er fortsatt i mitt eie og benyttes nå av samboeren. Den nærmer seg faretruende 270.000km og går fortsatt som ei kule, om enn ikke like problemfritt som før . - I 2010 oppdaget jeg olje i kjølevannet, noe som resulterte i skifte av toppakning. Det positive var at det var langt mindre koksing i motoren enn jeg fryktet og at det -tro det eller ei- faktisk ikke var spor av slitekant i sylindrene. - I 2011 har den vært på EU kontroll igjen, og manglene denne gangen var knekte fjærer foran, dårlig bremseslange v.f. og rust på bremseskive v.b. Nå har bilen fått nye støtdempere og fjærer foran (kjøpt til Golf/A3 fra Norsk bildelsenter), skiver og klosser bak er skiftet, begge kalipere bak er overhalt og slanger foran er skiftet. I tillegg fikk vi problemer med motorstopp flere ganger etter 15 minutters kjøring, og mistenkte coilen, men det viste seg å være turtallsføleren (sitter mot svinghjulet rett nedenfor coilen på 1,8-20V) Det som bekymrer meg nå er at rustbeskyttelsen har begynt å løsne flere steder i hjulkasser og under bilen. Enten må jeg gjøre noe med dette NÅ eller forvente å kassere bilen pga rust om et par år.
  6. 86/87 Hvit Volvo 760 GLE med "nye" B280E motoren og innsprut, samt 4-trinns automat. Kun to eiere på indre østland, alle servicer fulgt til ca 200tkm. Tectylbehandlet 2-3 ganger (for mange år siden!) Ikke brukt siste 4,5 år, men starter og går som en klokke. Maskinellt og teknisk meget bra. Bra interiør. Var EU-godkjent ved parkering. Rusten begynner å få tak............... Front og bakrute har sprekk. El vinduer, el speil, el soltak, sentrallås, oppv seter, original bensin motor og kupevarmer, originale 15" lettmetallsfelger, AC (defekt kompressor - annen medfølger) Ny vannpumpe. Mye bra deler for 5000.- Eller greit renoveringsobjekt - grom veteran om 6 år. Kan kjøres hjem uten problemer. E-post: norcad@broadpark.no Mob 93411591
  7. Blinlysreleet sitter vel sammen med bryteren for nødblink antar jeg? Er det den du har skiftet? Det er jo ikke noe annet som lager "tikkelyd" når du blinker, så spørsmålet er om du blir lurt til å tro det er samme lyden. Koble vekk nødblinkbryteren og sjekk om lyden kommer da.
  8. Jepp, da har Octavian passert 250000km, and still going strong :-) Siste året har riktignok medført noen "småproblemer". - Antispinn og ABS er ute av form, regner med at nye ABS følere på forhjulene vil gjøre susen. - Alle slangene på veivhusventilasjonen måtte skiftes i vinter pga alderdom. - Ute temp måleren sa takk for seg i vinter, mulig jeg skifter føleren der også. - Jeg planlegger å ta av bunnpannen (og toppdeksel?) for en rengjøring i sommer. Mine lange serviceintervaller ser ut til å ha skapt mer koksing av oljen enn sunt er. - Vinterens salt og ingen vask (nå heller) har gjort sitt til en del synlige rustflekker. Lakken har flasset av i hver ende av kanalene og bliit brunt, og det har dukket opp en del bobler rundt bensinpåfyllingen. Må nok sette av en dag til vedlikehold i sommer!
  9. En sannhet med modifikasjoner. 1,8T har statistisk sett mer feil enn 1,6 (og 1,8 uten Turbo). Men man må også huske på hvilke brukergrupper som har de forskjellige modellene, og hvordan de blir kjørt (og trimmet, tunet, stylet og skrudd på) En pensjonist med 1,8T ville neppe ha mer trøbbel enn om han hadde en 1,6 :-) En annen ting er at mange 1,6 er dårligere utstyrt, og jo færre duppeditter, jo færre ting går galt! Nå håper jeg min uansett tusler et par år til uten for mye trøbbel, noe som vil bety en km.stand på 270-280,000km. Da tenker jeg det er på tide med noe nytt :-)
  10. Første post oppdatert med siste EU-kontroll. 2 foringer, en slange og et par pærer var alt denne gangen. I tillegg til frontrute som fikk et ublidt møte med et isfjell i vinter............... Straks 230000km og still going strong!
  11. Takk for det. Planen er å bytte bil om et års tid, om den gamle blir solgt eller om samboeren arver den er fortsatt uvisst. Jeg antar bruksverdien for oss er større enn markedsverdien, men vi får se. Krav til neste Octavia er pdd som følger: - Maks 3 år gammel - Maks 60000 km - Combi - L&K - 2.0 TDI eller RS (bensin eller diesel) - DSG Økonomisk sett bør prisen være rundt 250k, men innser at jeg muligens må legge på 50k. Synes det er noe merkelig at det ikke finnes et mellomalternativ når det gjelder bensinmotorer. Er litt for gammel for RS egentlig :-) Gamle 1,8T var meget fornuftig i denne bilen synes jeg. Min 1,8 uten turbo har et bra dreiemoment, motorstørrelse tatt i betraktning, men er ikke akkurat noe racer!
  12. Hallo Jeg er ny på forumet, og meldte meg inn pga ønskede deler til min 98 Octavia etter et ublift møte med et isfjell inne i en tunnel, som falt av fra en lastebil i vinter. (Se ønskes kjøpt) Det er nå 8.året jeg er eier av en og samme Octavia, for å være mer nøyaktig; 1998 Skoda Octavis 1,8 20V SLX. Kmstand ved kjøp var 63000, mens nå nærmer den seg 230000 :pray Mao har jeg litt erfaring fra "langtidstest" av Octavia som kanskje kan være til nytte for de som går i tanker om å kjøpe brukt. Service og reperasjoner har jeg hele tiden stått for selv, og bilen har vært MEGET trofast, og er det fortsatt! Litt historikk: 30000km - Bakrute eksploderte pga varmetråder. (std feil) 65000km - Ulyd forstilling pga foring til stabstag (std feil) 80000km - Ulyd forstilling pga foringer til stabstag IGJEN! Ny forsterket utgave ble montert, og har holdt siden :-) 100000km - EU-kontroll uten feil 130000km - Starter defekt, ny uten girkasse montert. 140000km - EU kontroll uten feil 160000km - EU kontroll - feil på bremseskiver bak, bremseklosser foran, og yttre endeledd. Registerrem skiftet 170000km - Defekte låsesylindere foran, som medførte vinduer som åpnet seg når de selv hadde lyst! 200000km - EU kontroll - feil på bremseskiver foran, støtdempere bak og Lambdasonde. Defekt temperaturføler 210000km - Vannpumpe defekt (skovlhjul løsnet på aksel)Skiftet håndbremsvaier. 220000km - Bensinpumpe defekt. 228000km - EU kontroll - slitte bruforinger (bakre) foran, og en skadet bremseslange foran, samt "feil farge på blinklys foran". 250000km - Defekt toppakning - olje i kjølevann. 260000km - Motorstopp pga defekt turtallsgiver. Startet og gikk normalt til den ble varm; ca 15 minutter. 265000km - EU kontroll - knekte fjærer foran, bremseslange venstre foran og rust på bremseskive venstre bak. Og det er det hele!:D Bilen har fått "smøreservice" fast en gang i året, mao ved ca 20000km intervaller. Olje, oljefilter, luftfilter, plugger og kupefilter skiftet fast hvert år. Det overraskende er at slike ting som eksosanlegg, drivaksler, drivakselmansjetter, clutch (og det meste annet) er urørt. Bilen fungerer fortsatt 100% uten noen form for ulyder, oljeforbruk eller andre lyter av noe slag. Eneste synlige rust er på ene skjermbuen bak etter en skade, som aldri ble reparert, og en flekk ved håndtaket på bkaluken hvor lakken har flasset av. Lakken er forøvrig en stor positiv overraskelse ifht mange andre biler med vannbasert lakk fra samme tidsrom, fortsatt blank og fin. Bensinforbruket er absolutt godkjent, 0,60-0,65 l/mil ved snill kjøring. 0,70-0,75 l/mil i snitt ved mitt bruk. Konklusjon: Jeg kjøper antagelig Octavia neste gang også! EDIT: Det ble Superb! Mvh Norcad
  13. Støtfanger foran og høyre bakdør ønakes kjøpt til 98 Octavia kombi, helst rallyrød! :-) Plastdeksler bak/under støtfanger er også velkommen....
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår