Gå til innhold

Bremser, hvilke merker duger?

Ranger emnet


Zaronn

Anbefalte innlegg

Noen her som har god erfaring med forskjellige merker av bremseklosser og skiver? Vet om EBC, Ferodo og Mintex. Hva bør en velge av det? Eller finnes det noe annet der ute som er verdt å vurdere? At de støver gjør igrunn ingenting, jeg er kun ute etter bremser som tar skikkelig godt!

 

Også lurer jeg på om skivene har mye å si på bremse-effekten. Altså, vil jeg merke stor forskjell om jeg kjøper noe "billigskiver" eller om jeg satser på noe mere "kjent" merke? Feks brembo, EBC eller black diamond? Er forskjellen i materiale i skivene så stor at det merkes veldig betydelig? Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg har vært borti av performance-bremser er at Ferodo både holder bedre, og passer bedre enn EBC, bremseeffekten var visstnok i en annen klasse også.

(EBC gikk på jernet etter en halv dag på bane)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brembo med hawk klosser,

 

Personlig bruker jeg wilwood 13" skiver og hawk klosser på Hondaen.

 

EBC "Greenstuff" er noe av det værste jeg har prøvd, maken til støving og dritt skal man lete lenge etter. Orginale klosser er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vil jeg merke stor forskjell om jeg kjøper noe "billigskiver" eller om jeg satser på noe mere "kjent" merke?

 

Du vil ikke merke en dritt. Grunnen er at det er dekkenes friksjon som er den begrensende faktor for å få kortere bremselengde. Selv 20-kroners bremser fra Nord-Korea klarer å låse hjulene.

 

Det eneste du kan gjøre for å få kortere stopplengde, er å bedre friksjonen mellom dekk og vei. "Bedre bremser" er verdiløst hvis du ikke har mer veigrep tilgjengelig. Kjøp deg noen nye dekk.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode innspill. Untatt buskmann. Det du kommer med er jo helt på jordet. Med bedre bremser så sikter jeg til bedre bremser og ikke veigrep.Veigrep får du snakke om ett annet sted. Men klart bremser, stopplengde og veigrep er totalen for brems. Men det er ikke det som er poenget her. Det er jo ikke noe problem å få hjulene i lås, saken er heller hvor mye kraft man må bruke for å få de i lås! Derfor jakter jeg her på bedre bremseutrustning. Og btw har jeg ContisportContact 3!!Det viste du ikke? Sorry, blir bare så irritert på folk som deg som kommer med sånne luftige besservisserpåstander.

 

Jeg er ute etter bremser som tar godt fra "touch", og som man kjenner røsker godt i skivene. De jeg har nå kjennes ut som man har dynket i olje. Det er helt ræva bremser. Utfra de innspill og egne tanker så står det i mellom å prøve Mintex, Ferrodo eller Galfer. EBC har jeg hørt så mye dritt om at det tørr jeg ikke å prøve. Men, er det fortsatt slik med Ferrodo at de har problemer med at belegget løsner? Folk erfart dette i senere tid?

Men det med skivene og lurer jeg litt på, om det er noe mer skrubb å hente på å velge ett merke motfor noe annet? Bilen brukes til vanlig kjøring, men er på bane en gang i året om jeg er heldig. Så skal ikke ha noe ekstremt, men noe betydelig bra klosser og skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope,den holder trykket. Pedalen synker heller ikke, så ingen antydning til indre lekkasje i hovedsylinder heller, og kaliperne er overhalt. Og de viste seg at de var helt OK. Så var egentlig bortkastet å overhale de. Men det ble nå gjort likevel, uten at det hjalp noe som helst.Bremsevæska har jeg byttet litervis av uten forskjell. Så da står jeg igjen med klosser og skiver.... Det er originale klosser på den, men noe "billigbrask" av skiver. Så jeg vet ikke.. men alt heller jo mot at det er en av de, eller begge deler.. Derfor denne tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår