Gå til innhold

Prøveskilt & Pigg dekk

Ranger emnet


Tenidox

Anbefalte innlegg

Vurderer på og ta turen over fjellet med bilen. Bor i Bergen, og vurderer tur til Østlandet. Da over Hardangervidda, har ikke vanlige skilter så jeg skal "leie" prøveskilt på bilen min.:watchout

 

Det jeg da lurer litt smått på nå er da, hvordan blir det mottatt hos Onkel Blå, hvis jeg kjører på Vinter dekk, da med tanke på at Vinter dekk sesongen er over og Sommer dekk skal være på bilen. Har ikke mye lyst til og kjøre bilen over fjellet å bli stoppet å få en saftig strek i lommeboken på noen tusen kr. :lol:

Noen som har råd?:helpme:

 

På forhånd takk for alle svar :tannløs:

'88 mod 240 2.3 GL (Prosjek bil.)

'97 mod V70 Hverdagsbrukis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leste det det så har du ikke lov til å kjøre med piggdekk nå lenger, men vinterdekk, piggfrie sådan, er vel fullt lovlig å kjøre med fortsatt?

 

Og det burde vel ikke være store problemet å kjøre i fjellet med vinterdekk uansett, med tanke på hvordan veiene kan være ganske forræderiske der oppe.. Men hvis du har piggfrie så kan du kjøre med det så lenge du vil, piggdekk må du derimot bytte 1. april mener jeg det var..

 

Vet ikke om det var svar på spmet ditt eller ikke men..

 

og prøveskilt varer vel ikke lenger enn en dag?

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og prøveskilt varer vel ikke lenger enn en dag?

 

Vel det er lov til og leie prøve skilt over maks 3 dager hvis jeg ikke husker helt feil. Så det blir nok 3-dager's skilt da gitt ;)

 

Og det burde vel ikke være store problemet å kjøre i fjellet med vinterdekk uansett, med tanke på hvordan veiene kan være ganske forræderiske der oppe..

 

Det stemmer, men er jo best og for høre seg rundt litt før man legger seg ut på tur og står med sjegget i postkass når det kommer til poenget. Hehe. Får bare svinge innom Biltilsynet og høre med dem for og være 100% sikker.

'88 mod 240 2.3 GL (Prosjek bil.)

'97 mod V70 Hverdagsbrukis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig helt andre tekniske krav til en bil på prøveskilt enn en "vanlig bil"... minst 4 hjul, et ratt og litt lys er vel den enkleste måten å se det på.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt

"Det er førerens ansvar at et kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøvekjennemerker."

Ergo; mener du bilen er i forsvarlig stand med piggdekk, skal det jo godt gjøres å argumentere mot dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår